Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Koulutuksen sisältö
Ydinopinnot, 30 op
Ydinopinnoissa on kuusi opintojaksoa. Niiden teemat ovat digimarkkinoinnin toimintaympäristö ja digimarkkinoinnin toteuttaminen ja kehittäminen:
- Yrityksen toimintaympäristön muutokset, trendit ja mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan sekä muutoksessa johtaminen
- Digitaalisen markkinoinnin sisältö- ja kanavaratkaisut viestinnän, asiakashankinnan, myynnin ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
- Digitaalisen markkinoinnin tutkimuksellinen kehittäminen
Opintojaksot
Strateginen muutosjohtaminen digiympäristössä 5 op
Markkinointi digitaalisissa kanavissa 5 op
Asiakashankinta ja myynti 5 op
Tutkimuksellinen kehittäminen liiketoiminnassa 5 op
Asiakaskokemus 5 op
Sisältömarkkinointi 5 op
Osan täydentävistä opinnoista voi suorittaa myös työelämälähtöisinä digiprojekteina. Täydentävän osaamisen opintojaksoihin valitaan vähintään 10 op tutkimus- ja kehittämisopintoja siten, että ne tukevat opinnäytetyön toteuttamista. Vähintään yksi 5 op opintojakso (täydentävät opinnot) pitää suorittaa englanninkielisenä.
Täydentävä osaaminen,30 op
Täydentävän osaamisen opinnot voit valita kaikille YAMK-opiskelijoille yhteisestä, monialaisesta Master School-tarjonnasta
Tarjolla on sekä suomen- että englanninkielisiä opintoja seuraavista kokonaisuuksista:
tutkimus ja kehittäminen
johtaminen ja yrittäjyys
kansainväliset työympäristöt
digitaalisuus, tieto ja verkostot.
Täydentäviä opintoja voit suorittaa myös muiden korkeakoulujen ylempien korkeakoulututkintojen tasoisista opinnoista (YAMK tai maisteriohjelmat).
Täydentäviin opintoihin voidaan hyväksilukea myös aiemmin suoritettuja, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja, mikäli ne sopivat suoritettavan tutkinnon tavoitteisiin
Opintojen tavoite
Koulutuksen jälkeen sinulla on varmuutta digimarkkinoinnin tekemiseen, johtamiseen ja kehittämiseen. Sinulla on vahva tietopohja, konkreettisia käytännön taitoja, sekä ajantasainen tietämys markkinoinnin kehittyvistä teknologioista. Osaat kehittää digimarkkinointia yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseksi.
Koulutus on tarkoitettu erityisesti sinulle, joka työskentelet pienessä/ keskisuuressa yrityksessä ja käytännössä jo toteutat ja kehität digimarkkinointia. Haluat nostaa osaamisesi tasoa ja avartaa näkemystäsi. Työhösi sisältyy tulos- tai kehittämisvastuita, suunnittelua ja toteuttamista liittyen esim. sähköisiin asiakaspalvelukanaviin (verkkosivut, some, chat), verkkokauppaan, viestintään, asiakaspalvelutehtäviin, sisältöjen tuottamiseen, markkinoinnin automaatioon, markkinoinnin analytiikkaan tai myyntiin. Kaikissa oppimistehtävissä kehität yrityksesi digimarkkinointia.
Olet koulutukseltasi tradenomi (AMK). Myös muu AMK-tutkinto voi olla soveltuva, jos työkokemuksesi on digimarkkinoinnin tehtävistä.
Digimarkkinoinnin osaajille on kasvava kysyntä. Tutkinnon suorittanut on askelen pidemmällä urallaan digimarkkinoinnin asiantuntija- tai johtotehtävissä teollisuuden, palvelu- tai kaupan alojen yrityksissä tai itsenäisenä yrittäjänä.
Opintojen toteutus ja joustavat oppimisväylät
Koulutuksen voit suorittaa täysin verkko-opintoina riippuen siitä, mitä opintoja valitset täydentäviin opintoihisi. Useimmat opiskelevat työn ohessa ja tämän olemme ottaneet huomioon verkko-opinnoissa. Verkko-opiskelu on ohjattua ja suoritusten aikataulut kerrotaan opintojakson alussa.
Opintojaksojen tehtävät kytket oman yrityksen liiketoiminnan ja digimarkkinoinnin analysointiin ja kehittämiseen. Ajankohtaisia sisältöjä koulutukseen tuottavat Xamkin opettajien lisäksi myös ulkopuoliset digimarkkinoinnin ja –liiketoiminnan asiantuntijat.
