Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Vertti Vallenius
Lähiopetus
-
-
-
Suomi
23.08.2021 - 17.12.2021
5 - 30
-
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kouvolan kampus
Hyväksytty/Hylätty
-
-
-
-
-
Marjo Suviranta
40% Lähiopetus, 60% Virtuaaliopetus
- Muotoiluajattelu, Satu Miettinen, 2014
- Muodon palapeli, Ilkka Kettunen, 2001
- Mielekkyyden muotoilu, Ilkka Kettunen, 2013
- Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
23.08.2021 - 17.12.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
Opintojakso sisältää kolme lähipäivää.
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kouvolan kampus
3 op
3 op
1-5
Tehtävien aikataulut kirjataan Learn-alustalle
5 op on 135 h
Anu Kuusela
Lähiopetus
Suomi
30.08.2021 - 17.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kouvolan kampus
1-5
Vertti Vallenius
Lähiopetus
Harjoitustehtäviin ja projektitöihin liittyy oleellisesti tiedonhakutaidot ja niiden soveltaminen. Ohjeistus tiedonhakuun tulee pää-asiallisesti lähiopetustunneilla.
Opintojakson suoritus on mahdollista suorittaa työviikkopohjaisella oppimisväylällä eli osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opiskelijan oltava läsnä ensimmäisellä kerralla ja keskusteltava opettajan kanssa suoritustavasta.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopis-kelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettuna opintojakson päättymiseen mennessä ellei toisin ole tehtäväkohtaisesti ilmoi-tettu. Oppimistehtävien laiminlyönti johtaa opintojakson hylkäämiseen. Oppimistehtäviin yms. ei tehdä korvaavia tehtäviä, ellei oppilaalla ole pätevää syytä tehtävän laiminlyöntiin (esim. sairastapauksessa vaaditaan lääkärintodistus).
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Opintojakson lähitentit arvostellaan 50 %:n mukaan, ellei toisin ole mainittu. Kyseisellä prosentilla saa opintojaksosta arvo-sanan 1. Kaikki tentit tulee suorittaan ensisijaisesti lähitenttinä. Vain poikkeus tapauksissa voi tentit tehdä etätenttinä. Silloin arvostelu muuttuu 80 %: iin. Poikkeustapauksia voi olla mm. epidemia tai pandemia, jolloin lähiopetus voi olla kiellettyä.
Opintojakson arviointiasteikko on seuraavanlainen: 1-5 (hyväksytty) ja 0 (hylätty)
Suomi
30.08.2021 - 17.12.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
5 - 35
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Lähitunneilla läsnäolovaatimus on 75 %. Jos lähitunnit siirtyy/muuttuvat verkkoluennoiksi niin läsnäolo vaatimus on edelleen sama.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerral-la hylätään ilmoittautuminen.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovi-taan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähi- ja etäopetuksen tai niissä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Etäopetustunneille osallistutaan tietokoneen ja headset:n (kuulokkeet + mikki) välityksellä. Kyseisille tunneille ei saa osallis-tua mobiililaitteilla (esim. puhelimella).
Opintojaksoon kuuluvat excursiot, koulutuspäivät, yms. ovat pakollisia ja niistä voi olla pois vain lääkärin todistuksella. Näistä löytyy tarkempaa tietoa opintojakson Learnista. Laiminlyönti johtaa opintojakson hylkäämiseen.
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kouvolan kampus
1-5
-
Tutkintosääntö:
”Opintojakso on suoritettava opintojakson toteutusaikana. Opiskelijalla on mahdollisuus yrittää opintojakson suorittamista kaikkiaan kolme kertaa: opintojakson varsinaisella suorituskerralla tai kahdella uusintasuorituskerralla. Uusintasuoritukset tulee järjestää vuoden kuluessa opintojakson toteutuksessa ilmoitetusta aloitusajankohdasta.”
”Hyväksyttyä opintojaksoa ei voi suorittaa uudelleen. Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksytyn opintojakson arvosanaa yhden kerran vuoden kuluessa järjestelmään kirjatusta suorituspäivästä. Opintojakso on korotettava kokonaisuutena, mikäli opintojakso on koostunut osasuorituksista.”
