Palvelumuotoilun koulutus
Koulutuksen sisältö
Valmistuttuasi hallitset laajasti palvelumuotoilussa käytettäviä tutkimusmenetelmiä. Lisäksi ymmärrät, miten ihmislähtöinen suunnittelu, ideointi ja konseptointi sekä tuotteistaminen palvelumuotoilun avulla tapahtuu. Ammattiosaamisesi perustuu erilaisten käyttäjälähtöisten menetelmien ja työkalujen hallintaan. Monialainen kulttuurien ja käyttäytymistieteiden tuntemus ja soveltaminen luovat pohjaa kokonaisvaltaiselle palvelukulttuurien ymmärrykselle.
Taideopinnoissa harjaannut näkemään ja kehittämään toimivia visuaalisia ratkaisuja monialaisen yhteistyön tueksi. Visualisointiopintojen aikana opit käyttämään digitaalisia visualisointimenetelmiä ja luonnostelemaan käsin piirtämällä. Menetelmäopintojen aikana opiskelet työkaluja, joiden avulla pystyt tunnistamaan ja huomioimaan käyttäjien tarpeita ja toiveita suunnittelussasi, mallintamaan suunnitelmiasi sekä perustelemaan valintojasi.
Toimiaksesi työelämässä sinun tulee tuntea luovan talouden tunnuspiirteitä. Siksi saat opinnoissasi myös valmiuksia toimia muotoiluyrittäjänä. Koulutuksen sisällöissä painottuu analyyttinen toimintaote ja kriittinen tiedon soveltaminen palvelumuotoilun tukena.
Voit täydentää opintoja omien tavoitteiden mukaisesti valitsemalla opintoja myös muista koulutuksistamme tai laajentaa osaamistasi omaan osaamisprofiiliisi valitsemillasi erityisosaamisilla. Tulevaisuuden muuttuvilla työmarkkinoilla AMK-tutkinto monipuolistaa mahdollisuuksiasi työllistyä.
Tutkinto koostuu 240 op ja koulutus sisältää seuraavia oppimismoduuleja:
Ydinosaaminen 135 op
- Ammattina muotoilu 15 op
- Kielet 15 op
- Palvelujen muotoilu 15 op
- Taiteen soveltaminen 15 op
- Visualisointi 15 op
- Menetelmät 15 op
- Luova talous 15 op
- Harjoittelu 15/30 op
- Opinnäytetyö 15 op
Täydentävä osaaminen 105 op
- Digitaaliset ympäristöt 15 op
- Konseptointi 15 op
- Tuotteistaminen 15 op
- TKI-projekti 15 op
- Harjoittelu 15/30 op
- Valinnaiset opintokokonaisuudet 30 op
Opintojen tavoite
Palvelumuotoilun AMK-tutkintoon johtava koulutus on suunnattu tuleville palvelujen kehittäjille. Tutkinto antaa valmiudet työskennellä palvelumuotoilun asiantuntijana oman alasi sekä eri alojen ammattilaisten kanssa, monialaisissa ammattitiimeissä ja kansainvälisissä verkostoissa.
Valmistuttuasi osaat analysoida ja tutkia palveluja sekä pienempiä elementtejä, joista ne koostuvat. Osaat huomioida sekä osallistaa suunnittelussa eri toimijoita, sidosryhmiä ja käyttäjiä palvelujen kehittämiseen. Opit palvelumuotoiluprosessin asiakas- ja käyttäjätutkimuksesta ideoinnin kautta konseptointiin ja aina tuotteistamiseen asti. Pystyt suunnittelemaan sekä ohjaamaan kehittämistoimintaa sekä osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä.
Ala sopii erityisen hyvin sinulle, jos olet ulospäinsuuntautunut ja tulet hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Palvelumuotoilijana työskentelet palvelua tarjoavissa yrityksissä, yhteisöissä tai julkisella sektorilla yhdessä niiden asiakkaiden kanssa. Voi toimia myös yrittäjänä, joka tarjoaa palvelumuotoilun palveluja muille yrityksille ja yhteisöille. Osaat toimia työssäsi yrittäjämäisin ottein ja viestiä työstäsi myös oman alasi ulkopuolella toimiville.
TKI ja työelämäyhteistyö
Palvelumuotoilun opinnoissa tehdään yhteistyötä ammattikorkeakoulun sisällä eri koulutusalojen sekä yhteistyöoppilaitosten ja yritysten kanssa niin kotimaassa kuin kansainvälisissä verkostoissa. Alalla on myös alueellisia yhteistyösopimuksia muotoilua hyödyntävien yritysten ja asiantuntijoiden kanssa.
Opintojen aikana osallistut erilaisiin työelämäprojekteihin, joissa toteutat opintomoduulin teemaan liittyviä toimeksiantoja, yhteistyössä opiskelijakollegoiden ja alan toimijoiden kanssa. Voit suorittaa harjoittelun ja tehdä opinnäytetyön paitsi yrityksissä ja yhteisöissä, myös erilaisissa Xamkin luovien alojen TKI-hankkeissa ja työelämäyhteistyössä.
