Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Miia Heikkinen
Kati Vapalahti
Katariina Silvola
Face-to-face
Sovi näyttömahdollisuudesta 10.9. mennessä opettajien kanssa. Pohjalla kulttuurihyvinvointiin liittyvä harrastuneisuus tai työ. Soveltuu pääasiassa khv muotoilija, yamk opiskelijoille täydentäviin. (not translated)
Tuition in Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
1-5
Marjo Suviranta
Sari Ranta
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Keinonen, Turkka & Takala, Roope. 2006. Product concept design: a review of the conceptual design of products in industry. New York (NY): Springer. (76 product)
Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.
Independent track:
The learning process that has been integrated into the work will be possible if in your assignments you can develop the know-how that has been mentioned in the objectives and contents of the study module. Contact the teacher of the study module before the beginning of the study module in good time to determine it
• is the learning process that has been integrated into the work possible in your own assignment
• what kind evidence you are able to give from your know-how
• witch parts of the study module you have to participate in teaching
Blended track:
Contact the teacher
Web Studies, Contact lessons, Independent working
It is estimated: learning exercises and the student's self-reflection.
Grounds: contents, plane of exercises and the student's own estimate of the learning.
Active participation and approved assignments
Excellent (5), Good (4-3), Satisfactory (2-1) Fail (0)
Tuition in Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
0 - 25
Opintojaksosisältää X lähipäivää (not translated)
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
3 credits
3 credits
1-5
Schedule will be presented in Learn.
5 cr is 135 h
Tuija Suikkanen-Malin
Katariina Silvola
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn pohjassa. (not translated)
Työviikkopohjainen toteutus:
Opintojaksolla toteutetaan osapalvelumuotoilu prosessista, havainnollistamaan asiakasymmärryksen muodostumista.
Syvennytään sote alan asiakkuuksien erityisyyteen.
Perehdytään palvelukokemuksen tutkimisen työkaluihin.
Työhon integroitu toteutus:
Opiskelija voi suorittaa jakson tavoitteiden, tehtävien ja toteutuksen osalta työhönsä integroituna. (not translated)
Arviointi perustuu aktiivisuuteen js tehtäviin. (not translated)
Tuition in Finnish
01.09.2021 - 30.11.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
1 credits
4 credits
Approved/Failed
Opintojaksolla on yhteistyötä Juvanian kanssa. (not translated)
Laskennallisesti 135 tuntia (not translated)
Toteutus koostuu oppimistehtävistä ja lähiopetuksesta. (not translated)
Tuija Suikkanen-Malin
Piia Kleimola
Sanna Haapanen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Opiskelumateriaali Learn oppimisalustalla. (not translated)
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä. Opintoja voi nopeuttaa tiedonhankinnan ja tehtävien osalta.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä. Opiskelija voi kohdentaa tehtäviä omaan työhönsä soveltaen. (not translated)
Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen ja tehtävien ja tentin arvointiin. (not translated)
Tuition in Finnish
01.01.2022 - 04.03.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
2 credits
1-5
Yhteistyoimintaa muiden kulttuurihyvinvointia opiskelevien kanssa alkaa rakentua opintojen yhteydessä. (not translated)
Kansainvälistä yhteistyötä ollaan rakentamassa. (not translated)
Opiskelijan tuntimäärä 135 tuntia:
Lähiopetus & verkkoluennot 25 tuntia
Tehtävät yksin ja ryhmässä 40 tuntia
Tiedonhankinta 70 tuntia (not translated)
Johdatus aiheeseen
Keskeiset hyvinvointiteoriat
Muotoiluajattelu
Kulttuurihyvinvointi ja kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin (not translated)
Miia Heikkinen
Katariina Silvola
Heli Vihersaari-Salmi
Face-to-face
Kerrotaan Learnissa. (not translated)
Jaksossa on 3 lähipäivää, joista osan voi korvata oppimistehtävillä. Kulttuurialan opiskelijoilla on mahdollista suorittaa jakso erikseen sovitulla näyttötehtävällä, mikäli jakson osaamistavoitteet täyttyvät. Näyttöä on anottava tammikuun loppuun mennessä laittamalla viestiä katariina.silvola@xamk.fi.
HUOM! Jakso on pakollinen sote-opiskelijoille ja valinnainen kulttuurin opiskelijoille. (not translated)
Tarkennetaan Learnissa, kun jakso alkaa. (not translated)
Tuition in Finnish
01.01.2022 - 01.05.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
15 - 40
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
1-5
Tuija Suikkanen-Malin
Sanna Haapanen
Teija Nuutinen
Face-to-face
Oppimateriaali kuvataan Learn pohjassa. (not translated)
Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.
Independent track:
The learning process that has been integrated into the work will be possible if in your assignments you can develop the know-how that has been mentioned in the objectives and contents of the study module. Contact the teacher of the study module before the beginning of the study module in good time to determine it
• is the learning process that has been integrated into the work possible in your own assignment
• what kind evidence you are able to give from your know-how
• witch parts of the study module you have to participate in teaching
Blended track:
Contact the teacher
Web Studies, Contact lessons, Independent working
Estimated: learning exercises and the student's self-reflection.
Grounds: contents, plane of exercises and the student's own estimate of the learning.
Active participation and approved assignments
Approved / Failed
Tuition in Finnish
01.03.2022 - 01.05.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
3 credits
Approved/Failed
Hankeyhteistyö on mahdollinen. (not translated)
Schedule will be presented in Learn.