Kevätlukukausi alkaa 1.1 ja päättyy 30.4. (paitsi monimuodolla päättyy 31.5.). Syyslukukausi alkaa 1.9 ja päättyy 31.12. Huo-lehdi että sinulla on tätä ennen kaikki tehtävät suoritettu. Päättymispäivän jälkeen palautuksia ei oteta vastaan, jos ei ole sovittu opettajan kanssa asiasta.
Jos sinulla on perusteltu syy, että et ehdi tekemään tehtäviä, sovi opettajan kanssa suoritustavasta ennen päättymispäivää. Esitä aikataulu rästitehtävistä huomioiden, että opintojakso on suoritettava vuoden kuluessa toteutuksen aloitusajankohdas-ta.
Laajuudeltaan 5 op opintojaksoissa opiskelijan laskennallinen työmäärä on 135h (5x27h). Lähiopetusta (sisältäen mahdolliset labrat, harjoitukset ja excursiot jne.) noin 47…60 h (35…45 %) ja itseopiskelua, oppimistehtäviä ryhmässä, jne. noin 75…88 h (55…65 %). Tästä poikkeuksena on monimuoto, jolla lähituntien määrä (sisältää etäluennot) on pienempi (15…25 h) ja vas-taavasti itseopiskelu suurempi (110…120 h).
Marjo Suviranta
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Työkalupakit:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html
Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Palvelumuotoilun bisneskirja
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
Suomi
10.01.2022 - 30.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
5 - 35
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kotkan kampus
2 op
1 op
1-5
-
5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä
Anu Kuusela
Virtuaaliopetus
EUROOPAN VIHREÄN KEHITYKSEN OHJELMA eli EU Green Deal
Saatavilla osoitteessa: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_fi
Ympäristöministeriön aineisto:
DIGITAALINEN RAKENNETTU YMPÄRISTÖ
Saatavilla osoitteessa: https://ym.fi/digitaalinen-rakennettu-ymparisto
KEHITTYVÄT KAUPUNGIT
Saatavilla osoitteessa: https://ym.fi/kaupunkien-kehittaminen
Learn aineisto ja kirjallisuus.
ARVIOINTIMENETELMÄT
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan tekemä arviointi
Hylkäysperuste: Plagiointi tai epärehellinen tai epäeettinen toiminta.
Opettajan tekemä arviointi huomioiden itse- ja vertaisarvioinnista, niiden laadusta ja laajuudesta sekä raportista. Opintojakson arvosana voi kohota opiskelijan opintojaksolla muilla tavoilla osoittaman osaamisen tunnistamisen vaikutuksesta.
Kokonaisarviointi muodostuu arviointien keskiarvosta ja kaikkia arviointeja painotetaan tasa-arvoisesti.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota työn jäsentelyyn, ongelman- tai tehtävänasetteluun, lähteiden käyttöön, menetelmien hallintaan, prosessin läpinäkyvyyteen ja raportoinnin tapaan.
Vertaisarvioijana tarkastat esimerkiksi lähdeluettelon ja lähdeviitteiden vastaavuuden. Tavoitteenasi on esittää kriittinen ja rakentava arvio arvioitavan työn sisällöstä ja esitystavasta.
Suomi
10.01.2022 - 30.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
Opintojakso toteutetaan tutkivan oppimisen menetelmin. Opintojakso ei sisällä luennointia, vaan opetus tapahtuu dialogin avulla sekä yhteisissä tapaamissa, että pienryhmä- ja henkilökohtaisissa tapaamisissa.
Opiskelualustoina ovat Learn, Teams ja Padlet sekä mahdollisesti muut digitaaliset alustat. Alustojen käyttöön tutustut ennen opintojaksoa orientoivien harjoitusten avulla. Oppimisympäristöjen avulla kehität digitaalisen työskentelyn taitojasi.
Asetat työelämälähtöisen ongelman pohdittavaksi ja ratkaistavaksi.
Etsit tietoa ja tutustut valitsemiisi aineistoihin. Kehittämistehtävässä luot teorian aineiston avulla luoden metatekstin avulla dialogin. Näin kehität taitojasi luoda synteesejä; uutta oivaltamista ongelmanratkaisun tueksi ja työskentelysi aikana sinulle syntyy syvällinen käsitys tutkimastasi aiheesta.