Tehtävänäsi voivat olla erilaisten esiselvitysten tekeminen ja toimeksiantojen toteuttaminen osana asiantuntijaryhmää. Opetussuunnitelmassa on opintojen loppuvaiheessa opintomoduuli, jonka opinnot ovat osa TKI-toimintaa, ja siinä pureudutaan ajankohtaisiin aihealueisiin.
Opintojen toteutus ja joustavat oppimisväylät
Opetus tapahtuu monimuotoisesti; lähiopetuksena, verkko-opintoina sekä itsenäisenä työskentelynä. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin joka kolmas viikko perjantaina ja lauantaina. Merkittävä osa opinnoista tehdään itsenäisesti lähiopetuskertojen välissä. Lähitapaamisten aikana saat koko ryhmän innostavan osaamisen ja kokemuksen tukemaan omaa kehittymistäsi.
Kouvolaan on hyvät junayhteydet ja matkakeskuksesta Kouvolan kampukselle on 20 minuutin kävelymatka. Junamatka Helsingistä Kouvolaan kestää noin puolitoista tuntia.
Koulutuksen tavoitteisiin rinnastettavat aiemmat opintosi ja osaamisesi voidaan hyväksilukea, kun opintojen alussa suunnittelet opintojasi.
Opintojesi alussa kanssasi tehdään henkilökohtainen opinto- ja urasuunnitelma (HOPS), jonka avulla sinua tuetaan muun muassa opintoihisi, harjoitteluusi, opinnäytetyöhösi ja kansainvälisyyteen liittyvissä valinnoissasi. Tavoitteena on, että voit suunnitella opintosi mahdollisimman hyvin elämäntilanteesi mukaan.
Opiskelutapoja on useita:
- luento-opetus
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
- verkko-opiskelu
- projektit yritysten ja yhteisöjen kanssa
- Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hankkeet
- tentit
- käytännön harjoittelu.
Tarjolla on kolme oppimisväylää, joita voit myös yhdistellä.
Työviikkopohjaisessa oppimisväylässä etenet läh nnä oman aloitusryhmän työjärjestyksen mukaisesti ja hyödynnät koko ammattikorkeakoulun tarjonnassa olevia valinnaisopintoja ja muita verkko-opintoja.
Opintoja nopeuttavassa oppimisväylässä hyödynnät myös muiden ryhmien (muut päiväopiskeluryhmät, verkko-opintojaksot, mahdolliset monimuotoryhmät) opintoja.
Työssäkäyntiin integroidussa oppimisväylässä sinulla on mahdollisuus oman yritystoiminnan tai muuten sopivan työpaikan kautta suorittaa opintojaksoja, opintojaksojen osia tai kokonaisia opintokokonaisuuksia (moduuleja) työpaikkasi tehtävissä. Tässä on kyse niin sanotusta työn opinnollistamisesta, jossa osaaminen hankitaan opintojen aikana työpaikalla. Työn opinnollistaminen liittyy aina johonkin opintojaksoon tai moduuliin, ja suoritus tulee suunnitella ennakkoon opettajan ja työnantajan kanssa.
Opintojen ohjaus
Xamkissa tuetaan opiskelijoita kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Opiskelusi tukena ovat opiskelijavastaavat ja opiskelijatutorit, jotka ohjaavat muun muassa opiskeluympäristöjä ja opiskelukäytäntöjä koskevissa asioissa. Käytettävissäsi kampuksilla ovat myös opiskelijapalveluneuvojan, opiskelijahyvinvoinnin asiantuntijan, opintopsykologin ja opiskeluterveydenhuollon palvelut.
BYOD –Bring Your Own Device
Xamkin opiskelijoilta edellytetään omien päätelaitteiden käyttöä (esimerkiksi kannettavia tietokoneita).
Uramahdollisuudet
Valmistuttuasi työskentelet palveluja tarjoavissa yrityksissä, yhteisöissä tai julkisella sektorilla yhdessä niiden asiakkaiden kanssa. Voi toimia myös yrittäjänä, joka tarjoaa palvelumuotoilun palveluja muille yrityksille ja yhteisöille.
Osaat vastata muuttuviin ammattialan ja yhteiskunnan asettamiin osaamisvaatimuksiin.
Tehtävänimikkeitä
- Palvelumuotoilija
- Konseptisuunnittelija
- Palvelutuottaja
- Visuaalinen suunnittelija
- Käyttöliittymäsuunnittelija
- Projektipäällikkö
- Palvelumuotoiluyrittäjä
Koulutuksen oppimisympäristöt
Xamkin eri materiaalien työstämiseen suunnitellut pajat tarjoavat toimivan oppimisympäristön. Ne mahdollistavat tarvittavien mallien, hahmomallien, pienoismallien ja prototyyppien toteutuksen.
Palvelunmuotoilun työpajatyöskentelyyn on mahdollista räätälöidä ja varustaa kulloinkin tarvittava tila konkreettista tai digitaalista työskentelyä varten Kouvolan kampukselle ja myös muille kampuksille tai yhteistyötahojen tiloihin.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
- Ksenia Visser
- Hanna Aronen
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
-
MPKV23KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää alasi perussanastoa aktiivisesti englanniksi.
