•   Mental heath-, substance abuse- and disability service work GE00CO46-3001 02.09.2019-13.12.2019  5 credits  (GEKV17SM) +-
    Learning outcomes of the course
    You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people

    You are familiar with the key treatment methods in mental health care



    You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.

    You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.

    You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.

    You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.

    You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.

    You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.
    Prerequisites and co-requisites
    Basis in elderly care 20 ECTS credits
    Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
    Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits
    Course contents
    How is mental health built on the course of life?

    What threatening and protective factors are there in aging?

    What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?

    How to promote mental health in aging?

    What are key mental health care methods?







    What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?



    What is disability and its diversity?

    What are your attitudes towards disability?

    What kind of legislation, services and support are related to disability?

    What is meant by a disability policy program and how does it work?

    Name of lecturer(s)

    Merja Laitoniemi

    Mode of delivery

    60% Face-to-face, 40% Distance learning

    Recommended or required reading

    Suomeksi Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali: Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita. Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY. Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura. Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY. Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.Palaute annetaan ryhmäpalautteena. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    02.09.2019 - 13.12.2019

    Enrollment date

    15.08.2019 - 30.08.2019

    5 credits

    Group(s)
    • GEKV17SM
    Seats

    20 - 40

    Unit, in charge

    Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö (not translated)

    Teacher(s)

    Ann-Mari Sippu, Marko Raitanen, Merja Laitoniemi

    Further information for students

    Suomeksi
    Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Merja Laitoniemi merja.laitoniemi@xamk.fi
    Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
    Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi (not translated)

    Programme(s)

    Degree Programme in Elderly Care

    Unit location

    Kouvola Campus

    Virtual proportion

    2 credits

    Planned learning activities and teaching methods

    Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojakso toteutetaan työviikkopohjaisena ja sisältää kolme osaa: mielenterveys, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveys-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo). Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää yhden (1) ac teorialuennon, harjoitustehtävän sekä yhden (1) esityskerran. Ikääntyvien vammaistyö -osa sisältää yhden (1) live-ac teorialuennon sekä yhden (1) lähiopetuskerran, jossa pienryhmätyöskentelyä. Työhön integroitu oppimisväylä: Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja (not translated)

    Students use of time and load

    1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä (not translated)

    Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja (not translated)