Opintojakson opiskelijoiden raportit muodostavat portfolion eli opintojakson työt ja tulokset jaetaan kaikkien osallistujien kesken. Laadit esseen (kaksi-kolme sivua) sekä jonkin näistä vaihtoehdoista
miellekartan, tiekartan tai vastaavan, jolla visualisoit ja teet oppimisesi tulokset.
Pienryhmässä osallistut laajemman yhteisoppimisen projektiin, jossa laaditte oppimisenne tuloksista sivun raportin (max 15 sivua + lähdeluettelo).Opintojakson loppupuolella teette työstänne esityksen tai video esityksen ja toimitte vertaisarvioijana toiselle ryhmälle.
Itse- ja vertaisarviointi on osa oppimista. Reflektion avulla opit tunnistamaan omia kehittymisen mahdollisuuksiasi ja tarpeitasi. Antamalla palautetta harjoittelet asiantuntijana toimimista ja osaamisen tunnistamista sekä tunnustamista ja tiimin osaamisen kehittämisen tukemista.
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kotkan kampus
5 op
1-5
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Osa 1: Orientaatio
Esittely ja oppimistavoitteet
Oppimisalusta harjoitukset; Learn, Teams ja Padlet.
Osa 2:
Mitä innovatiivinen liiketoiminta tarkoittaa sinulle
Mitä sinulle tarkoittavat rakennetun ympäristön innovaatiot
Mitä rakentamisen ongelmia innovaatioiden tulisi mielestäsi pyrkiä ratkomaan?
Osa 3:
Muodostat innovaatio tuottavuuden teorian
Pohdit innovaatioiden suhdetta ja vaikutusta tuottavuuteen
Tunnistat ja kuvaat johtamisfilosofiasi ja pyrit hahmottamaan niiden vaikutuksia tuottavuuteen ja innovaatioiden syntymiseen
Pohdit kuinka johdat muutosta?
Pohdit miten organisaation tuottavuutta kehitetään?
Vertti Vallenius
Virtuaaliopetus
Learn kirja
Ympäristöministeiön aineisto
YK:n agenda 2030
EU Green Deal
Artikkelit
Opintojakson aikana on viisi yhteistä Teams tapaamista (3 h 45 min) sekä Teams pienryhmätapaamisia (45 min).
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Jos opiskelija haluaa käyttää yksilöllistä oppimisväylää, opiskelija laatii kurssin tavoitteet täyttävän kirjallisen suunnitelman yksilöllisestä toteutuksesta ja hyväksyttää se työpaikallaan. Hyväksytty suunnitelma on esiteltävä kurssin ohjaajalle ja hänen kanssaan on sovittava yksilöllistämisestä ennen kurssin alkua.
Opiskelija osaa
5
a. arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan uusia näkökulmia tuottaen
b. ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa tuloksellisesti ja itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti ja systemaattisesti käyttää uusia strategisia lähestymistapoja johtamisen välineenä monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
f. työskennellä itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. kykenee oman erityisosaamisalueensa vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen erilaisissa toimijayhteisöissä
3
.
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e.arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f..työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
1
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa erityisosaamisalueellaan laaja-alaisesti
b. ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja
e. käyttää erilaisia strategisia lähestymistapoja johtamisessa
f. työskennellä alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti omalla äidinkielellä ja käyttää vieraskielistä aineistoa
Loppuvaiheen arviointikriteeristössä hyödynnetään myös seuraavaa: valmius jatkuvaan oppimiseen
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
10 - 30
Kehittämistehtävän tavoitteet
5: Työskentely ja tulokset osoittavat asiantuntijuutta, vastuullisuutta ja vahvaa eettisyyttä. Aiheita on käsitelty mielenkiintoisesti ja uskottavasti. Aiheen käsittely on hyvin perusteltua, kriittistä ja monipuolisesti argumentoivaa. Mielenkiinto lukiessa säilyi alusta loppuun. Työssä on saavutettu aitoa kehittämistä ja tietovarannon kasvattamista. Lähdemerkinnät ovat virheettömiä. Opiskelija on osallistunut työskentelyyn muut huomioon ottaen ja kehittäen osaamistaan aktiivisesti. Opiskelija tunnistaa itsearvioinnissa oman osaamisensa kehittymisen. Opiskelija osaa antaa laadukasta ja perusteltua vertaispalautetta.