Osaat toimia englannin kielellä erilaisissa oman alasi suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa eurooppalaisen viitekehyksen tasolla B2..
Osaat etsiä tietoa alasi englanninkielisistä lähteistä ja soveltaa sitä eri opiskelu- ja työelämän tilanteissa.
Sisältö
Mitä keskeistä ammattisanastoa tarvitset?
Kuinka etsit tietoa oman alasi lähteistä ja sovellat sitä?
Miten toimit suullisissa viestintätilanteissa ja kuinka laadit alasi tekstejä?
Miten opiskelu- ja työyhteisössä viestitään englannin kielellä?
Aika ja paikka
Ammattienglanti-opintojaksosta on olemassa myös pääosin verkossa järjestettävä toteutus.
Ammattienglantia voi opiskella pääosin verkossa kesäisin.
Opiskelumateriaali
Opettajan ja opiskelijoiden kokoama materiaali Learnissa sekä lähiopetuksessa jaettava materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tämä on kulttuurialan yhteinen Ammattienglannin toteutus, ensi sijassa ryhmille MPKV23KP ja PAKV23KM, mutta myös muille kulttuurialan opiskelijoille. Yhteistä opetusta verkossa keskimäärin joka toinen viikko ennen syyslomaa, sen jälkeen ryhmäkohtaisia tunteja Kouvolan kampuksella (3 kertaa / ryhmä). Opintojakso sisältää lisäksi itsenäistä opiskelua. Kurssin loppupuolella pidetään suulliset esitykset pienryhmätyönä. Opiskelija voi valita, pitääkö esityksen verkossa vai kampuksella. Kurssin päätteeksi on kirjallinen verkkotentti.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ammattienglanti-opintojaksosta on olemassa myös pääosin verkossa järjestettävä toteutus.
Ammattienglantia voi opiskella pääosin verkossa kesäisin.
Aiemman osaaminen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Jos sinulla on aiempia korkeakoulutason opintoja ammattienglannissa tai työssä hankittua ammatillista englannin osaamista ja haluat hyväksilukea näitä, katso lisätietoja Luxista: https://ksamk.sharepoint.com/sites/Opiskelu/SitePages/Osaaminen-tunnistaminen-kieliopinnoissa.aspx
TKI ja työelämäyhteistyö
Englantia työelämän viestintätilanteisiin.
Tentit ja muut määräajat
Yhteinen verkkotentti kurssin viimeisellä viikolla työjärjestyksen mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 tuntia opiskelijatyötä, joka koostuu lähi-/verkkotunneista sekä itsenäisistä ja ryhmätehtävistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on kulttuurialan yhteinen Ammattienglannin toteutus, ensi sijassa ryhmille PAKV23KM ja MPKV23KP mutta myös muille kulttuurialan opiskelijoille.
Kaikille ryhmille yhteistä opetusta verkossa keskimäärin joka toinen viikko.
Lisäksi ryhmäkohtaisia tapaamisia Kouvolan kampuksella.
Opintojaksoon sisältyy myös itsenäistä opiskelua ja tehtäviä.
Opintojakson loppupuolella suulliset esitykset. Opiskelija voi itse valita, pitääkö esityksen verkossa vai kampuksella.
Kirjallinen verkkotentti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kyky toimia englannin kielellä erilaisissa oman alan suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa pääsääntöisesti eurooppalaisen viitekehyksen (CEFR) tasolla B1.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kyky toimia englannin kielellä erilaisissa oman alan suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa pääsääntöisesti eurooppalaisen viitekehyksen (CEFR) tasolla B2.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kyky toimia englannin kielellä erilaisissa oman alan suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa pääsääntöisesti eurooppalaisen viitekehyksen (CEFR) tasolla C1.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset tehtävät, tuntitehtävät, kirjallinen tentti, suullinen esitys, opiskelijan aktiivisuus ja lähi-/verkkotunneille osallistuminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti alansa keskeistä sanastoa
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d) toimia työyhteisössä, asiakkaiden, kohderyhmien ja oman alansa sovellusten ja palveluiden käyttäjien kanssa sekä suullisissa että kirjallisissa viestintätilanteissa.
Arvioinnissa huomioidaan myös eurooppalaisen viitekehyksen taitotasokuvaukset ja niistä johdetut kansalliset amk-
taitotasokuvaukset sekä englannin suullisesta että kirjallisesta kielitaidosta.
Esitietovaatimukset
Jos sinut on lähtötasotestin perusteella ohjattu Englannin tehovalmennus -opintojaksolle, sinun on suoritettava se hyväksytysti tai hankittava itse valmentavan opintojakson sisältöä vastaavat tiedot ennen ammattienglannin opintojakson alkamista.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Minna Pimiä
Vastuuopettaja
Minna Pimiä
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
Ymmärrät asiakasarvon syntyprosessin ja osaat ottaa sen huomioon luodessaan markkinointisuunnitelmia.
Ymmärrät brändin hallinnan keskeisen roolin.
Osaat käyttää eri työkaluja kehittäessään ja vahvistaessaan yrityksen brändia.
Osaat luoda sopivia brändistrategioita ja toteuttaa niitä.