Opintojen aloitus ja ryhmään tutustumispäivä pidetään Xamkin Mikkelin kampuksella. Näin opinnot käynnistetään sujuvasti ja solmitaan tuttavuuksia muiden digimarkkinoijien kanssa. Muita tapaamisia tai lähipäiviä voidaan pitää kampuksella sopimuksen mukaan. Lähipäivät ovat arkipäivisin ja ne ovat yhteistä tekemistä, oppimista ja keskustelua. Osallistuminen on aina vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa.
Tavanomainen opiskeluvauhti työssäkäyvällä on noin 15 op/ lukukausi, mikä tarkoittaa 400 h työmäärää. Jos opiskelijan oma ajankäyttö sallii (esimerkiksi opintovapaa), on koulutus mahdollista suorittaa nopeammin. Rinnakkaisia opintojaksoja voi valita täydentävistä opinnoista. Tästä sovitaan, kun laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma.
Täydentävissä opinnoissa ryhmät ovat ”poikkitieteellisiä”, eli niillä on eri alojen yamk-opiskelijoita. Pääosa täydentävistä opinnoista on verkkokursseja. Joillakin kursseilla on lähiopetuspäiviä noin 3 pv / 5 op opintojakso. Lähipäivät ovat arkisin klo 9–16 jollakin Xamkin kampuksella.
Koulutuksen oppimisympäristöt
Digimarkkinoinnin johtaminen -koulutuksessa oma työpaikka on keskeinen oppimisympäristö, jossa opiskeltavia asioita tutkitaan, sovelletaan ja kehitetään. Opiskelijoille on tarjolla myös paljon muita työelämän toimeksiantoja, joita kannattaa suorittaa osana täydentäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Heli Kesämaa
- Marja-Leena Koskinen
Vastuuopettaja
Heli Kesämaa
Ryhmät
-
DMMI23KYDigimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida asiakaspersoonien merkityksen asiakaskokemuksen kehittämisen perustana.
Osaat määritellä ja arvioida asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä.
Osaat mitata, analysoida ja kehittää asiakaskokemusta.
Sisältö
Miten eri asiakaspersoonien arvostukset vaikuttavat asiakaskokemukseen?
Miten ja mistä eri tekijöistä asiakaskokemus muodostuu?
Miten asiakaskokemusta mitataan?
Miten asiakaskokemusta kehitetään?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla aihetta (asiakaskokemus) tarkastellaan digimarkkinoinnin näkökulmasta
Opiskeltavat aineistot ovat videoluentoja, luentoja Teamsissa, tutkimusartikkeleita ja muuta materiaalia
Soveltavia analyysi- ja kehittämistehtäviä omaan organisaatioon (esim. asiakaspersoonat, asiakaskokemuksen tekijät, mittaaminen ja kehittäminen omassa organisaatiossa)
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso suoritetaan verkko-opintoina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään oman yrityksen digimarkkinoinnin kehittämistyötä (analyysi- ja oppimistehtävät).
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson aloitus Teamsissa 22.8.23 klo 15.30 - 16.30.
Teams-luentoja
- 30.8. klo 15.30 - 16.30
- 31.8. klo 15.30 - 16.30
- 4.9. klo 15.30 - 16.30
- 6.9. klo 15.30 - 16.30
Lähipäivä Mikkelin kampuksella 10.10.23 klo 10 - 16 (yhteinen päivä opintojaksojen Sisältömarkkinointi ja Tutkimuksellinen kehittäminen liiketoiminnassa kanssa).
Opintojakso suoritetaan annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulut vahvistetaan heti opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op työmäärä = noin 135 h itsenäistä työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat
yliopettaja Heli Kesämaa heli.kesamaa@xamk.fi ja lehtori Marja-Leena Koskinen marja-leena.koskinen@xamk.fi
Learn-alusta avautuu automaattisesti niille opiskelijoille, jotka on hyväksytty opintojaksolle.
Opintojakso on osa Digimarkkinoinnin johtaminen yamk-koulutusta ja edellyttää liiketalouden amk-tutkintoa ja työkokemusta digimarkkinoinnin tehtävissä.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
alempi liiketalouden korkeakoulututkinto tai vastaava osaaminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 05.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Marja-Leena Koskinen
Vastuuopettaja
Marja-Leena Koskinen
Ryhmät
-
DMMI23KYDigimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk
Tavoitteet
Tunnistat sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet omassa liiketoiminnassa.
