Siirry suoraan sisältöön

Dialogisuus ja yhteistyötaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: GE00CO54

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Oppimateriaalit

Gerontologinen sosiaalityö 5 op
Gerontologinen hoitotyö ja hoitotaidot 5 op
Muistisairaudet ja ryhmänohjaus 5 op
Mielenterveys-, päihde- ja vammaistyö 5 op

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 28.05.2027

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja

Merja Laitoniemi

Ryhmät
  • GEKV24SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 29.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja

Merja Laitoniemi

Ryhmät
  • GEKV23SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja

Merja Laitoniemi

Ryhmät
  • GEKV22SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja

Merja Laitoniemi

Ryhmät
  • GEKV22KM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson alkaessa

Opiskelijan työmäärä

1 op= 27 opiskelijan työltä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti kontaktiopetukseen läsnäolemalla ja tekemällä opintojaksoon liittyvät tehtävät

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja

Merja Laitoniemi

Ryhmät
  • GEKV21SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson alussa ja jakson aikana

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan työviikkopohjaiseseti. Opintojakso jakautuu kuudelle lukukaudelle ja opiskelu tapahtuu pienryhmissä. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, Opetuskeskustelu, Oppimistehtävät, Yhteistoiminnallinen oppiminen

Nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaan nopeuttavan kanssa sovitaan toimintatavoista opintojakson suorittamiseksi

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja Merja Laitoniemi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetaan läsnäololla sekä tekemällä annetut tehtävät itsenäisesti tai ryhmässä

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja

Merja Laitoniemi

Ryhmät
  • GEKV20SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson alussa ja jakson aikana

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan työviikkopohjaiseseti. Opintojakso jakautuu kuudelle lukukaudelle ja opiskelu tapahtuu pienryhmissä. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, Opetuskeskustelu, Oppimistehtävät, Yhteistoiminnallinen oppiminen

Nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaan nopeuttavan kanssa sovitaan toimintatavoista opintojakson suorittamiseksi

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja Merja Laitoniemi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetaan läsnäololla sekä tekemällä annetut tehtävät itsenäisesti tai ryhmässä

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op

Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 45

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Merja Laitoniemi
Ryhmät
  • GEKV19SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet dialogin ja dialogisuuden ominaispiirteet ja erityisominaisuudet
Ymmärrät dialogisuuden asiakkaan ja työntekijän välisessä vuorovaikutuksessa sekä ryhmien toiminnassa
Osaat analysoida dialogisuuden peruskäsitteitä, niiden välisiä suhteita ja merkityksiä vuorovaikutussuhteessa
Osaat ohjata asiakkaita ja omaisia käyttämällä dialogisia työmuotoja
Ymmärrät oman osuuden dialogin rakentumisessa

Sisältö

Mitä on dialogi ja dialogisuus?
Miten dialogi eroaa tavanomaisesta vuorovaikutuksesta?
Millaiset ominaispiirteet luonnehtii dialogia ja dialogisuutta?
Miten dialogisten työmuotojen käyttö muuttaa vuorovaikutusta yksittäisen asiakkaan ja ryhmien kanssa?
Miten dialogi mahdollistuu ihmisten välillä?
Miten dialogia voi käyttää ohjaamisessa?
Miten otetaan puheeksi vaikeita ja huolestuttavia asioita?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson alussa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan työviikkopohjaiseseti. Opintojakso jakautuu kuudelle lukukaudelle ja opiskelu tapahtuu pienryhmissä. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, Opetuskeskustelu, Oppimistehtävät, Yhteistoiminnallinen oppiminen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaan nopeuttavan kanssa sovitaan toimintatavoista opintojakson suorittamiseksi

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: läsnäolo lähiopetuksessa ja annettujen tehtävien tekeminen
Hylätty: puuttuva läsnäolo lähiopetuksessa ja tekemättömät tehtävät

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja Merja Laitoniemi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetaan läsnäololla sekä tekemällä annetut tehtävät itsenäisesti tai ryhmässä

Esitietovaatimukset

Eettisen toiminnan perusteet 5 op