Osaat tehdä sopivia brändiviestintäsuunnitelmia ja toteuttaa niitä tehokkaasti.
Sisältö
Mistä asiakasarvo muodostuu ja miten se otetaan huomioon luotaessa markkinointisuunnitelmia?
Mikä on brändin hallinnan keskeinen rooli?
Mitä eri työkaluja on olemassa ja miten niitä käytetään kehitettäessä ja vahvistaessa yrityksen brändiä?
Miten brändistrategioita luodaan ja toteutetaan?
Miten brändiviestintäsuunnitelmia tehdään ja kuinka niitä hyödynnetään tehokkaasti?
Opiskelumateriaali
Learn-alustalla oleva materiaali.
Pekka Ruokolainen: Brändikäsikirja – Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen, 2020.
Juha Pohjola: Brändin ilmeen johtaminen, 2019.
Alina Wheeler, Debbie Millman: Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team 2017.
Martti Korpijaakko & Heikki Nuutinen: Merkkejä maineesta – Tarinoita suomalaisista brändeistä, 2020.
Martti Korpijaakko & Heikki Nuutinen: Merkkejä maineesta – Tarinoita suomalaisista brändeistä vol. 2, 2023.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen lähiopetus ja ohjaus, sekä itsenäinen työskentely.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tällä hetkellä ei ole tiedossa työelämäyhteistyötä tämän toteutuksen yhteydessä.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävien asiasisältö ja taso, visualisointi ja suunnittelunäkemys, itsereflektio.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen ja vertaisten töihin tutustuminen ja palautteenanto.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Irina Kujanpää
- Kati Viljakainen
Vastuuopettaja
Kati Viljakainen
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
• Osaat fasilitoida ja johtaa ryhmää työpajassa.
• Osaat hyödyntää prosesseja ryhmätyössä, jotta käyttäjätietoa, ideoita ja ehdotuksia voidaan kerätä ja tehdä päätöksiä
• Osaat hyödyntää erilaisia työkaluja sekä menetelmiä osallistujien ollessa läsnä työpajoissa sekä virtuaalisissa työpajoissa.
Sisältö
• Mitä on fasilitointi ja miten työpajassa työskennellään?
• Kuinka osallistujien tekemistä ohjataan ja miten saadaan ihmiset aktivoitua työpajamaisessa tilanteessa.
• Miten mahdollistat ja tuet luovaa työskentelyä tehokkaasti sekä varmistat että ryhmän työskentely on tuloksellista.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
lähiopetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• lähiopetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, tehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI- ja työelämäyhteistyö oppimistehtävän kautta. Opettajat kertovat tästä tarkemmin opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Minna Nieminen
Vastuuopettaja
Minna Nieminen
Ryhmät
-
PAKV21KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
- osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja keskeisiä menetelmiä julkisten palvelujen kehittämiseen
- tunnistat julkisten palvelujen suunnittelun ja kehittämisen erityispiirteet palvelumuotoilun näkökulmasta
- osaat hyödyntää yhteiskehittämistä julkisten palvelujen kehittämisen parissa
Sisältö
Miten palvelumuotoilun kehittämisotetta ja prosessia voidaan hyödyntää julkisten palvelujen muotoilussa?
Millaisia erityispiirteitä julkisten palvelujen suunnittelussa on?
Miten yhteiskehittämistä voidaan hyödyntää julkisten palvelujen suunnittelussa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit julkaistaan opintojakson Learn-alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetukseen osallistuminen, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan yhteistyöprojekti Xamkin TKI-hankkeiden kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Elsa Hulkkonen
Vastuuopettaja
Elsa Hulkkonen
Ryhmät
-
VV2023-2024Valinnaiset opinnot 2023-2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- olet lisännyt osaamistasi keramiikan valmistuksen eri vaiheissa (käsityö, ei teollisuus).
- olet vahvistanut osaamistasi oman kiinnostuksen mukaan valitusta keramiikanvalmistuksen osa-alueesta.
- olet tutustunut keramiikan polttoprosessiin ja opetellut keramiikkauunin käyttöä.
Sisältö
Miten savesta tehdään keraamisia esineitä ja veistoksia?
Kuinka valitsen sopivat materiaalit ja työskentelytekniikat, jotta saavutan halutun lopputuloksen?
Mistä etsin tietoa oman oppimisen edesauttamiseksi?
Miten keramiikan polttaminen tapahtuu?
Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.
Opintojaksoon sisältyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).
Opiskelumateriaali
Saatavilla opintojakson Learn alustalla.
Alustan avain ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksoon liittyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei ole suunniteltu TKI- tai työelämäyhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135h opiskelijan työtä (1op = 27h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kontaktitapaamisten aikana pidetään luentoja ja tehdään oppimistehtäviä. Arvioinnin kohteena olevia oppimistehtäviä toteutetaan ohjatusti ja itsenäisesti suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmänä käytetään suullista palautetta, itsearviointia, reflektointia ja vertaisarviointia. Joissain harvoissa tapauksissa saatetaan käyttää kirjallista palautetta.
Arvioinnin perusteet on selvitetty opetussuunnitelmaan pohjautuvien tehtävänantojen yhteydessä.