Osaat kehittää ja suunnitella yrityksen sisältöstrategian perustuen yrityksen markkinointistrategiaan.
Osaat arvioida sisältömarkkinoinnin tuloksellisuutta.
Sisältö
Miten luodaan sisältöstrategia perustuen yrityksen markkinoinnin tavoitteisiin?
Miten sisältöstrategia toteutetaan käytännössä?
Miten tarinallistamista hyödynnetään sisällöntuotannossa?
Miten sisällön vaikuttavuutta mitataan ja analysoidaan?
Opiskelumateriaali
Opiskeltavat aineistot ovat videoluentoja ja opintojaksoalustalle linkitettyä muuta materiaalia.
Lisäksi mahdollisia asiantuntijaluentoja.
Soveltavia analyysi- ja kehittämistehtäviä, mahdollisesti kertaustenttejä.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson suoritetaan kokonaan verkossa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään omaan työantajayritykseen liittyvää kehittämistyötä (analyysi- ja oppimistehtävät).
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso on verkkokurssi, jossa tehtävät ja tentit suoritetaan annetun aikataulun mukaisesti.
Aikataulut vahvistetaan heti opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op työmäärä = noin 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja
lehtori Marja-Leena Koskinen marja-leena.koskinen@xamk.fi
Opintojakso on osa Digimarkkinoinnin johtaminen yamk-koulutusta ja edellyttää liiketalouden amk-tutkintoa ja työkokemusta digimarkkinoinnin tehtävissä.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
alempi liiketalouden korkeakoulututkinto tai vastaava osaaminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
09.10.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Hoa Ngo
- Atte Reijonen
- Heli Kesämaa
Vastuuopettaja
Heli Kesämaa
Ryhmät
-
DMMI23KYDigimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat arvioida oman alasi ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi.
Osaat valita ja perustella tarkoituksenmukaisen lähestymistavan ja tutkimus-/ kehittämismenetelmät.
Tunnet opinnäytetyön toteuttamisen prosessin ja osaat laatia opinnäytetyön tutkimussuunnitelman
Sisältö
Miten tunnistat ja määrittelet kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset ja tutkimukselliset lähtökohdat?
Millaisia tutkimisen ja kehittämisen lähestymistapoja on (tutkimusstrategiat)?
Miten hankitaan empiiristä tutkimus- ja kehittämisaineistoa?
Mitä tarkoittaa hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka?
Miten yamk-opinnäytetyö suunnitellaan?
Opiskelumateriaali
- Opintojaksolla tutkimuksen tekemistä ja kehittämistyötä tarkastellaan liiketoiminnan näkökulmasta
- Opiskeltavat aineistot ovat videoluentoja, tutkimusartikkeleita, kirjallisuutta ja muuta materiaalia
- Teams-tapaamisia ja luentoja
- Suoritukset esim. kertaustenttejä, soveltavia tehtäviä, oman opinnäytetyön suunnittelua
Yksilölliset oppimisväylät
Tämän opintojakson voi suorittaa täysin etänä. Opintojakso antaa valmiudet koulutuksen yamk-opinnäytetyön käynnistämiseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla pohditaan oman yrityksen tai organisaation kehittämiseen liittyviä aiheita ja kysymyksiä.
Tentit ja muut määräajat
Lähipäivä Mikkelin kampuksella 10.10.23, jossa tämän opintojakson luentoja klo 13 - 16 (yhteinen päivä opintojaksojen Sisältömarkkinointi ja Asiakaskokemus kanssa).
Opintojakso suoritetaan annetun aikataulun mukaisesti. Tarkemmat aikataulut vahvistetaan heti opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op työmäärä = noin 135 h, joka sisältää itsenäisen työskentelyn ja luennot.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Tutkimus ja kehittäminen 3 op ja Määrällinen tutkimus 2 op.
Molemmat osiot arvioidaan erikseen.
- 3 op painoarvo loppuarvosanasta on 60 %
- 2 op painoarvo loppuarvosanasta on 40 %
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso antaa valmiudet liiketalouden yamk-opinnäytetyön käynnistämiseen.
Opettajat: Heli Kesämaa, heli.kesamaa@xamk.fi, Hoa Ngo, hoa.ngo@xamk.fi.
Opiskelija pääsee Learn-alustalle suoraan, kun on ilmoittautunut opintojaksolle ja ilmoittautuminen on hyväksytty. Learn-alusta avautuu aloituspäivänä.
Arviointiasteikko
1-5