3: Työskentely ja tulokset osoittavat kehittyvää asiantuntijuutta, kohtuullista vastuullisuutta ja ettisyyttä. Aiheen käsittely on osittain mielipidemäistä, mutta perusteltua ja pääosin loogista. Raportti ja esitys on kokonaisuus, jota lukiessa mielenkiinto säilyi alusta loppuun. Työssä on pyritty tuloksellisuuteen ja tietovarannon kasvattamiseen. Aiheita on perusteltu jossain määrin, kriittisyys on jäänyt osittain heikoksi, mutta erilaiset näkökulmat tulevat esille. Lähdemerkinnät ovat asianmukaisia, niissä on vain pieniä virheitä. Opiskelija on osallistunut työskentelyyn osittain aktiivisesti ja hänen osaamisensa on osittain kehittynyt. Opiskelija kuvaa osaamisensa kehittymästä vaihtelevasti. Opiskelijan antama vertaispalaute on osittain perusteltua, mutta laadullisesti hiukan puutteellista.
1: Työskentely ja tulokset osoittavat alustavaa asiantuntijuutta, vastuullisuutta ja eettisyyttä. Työn raportti ja esitys on mielipideperustainen, siinä käytetyt lähteet ovat heikkoja ja lähdemerkinnät osittain tai kokonaan puutteellisia. Aiheita on perusteltu jossain määrin. Kriittinen käsittely on jäänyt pinnalliseksi ja näkökulmat ovat hetkittäin kapeita. Perustelut ovat osittaisia ja jossain määrin epäuskottavia. Kokonaisuus on osittain looginen. Opiskelijan osallistuminen on passiivista tai hän ei ota vastuuta oppimisestaan. Opiskelijan osaaminen ei itsearvioinnin mukaan ole kehittynyt, vaan hän on osoittanut pääsääntöisesti vain aikaisemmin tunnistamaansa osaamista tai kehitys on vähäistä. Vertaisarviointi on pääsääntöisesti perustelematonta tai epäuskottavaa.
0: Työskentely ja tulokset ovat epäammattimaisia tai epäeettisiä. Raportissa on suoria lainauksia. Lähdemerkinnät ovat puutteellisia. Aiheita ei ole juurikaan perusteltu, kirjoitus on pääosin kritiikitön ja se on laadittu yhdestä näkökulmasta. Aihetta on käsitelty pinnallisesti, epäloogisesti ja johtopäätelmät ovat epäuskottavia. Opiskelija on passiivinen tai aggressiivinen oppimistilanteissa, eikä ota vastuuta oppimisestaan. Itse- ja tai vertaisarviointi on tekemättä
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kouvolan kampus
5 op
1-5
-
Yhteiset Teams tapaamiset ohjaajan kanssa 17 - 20 tuntia, pienryhmä tapaamiset ohjaajan kanssa 45 min - 3 tuntia
Orientoivat ennakkotehtävät, 5 - 10 tuntia
Yksilötehtävät ja niiden vertaisarviointi, noin 40 tuntia
Pienryhmän kehittämistehtävä ja sen itse- ja vertaisarviointi noin 50 tuntia,
Opintojakson yleistehtävät, viestintä, itse- ja vertaisarviointi tai muu vastaava noin 5 tuntia
Yhteensä noin 135 tuntia
1. Orientoituminen ja ryhmäytyminen, kehittämistehtävän aloittaminen, tutkimusongelman asettaminen. Kehittämistehtävän toteutussuunnitelman laatiminen.
2. Tutkimusongelman ja tutkimuskysymysten sekä tutkimus- ja analyysimenetelmien esittely.
3. Teorian esittely ja kehittäminen
4. Tutkimuksen ja analyysin alustava esitteleminen ja kehittäminen
5. Päätösseminaari: Tulosten esittely
Marjo Suviranta
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014
Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41
Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition
The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
29.08.2022 - 19.12.2022
15.08.2022 - 04.09.2022
10 - 30
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Kouvolan kampus
1 op
1 op
1-5
Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Kestävän rakentamisen ja muotoilun YAMK-koulutuksen teemoina ovat tulevaisuussuuntautuneisuus, muutos, kehittäminen ja kehittyminen. Keskeistä opinnoissa ovat uusiutuvien materiaalin hyödyntäminen rakennetussa ympäristössä sekä palveluprosessin hallinta ja johtaminen. Rakentamisen ja muotoilun yhdistämisessä uudistetaan rakentamisen ja suunnittelun kulttuuria.