Aktiivinen osallistuminen on tärkeää.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Sanna Haapanen
Vastuuopettaja
Sanna Haapanen
Ryhmät
-
PAKV21KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
-osaat asemoida palvelumuotoilun julkisten palveluiden kehittämisen kenttään
-tunnistat eri toimijoita joiden kanssa voit kehittää palveluita
-osaat kuvata, miten palvelumuotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi
Sisältö
Millainen merkitys muotoilulla on yhteiskunnassa?
Miten muotoilu on linkittynyt julkishallintoon ja kolmannen sektorin toimijoiden
pariin?
Kuinka muotoilua voidaan hyödyntää yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa?
Opiskelumateriaali
Julkaistaan opintojakson Learn-alustalla
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetukseen osallistuminen, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Moduulissa toteutetaan TKI-oppimistehtävä, josta osa toteutetaan tämän opintojakson sisällä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan sekä henkilökohtaisten, että ryhmätehtävien perusteella. Opintojaksolla hyödynnetään sekä opettajan arviointia että vertasarviointia. Opiskelija reflektoi omaa tekemistään.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
PAKV23SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat hyödyntää muotoiluajattelua, löytää ja määritellä kehittämiskohteita suunnittelussasi.
Hallitset muotoiluprosessin hyvin ja osaat organisoida tekemistäsi tavoitteellisesti.
Osaat konkretisoida ja tehdä ajatteluasi näkyväksi hyödyntäen kuvaa ja tekstiä ajattelun välineenä.
Sisältö
Mitä on muotoiluajattelu, miten löydät kehittämiskohteita ja miten hyödynnät muotoiluajattelua omassa työssäni?
Miten hyödynnät ideointimenetelmiä ajattelun tukena?
Miten teet muotoiluajattelua näkyväksi ja arvioitavaksi?
Kuinka hyödynnät osaamistasi omassa työssäsi?
Opiskelumateriaali
Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014
Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41
Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition
The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 32
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
- Minna Pimiä
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelun konseptille tavoitteet, reunaehdot ja liiketoimintamallin tutkimusten pohjalta.
Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti konseptin kehittämisessä.
Osaat konseptoida eli tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Miten suunnittelet ja toteutat palvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?
Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?
Miten esittelet ja testaat suunniteltua palvelukonseptia sidosryhmillä?
Opiskelumateriaali
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuptekonseptointi. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014. Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät. Tutkimusmenetelmien soveltaminen ja tutkielman kirjoittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö opiskelijan oman yrityksen tai työpaikan kanssa tai Xamkin yhteistyötahon kanssa. Tarkennetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste on 27 tuntia
10 opintopistettä on 270 tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Kati Viljakainen
Vastuuopettaja
Kati Viljakainen
Ryhmät
-
PAKV23SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat tunnistaa palvelukokemukseen vaikuttavia tekijöitä.
Osaat mitata palvelukokemusta ja tutkia sitä määrällisin sekä laadullisin menetelmin.
Osaat kehittää palvelukokemukseen vaikuttavia tekijöitä yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Millaiset tekijät vaikuttavat palvelukokemuksen syntymiseen?
Kuinka palvelukokemusta voidaan tutkia?
Kuinka palvelukokemukseen voidaan vaikuttaa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan opintojakson Learn-alustalla
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voidaan toteuttaa TKI- ja työelämäyhteistyötä, toteutus tarkentuu opintojakson alkaessa
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso sisältää kaksi välitehtävää, jotka suoritetaan opetuspäivien välissä sekä opintojen päätteeksi suoritettavan tehtävän. Tehtävänannot esitellään opetuspäivinä.
Opintojaksolla ei ole valmistautumista vaativia tenttejä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Sanna Haapanen
Vastuuopettaja
Sanna Haapanen
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelumuotoilua teoreettisella sekä käytännön tasolla.Osaat palvelumuotoilun peruskäsitteet ja toimintatavat.Osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä.Osaat tunnistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa.
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ovat?Kuinka hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?Kuinka palvelumuotoilu soveltuu strategisen tason suunnittelun välineeksi?
Opiskelumateriaali
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso tulee suorittaa yhteisen aikataulun mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
5 op x 27 h = 135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan antama arviointi.
Vertaisarvioinnissa hyödynnetään opettajan laatimaa arviointimatriisia.
Arviointi perustuu opiskelijan toteuttamaan kehittämistehtävään ja kykyyn soveltaa tehtävässä opintojaksolle valittuja palvelumuotoilun menetelmiä,
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
- Minna Pimiä
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
PAKV23SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelumuotoilua teoreettisella sekä käytännön tasolla.
Osaat palvelumuotoilun peruskäsitteet ja toimintatavat.
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä.
Osaat tunnistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa.
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ovat?
Kuinka hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?
Kuinka palvelumuotoilu soveltuu strategisen tason suunnittelun välineeksi?
Opiskelumateriaali
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html
Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Sähköinen aineisto:
Mikko Koivisto, 2007:
Mitä on palvelumuotoilu - Muotoilun hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
http://hyrrat.metropolia.fi/wp-content/uploads/2014/10/Koivisto-M.-2007..pdf
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Palvelumuotoilun bisneskirja
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kehittämistehtävän voi tehdä yritysyhteistyönä tai omalle työpaikalle.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso suoritetaan etä- ja monimuoto-opiskeluna. Opintojaksoon sisältyy noin kaksi -kolme lähipäivää Kouvolan kampuksella. Lähipävät pidetään torstaisin ja perjantaisin.
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
hylätty, arvosana: 1-5
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 28.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 01.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Sanna Haapanen
Vastuuopettaja
Sanna Haapanen
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelumuotoilua teoreettisella sekä käytännön tasolla.Osaat palvelumuotoilun peruskäsitteet ja toimintatavat.Osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä.Osaat tunnistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa.
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ovat?Kuinka hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?Kuinka palvelumuotoilu soveltuu strategisen tason suunnittelun välineeksi?
Opiskelumateriaali
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso tulee suorittaa yhteisen aikataulun mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
5 op x 27 h = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso etenee yhteisen aikataulun mukaisesti koko toteutukselle määritellyn ajan. Opintojaksolla ei ole mitään kalenteriin sidottuja yhteisä pakollisia tapaamisia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan antama arviointi.
Vertaisarvioinnissa hyödynnetään opettajan laatimaa arviointimatriisia.
Arviointi perustuu opiskelijan toteuttamaan kehittämistehtävään ja kykyyn soveltaa tehtävässä opintojaksolle valittuja palvelumuotoilun menetelmiä,
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 22
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
- Minna Pimiä
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
AVKVPA23KPOYAvoin amk, Kouvola, polkuopinnot, Palvelumuotoilu (YAMK)
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelun konseptille tavoitteet ja reunaehdot tutkimusten pohjalta.
Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti konseptin kehittämisessä.
Osaat tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Miten suunnittelet ja toteutat palvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?
Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?
Miten esittelet suunnitellun palvelukonseptin sidosryhmille.
Opiskelumateriaali
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan verkossa, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään käytännön työelämä- tai TKI-projekti
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
- Minna Pimiä
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
PAKV23SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelun konseptille tavoitteet ja reunaehdot tutkimusten pohjalta.
Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti konseptin kehittämisessä.
Osaat tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Miten suunnittelet ja toteutat palvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?
Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?
Miten esittelet suunnitellun palvelukonseptin sidosryhmille.
Opiskelumateriaali
Tähän merkitään toteutuksella käytettävät opiskelumateriaalit
1. kirjat, artikkelit ja muu aineisto, joka on saatavilla Xamkin kirjastosta joko painettuna tai e-aineistona. Tieto välittyy kirjastolle ja sitä hyödynnetään aineistovalinnoissa. JA
2. opiskelumateriaalit, jotka ovat käytettävissä suoraan Learnin kautta. Silloin mainitaan: "(Muut) opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa"
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä
TKI ja työelämäyhteistyö
Pakollinen tieto
Toteutussuunnitelmia tehtäessä työelämäyhteistyö on usein vahvistamatonta, mutta suunnitelmissa toteuttaa.
Kirjoita kuvauskenttään suunnitelma esim. mahdollisten ulkopuolisten luennoitsijoiden/asiantuntijoiden vierailuista, työelämävierailuista tai työelämä-/TKI-projekteista. Voit päivittää toteutussuunnitelmaa tuolta osin, kun suunnitelmat vahvistuvat.
Tarvittaessa lukujärjestykseen voit merkitä ohjaustunteja, joita voit myös käyttää työelämäprojekteihin tai -vierailuihin.
Mikäli työelämävierailut/asiantuntijaluennot vaativat lukujärjestysmerkintöjä, voit sopia niiden sijoittamisesta lukujärjestykseen toteutuksen opiskelijoiden kanssa. Lukujärjestyssuunnittelijat avustavat tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
14.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 22
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
- Minna Pimiä
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
PAKV22SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelun konseptille tavoitteet ja reunaehdot tutkimusten pohjalta.
Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti konseptin kehittämisessä.
Osaat tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Miten suunnittelet ja toteutat palvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?
Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?
Miten esittelet suunnitellun palvelukonseptin sidosryhmille.
Opiskelumateriaali
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan verkossa, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään käytännön työelämä- tai TKI-projekti
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Mari Hämäläinen
Vastuuopettaja
Mari Hämäläinen
Ryhmät
-
AVKVPA23KPOYAvoin amk, Kouvola, polkuopinnot, Palvelumuotoilu (YAMK)
Tavoitteet
Osaat mallintaa palvelukonseptin erilaisia mallintamistapoja hyödyntäen.
Osaat arvioida suunnitelmaa yhdessä eri sidosryhmien kanssa erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen.
Osaat kerätä ja analysoida palautetta eri sidosryhmiltä, ja kehittää palvelua sen pohjalta edelleen.
Osaat tuotteistaa palvelun lanseerausta varten.
Sisältö
Kuinka palvelukonsepti voidaan mallintaa?
Miten palvelukonseptia voidaan testata, arvioida ja kehittää edelleen eri sidosryhmien kanssa?
Kuinka palvelu tuotteistetaan?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
lähiopetus työjärjestyksen mukaisesti, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI- ja työelämäyhteistyö mahdollinen oppimistehtävän kautta.
Tentit ja muut määräajat
Ei tenttiä, oppimistehtävät suoritetaan annettuun määräaikaan mennessä.
Opiskelijan työmäärä
5 opintopisteen opintojakso, mikä vastaa keskimäärin opiskelijan 135 työtuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelukonseptin mallinnut
Palvelukonseptin testaus, arviointi ja kehittääminen edelleen eri sidosryhmien kanssa
Palvelun tuotteistetaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena oppimistehtävät
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 23
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Laura Hakanen
Vastuuopettaja
Laura Hakanen
Ryhmät
-
PAKV23SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat mallintaa palvelukonseptin erilaisia mallintamistapoja hyödyntäen.
Osaat arvioida suunnitelmaa yhdessä eri sidosryhmien kanssa erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen.
Osaat kerätä ja analysoida palautetta eri sidosryhmiltä, ja kehittää palvelua sen pohjalta edelleen.
Osaat tuotteistaa palvelun lanseerausta varten.
Sisältö
Kuinka palvelukonsepti voidaan mallintaa?
Miten palvelukonseptia voidaan testata, arvioida ja kehittää edelleen eri sidosryhmien kanssa?
Kuinka palvelu tuotteistetaan?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen, jonka lisäksi itsenäistä työtä ja sovittuja tehtäviä itsenäisesti sekä ryhmissä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
voit ilmoittautua aikaisemman ryhmän toteutukselle tai sopia opettajan kanssa opintojakson suorittamisesta itsenäisesti yhdessä sovittua aikataulua nopeammin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla työstetään kehittämistehtävää, joka mahdollistaa TKI- ja työelämäyhteistyön.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan suoritus perustuu oppimistehtäviin ja kehittämistehtävään.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa keskimäärin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelukonseptin mallinnus
Palvelukonseptin testaus, arviointi ja kehittäminen edelleen eri sidosryhmien kanssa
Palvelun tuotteistaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Monialaisen tiedon kriittinen arvioiminen ja hyödyntäminen uusia näkökulmia tuottaen
Monimutkaisten tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmien luova ratkaiseminen
Ilmoittautumisaika
14.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Mari Hämäläinen
Vastuuopettaja
Mari Hämäläinen
Ryhmät
-
PAKV22SYPalvelumuotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat mallintaa palvelukonseptin erilaisia mallintamistapoja hyödyntäen.
Osaat arvioida suunnitelmaa yhdessä eri sidosryhmien kanssa erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen.
Osaat kerätä ja analysoida palautetta eri sidosryhmiltä, ja kehittää palvelua sen pohjalta edelleen.
Osaat tuotteistaa palvelun lanseerausta varten.
Sisältö
Kuinka palvelukonsepti voidaan mallintaa?
Miten palvelukonseptia voidaan testata, arvioida ja kehittää edelleen eri sidosryhmien kanssa?
Kuinka palvelu tuotteistetaan?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
lähiopetus työjärjestyksen mukaisesti, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI- ja työelämäyhteistyö mahdollinen oppimistehtävän kautta.
Tentit ja muut määräajat
Ei tenttiä, oppimistehtävät suoritetaan annettuun määräaikaan mennessä.
Opiskelijan työmäärä
5 opintopisteen opintojakso, mikä vastaa keskimäärin opiskelijan 135 työtuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelukonseptin mallinnut
Palvelukonseptin testaus, arviointi ja kehittääminen edelleen eri sidosryhmien kanssa
Palvelun tuotteistetaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena oppimistehtävät
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 28.03.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
10.5 op
Toteutustapa
94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
Syvennät taitojasi alan työtehtäviin ja täydennät koulutuksesi opintoja.
Sovellat teoriassa opittuja tietoja käytäntöön ja kehität valmiuksiasi itsenäiseen työskentelyyn.
Tunnistat omat kehittämistä vaativat ammatilliset osaamisalueet.
Opit ymmärtämään työelämän pelisäännöt ja sen, miten organisaatio ja työyhteisö toimivat.
Sisältö
Etsit tarkoituksenmukaisen harjoittelupaikan oman urapolkusi näkökulmasta katsottuna
Teet harjoittelun aikana oman alasi työtehtäviä
Raportoit harjoittelun annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Saatavilla opintojakson Harjoittelu, muotoilu -Learn-alustalla.
Kurssiavain: muharj
Yksilölliset oppimisväylät
Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen harjoittelu, joka suoritetaan koulutusta vastaavassa yhteistyöyrityksessä.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
15 op = 405 h opiskelijan työaikaa
30 op = 810 h opiskelijan työaikaa
Toteutuksen osien kuvaus
Harjoittelu 30 op koostuu kahdesta osasta:
- Perusharjoittelu 15 op
- Syventäväharjoittelu 15 op
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki harjoitteluohjeet ovat Harjoittelu, muotoilu -Learn-alustalla (Avain muharj)
Harjoittelu voi koostua eri laajuisista 1 - 30 op harjoittelujaksoista.
1) Harjoittelun alussa tee heti harjoittelusopimus yrityksen kanssa. Sopimus tulee voimaan vasta, kun kakkien osapuolten allekirjoitukset ovat olemassa.
2) Harjoittelun päätyttyä palauta lomakkeet harjoitteluvastaavalle ja tallenna harjoitteluesitys Learn-alustalle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hajoittelun päätyttyä opiskelija toimittaa harjoittelulomakkeet PA-ryhmän Learnin palautuskansioon:
- Työharjoittelusopimus
- Työharjoittelun toteuttaminen
- Työharjoittelun arviointi ja palaute (työnantaja)
Kun opiskelija on palauttanut lomakkeet ja pitänyt harjoittelustaan esityksen, tiedot toimitetaan tarkistuksen jälkeen opintosihteerille, joka merkitsee opintopistemäärän ja suoritusmerkinnän H.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Minna Nieminen
Vastuuopettaja
Minna Nieminen
Ryhmät
-
PAKV21KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
- tunnet projektityöskentelyn vaiheet
- osaat suunnitella ja aikatauluttaa projektin sekä toimia projektissa oman alan asiantuntijana
- osaat soveltaa luovasti ja kriittisesti tietotaitoasi valitussa muotoiluprojektissa
- osaat toteuttaa monipuolista viestintää ja julkaisuja projektista sekä sen tuloksista
Sisältö
Mitä vaiheita projektityöskentely sisältää?
Miten projekti suunnitellaan, aikataulutetaan ja toteutetaan?
Mitä tehtäviä ja rooleja sinulla on muotoilun edustajana?
Miten projektista viestitään monipuolisen julkaisutoiminnan kautta?
Opiskelumateriaali
Julkaistaan opintojakson Learn-alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetukseen osallistuminen, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan yhteistyöprojekti Xamkin TKI-hankkeiden kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Juuso Koponen
Vastuuopettaja
Sanna Haapanen
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
Osaat visualisoida tietoa näkyväksi ja ymmärrettäväksi valitulle kohderyhmälle osuvasti
Osaat hyödyntää infografiikan keinoja oivaltavasti viestin tehostamisessa
Osaat määritellä tiedon visualisoinnille tavoitteet ja reunaehdot tutkimusten pohjalta.
Sisältö
Mitä on tiedon visualisointi ja mitä työkaluja ja menetelmiä visualisoinnin tueksi on olemassa?
Miten hyödynnät visuaalisia menetelmiä viestin selkiyttämisessä kohderyhmälle
Miten suunnittelet ja toteutat näyttävät ja helposti ymmärrettävät visualisoinnit valittuun tehtäväkenttään?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole työviikkopohjaisessa oppimisväylässä TKI- ja työelämäyhteistyötä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
Arvioidaan: oppimistehtävät
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa visualisoida tietoa informatiivisesti ja hyödyntää visualisointimenetelmiä monipuolisesti
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso sekä opiskelijan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Arviointiasteikko kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Leena Muotio
Vastuuopettaja
Leena Muotio
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali löytyy Learnista.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä. Opintojakso suoritetaan OPSin mukaan. Osioista tulee erilliset pisteet Peppiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sopii hyvin suorettavaksi TKI-yhteistyönä. Työelämästä saatavat tutkimusaiheet sopivat hyvin alakohtaisen TKI-raportin aiheiksi.
Tentit ja muut määräajat
Määräajat selviävät Learnista. Opintojakson alussa on aloituskerta Teamsissa. Tällöin opettaja luennoi opintojakson sisällöstä ja etenemistavasta.
Opiskelijan työmäärä
1 op on 27 h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kaikille Xamkin opiskelijoille tarkoitettu yhteinen osuus 2 op.
Alakohtainen osuus 3 op.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto edeltää Kulttuurialan Projektitutkielmaa (3 lukuvuosi) ja tulee olla suoritettuna ennen sitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
- Irina Kujanpää
- Kati Viljakainen
Vastuuopettaja
Kati Viljakainen
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
• Opit mitä on yhteiskehittäminen ja miten osallistat ja sitoutat eri kohderyhmiä
• Osaat määritellä ja luoda ryhmille yhteistyötä rakentavia ja rikastavia edellytyksiä
• Osaat suunnittella, mitä tietoa ja tuloksia tarvitaan sekä miten nämä saadaan tuotettua
• Osaat hallita kokonaisuuksia: miksi, miten ja mitä menetelmiä voi ja kannattaa käyttää yhteiskehittämisessä.
Sisältö
• Kuinka suunnittelet ja toteutat yhteistoimintaa ja ryhmäprosesseja sekä varmistat ryhmän toimintaedellytykset ja autat ryhmää saavuttamaan päämääränsä
• Miten prosesseja hyödynnetään ryhmätyössä, jotta ideoita, ehdotuksia ja päätöksiä voidaan tehdä
• Opintojaksolla tutustutaan ja testataan virtuaalisia alustoja ja niiden mahdollisuuksia yhteiskehittämisessä.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
lähiopetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• lähiopetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, tehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI- ja työelämäyhteistyö oppimistehtävän kautta. Opettajat kertovat tästä tarkemmin opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5