5 cr is 135 h
Opintojakso sisältää kolme lähipäivää, keskiviikot 16.3, 13.4 ja 11.5
Lähipäivien tuntimäärä on yhteensä 20 tuntia, tehtävien osuus on 115 tuntia (not translated)
Tuija Suikkanen-Malin
Sanna Haapanen
Face-to-face
Opintojakson alussa määriteltävä kirjallisuus ja luentomateriaalit sekä linkit opintojaksoalustalla. (not translated)
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Ota yhteys opettajaan (not translated)
Tuition in Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
1-5
Mahdollinen työelämälähtöinen harjoitustyö.
Mahdollisuus suorittaa opintojakso myös TKI-akatemiamallinnuksen kautta (arviointimerkintä tällöin hyväksytty). Ota yhteys vastuuopettajaan ennen opintojakson aloitusta. (not translated)
Marjo Suviranta
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value proposition Design. How to create products and services customer want.
New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012.
This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.
Independent track:
The learning process that has been integrated into the work will be possible if in your assignments you can develop the know-how that has been mentioned in the objectives and contents of the study module. Contact the teacher of the study module before the beginning of the study module in good time to determine it
• is the learning process that has been integrated into the work possible in your own assignment
• what kind evidence you are able to give from your know-how
• witch parts of the study module you have to participate in teaching
It is estimated: learning exercises and the student's self-reflection.
Grounds: contents, plane of exercises and the student's own estimate of the learning.
Active participation and approved assignments
Excellent (5), Good (4-3), Satisfactory (2-1) Fail (0)
Tuition in Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
1 credits
1 credits
1-5
The tasks of the study module can be made as a real life project cooperation, to be connected for example to the student´s own work
5 crs means 135 hours students work
Miia Heikkinen
Kati Vapalahti
Katariina Silvola
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Learnissa (not translated)
Sovi näyttömahdollisuudesta 16.9. mennessä opettajien kanssa. Pohjalla kulttuurihyvinvointiin liittyvä harrastuneisuus tai työ ja perustelut jakson tavoitteiden täyttymisestä. Soveltuu pääasiassa khv muotoilija, yamk opiskelijoille täydentäviin opintoihin.
Huom! Hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään lähiopetukseen osallistumista 2/3 pv:stä. (not translated)
Tuition in Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 30
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala) (not translated), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat) (not translated)
Kouvola Campus
3 credits
Approved/Failed
Ei (not translated)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutuksessa syntyy uutta liiketoimintaa, jossa yhdistyy sosiaali- ja terveysalan osaaminen palvelumuotoiluun ja kulttuuriasiantuntijuuteen.Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalle syntyy koulutuksessa asiantuntijuutta kulttuurin ja taiteen soveltamisesta sekä hyödyntämisestä asiakaslähtöiseen hyvinvointityöhön eri konteksteissa. Palvelumuotoilu tähtää hyvään asiakaskokemukseen.
Valmistuttuasi työskentelet suuntautumisesi mukaan hyvinvointipalvelujen asiantuntijana ja tuottajana julkisella sektorilla tai kulttuurihyvinvointia tarjoavan yrityksen palveluksessa esimiestehtävissä tai tiiminvetäjänä.
Kulttuurihyvinvoinnin ylempään AMK-tutkintoon johtava koulutus on suunnattu
• sosiaali- ja terveysalan
• kuntoutuksen
• kasvatuksen
• muotoilun
• taide- ja artenomialojen
kehittämisen ammattilaisille, jotka haluavat päivittää osaamistaan ja saada uutta näkökulmaa työhönsä.
Osaamisesi kehittyy käytännön toimeksiannoissa, joissa taustateoriaa hyödynnetään aidoissa ongelmanratkaisutilanteissa. Osaat vastata muuttuviin ammattialan ja yhteiskunnan asettamiin osaamisvaatimuksiin.
Palvelumuotoilu YAMK -tutkintoon johtava koulutuslinja (60 op)
YDINOSAAMINEN 50 op
Kulttuurihyvinvointi ja palvelumuotoilu 20 op
Kulttuurihyvinvoinnin teoreettinen tausta 5op
Kulttuurihyvinvoinnin merkitys ja mahdollisuudet 5op
Hyvinvointipalveluiden asiakasymmärrys 5op
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi 5op
Opinnäytetyö 30op
Opinnäytetyön ideointi- ja suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön esitys, raportointi ja arviointi
Täydentävä osaaminen 10op
Täydentävän osaamisen opinnot 20 op voit valita kaikille YAMK-opiskelijoille yhteisestä, monialaisesta Master School -tarjonnasta. Voit siten rakentaa urapolkuasi HOPSisi mukaisesti ammatillista kasvuasi parhaiten palvelevien opintojaksojen avulla. Tarjolla on sekä suomen- että englanninkielisiä verkko- ja lähiopetuksena toteutettavia opintoja seuraavista kokonaisuuksista: kehittämis- ja tutkimusmenetelmät, johtaminen ja yrittäjyys, kansainväliset työympäristöt sekä digitaalisuus ja verkostot.
Täydentäviä opintoja voit valita myös muissa korkeakouluissa tarjolla olevista, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisista opinnoista. Täydentävän osaamisen opintoihin voidaan hyväksilukea myös aiemmin suoritettuja, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja, mikäli ne sopivat suoritettavan tutkinnon tavoitteisiin. Aikaisemmin suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta voit kysyä lisää koulutusvastaavalta.
Tärkeä osa opintojasi on opinnäytetyö 30 op. Se voi liittyä oman työsi tai työyhteisösi kehittämiseen. Voit tehdä opinnäytetyön myös Xamkin tutkimus- ja kehittämistoiminnan hankkeissa.