Kiinnostus oman ammattitaidon kehittämiseen ja jatko-opiskeluun ovat paras lähtökohta opinnoille. Opinnot voi suorittaa työn ohella, mutta työpaikka ei ole edellytys opintoihin osallistumiselle.
YAMK-koulutus on suunnattu rakennusalan tai muotoilun asiantuntijoille, joilla on suoritettuna alan AMK-tutkinto. Aiemmasta koulutuksestasi riippuen tutkinto on joko rakennusinsinööri (ylempi AMK) tai muotoilija (ylempi AMK).
Koulutuksen laajuus on 60 opintopistettä (op)
Ydinosaaminen (25 op)
• Innovatiivisen rakennetun ympäristön liiketoiminta 5 op
• Vihreät sertifikaatit rakentamisessa 5 op
• Uusiutuvien biopohjaisten materiaalien hyödyntäminen rakennuksissa 5 op
• Palvelumuotoilun konseptointi ja tuotteistaminen 5 op
• Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa 5 op
Täydentävä osaaminen (5 op)
Opinnäytetyö (30 op)
Ydinosaamisen opinnot koskevat kaikkia tutkinnon opiskelijoita.
Opintojesi alussa käynnistetään koulutuksen opiskelijavastaavan kanssa henkilökohtainen opiskelusuunnitelmasi (HOPS), joka tukee opintojesi etenemistä ja ammatillista kasvuasi. Voit rakentaa urapolkuasi HOPSisi mukaisesti ammatillista kasvuasi parhaiten palvelevien opintojaksojen avulla.
Täydentävän osaamisen opinnot voit valita kaikille YAMK-opiskelijoille yhteisestä, monialaisesta Master School -tarjonnasta.
Tarjolla on sekä suomen- että englanninkielisiä opintoja seuraavista kokonaisuuksista:
• tutkimus ja kehittäminen
• johtaminen ja yrittäjyys
• kansainväliset työympäristöt
• tieto, digitaalisuus ja verkostot.
Täydentäviä opintoja voit suorittaa myös muiden korkeakoulujen ylempien korkeakoulututkintojen tasoisista opinnoista (YAMK tai maisteriohjelmat). Täydentäviin opintoihin voidaan hyväksilukea myös aiemmin suoritettuja, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja, mikäli ne sopivat suoritettavan tutkinnon tavoitteisiin. Aikaisemmin suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta voit kysyä lisää koulutusvastaavalta.
Opiskele joustavasti työn ohella
Koulutus järjestetään monimuoto-opintoina, eli voit opiskella työn ohella. Opinnot sisältävät lähiopetusta, verkko-opetusta sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä. Koulutus sisältää kaksi lähipäivää kuukaudessa. Lähiopetus ajoittuu viikolle ja viikonloppuihin.
Opintojen ohjaus
Xamkissa tuetaan opiskelijoita kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Opiskelusi tukena ovat opiskelijavastaavat, jotka ohjaavat muun muassa opiskeluympäristöjä ja opiskelukäytäntöjä koskevissa asioissa. Käytettävissäsi kampuksilla ovat myös opiskelijapalveluneuvojan, opiskelijahyvinvoinnin asiantuntijan, opintopsykologin ja opiskeluterveydenhuollon palvelut. Lue lisää opiskelijan hyvinvoinnista.
BYOD – Bring Your Own Device
Xamkin opiskelijoilta edellytetään omien päätelaitteiden (esim. kannettavien tietokoneiden) käyttöä. Lisätietoja löydät Xamkin verkkosivulta.
YAMK-koulutuksen aikana tutustut sekä oman että muiden alojen ammattilaisiin. Monialainen asiantuntijaverkosto on sinulle hyödyllinen myös opintojen jälkeen työelämässä. Tärkeitä verkostoja rakennat myös työelämälle tehtävissä kehittämisprojekteissa, joista tärkein on opinnäytetyö.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu tarjoaa erinomaiset ja monipuoliset puitteet oppimisellesi. Merkittävä osa oppimisestasi tapahtuu luokkahuoneen ulkopuolella. Monialainen ja kansainvälinen opiskelijayhteisö tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen.