Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Päivi Lifflander
Tarja Turtiainen
Johanna Hirvonen
Virtuaaliopetus
Tiedonhaku opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön porsessi etenee yksilöllisesti Xamkin opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
10 op
10 op
1-5
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö.
Leila Pekonen
Tarja Turtiainen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Informoidaan opintojakson alkaessa Learn alustalla.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten, verkkokeskustelujen ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan
Arviointiperusteet informoidaan opintojakson aloituskerralla.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty-hylätty/täydennettävä ja osa oppimistehtävistä numeraalisesti 0-5.
Suomi
01.08.2021 - 11.02.2022
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
2 op
4 op
1-5
Oppimistehtävä linkittyy opiskelijan työorganisaatioon. Opintojaksolla on opetuksessa mukana TKI-asiantuntija (näyttöön perustuva toiminta ja sen johtaminen).
Ei tenttiä
Oppimistehtävien määräajat informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Lähiopetus 1 op, itsenäinen opiskelu 4 op.
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Ennakkotehtäviä lähiopetukseen liittyen.
Kirjallinen, numeraalisesti arvioitava opintojaksoa kokoava lopputehtävä.
Verkkokeskusteluun osallistuminen
Tuula Tarhonen
Anna Makkonen
60% Lähiopetus, 40% Virtuaaliopetus
Grönroos, C. & Voima, P. 2013 Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. Journal of the Academic Marketing Science 41, 133 – 150.
Helander, N. & Vuori, V. 2017. Avaimia arvonluontiin. Tampere: Juvenes Print.
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A., Tykkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130. e-kirja.
Kauhanen, J. 2018. Esimies tuottavuuden kehittäjänä. Kauppakamari. e-kirja.
Moisanen, K. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen vanhuspalveluissa. Väitös. Itä-Suomen yliopisto.
Pohjola, A., Kairala, M., Lyly, H. & Niskala, A. (toim.) 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Tampere: Vastapaino.
Valtonen, M., Hämäläinen, P. & Laaksonen, H. 2018. Onnistuneen asiakaskokemuksen merkitys yritykselle. Teoksessa Laaksonen, H. 2018. TYÖN ILOLLA. TAMK.
VTT 2016. Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan.
Kuntaliitto 2015. Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
Lisäksi opettajien erikseen opintojakson Learn-alustalla ilmoittama materiaali.
Osallistuminen itsenäiseen verkkotyöskentelyyn, lähiopetukseen sekä arvioitavien tehtävien ja seminaarityön tekoon.
Ylemmän amk tutkinnon arviointikehikon mukaisesti (taso 3). Arvosana 1-5.
Osaat
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista laaja-alaisesti
b) ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
d) vastata ja kehittää palvelujen asiakaslähtöisyyttä itsenäisesti.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
3 op
2 op
1-5
Lopputehtävän voi integroida työelämän tarpeisiin ja kehittämiskohtiin.
Osoitetaan erikseen opintojakson alussa.
1op = 27h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä
Lähiopetus 20 tuntia (sisältäen loppuseminaarin, 4 tuntia)
Kehittämistehtävä
Aila Pärnänen
Tarja Turtiainen
Anna Makkonen
Virtuaaliopetus
Pellinen J. 2017. Talousjohtaminen. Alma Talent
Raudasoja K & Johansson M-L. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOY.
Järvenpää M, Länsiluoto A, Partanen V & Pellinen J. 2017. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. (Saatavilla myös e-kirjana)
Laaksonen H, Laitinen H & Hiilamo H. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydeydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro (soveltuvin osin).
Lisäksi muu erikseen osoitettu materiaali Learn-alustalla.
Opintojaksolla ajastettuja tehtäviä. Koko opintojakson toteutus verkko-opintoina. Opintojakson ajoitus: 11.10. - 12.12.2021.
Opintojakso avaus TEAMSissä 11.10 klo 16.00 - 17.00. Avaus nauhoitetaan.
Suomi
11.10.2021 - 12.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 40
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessa verkko-opintoina.
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
2 op
5 op
1-5
TKI ja työelämäyhteys
Osoitetaan erikseen opintojakson Learn-alustalla.
Opiskelijan työmäärä on 5op (=135h)
Hyvinvointipalveluiden rahoitus 1op
Liiketoimintastrategia 1op
Tuottavuus ja taloudellisuus 3op
Jari Huotari
Päivi Lifflander
Tarja Turtiainen
Assi Kukkonen
Olli Rissanen
Anna Makkonen
Lähiopetus
Opinnäytetyöhön liittyvä tiedonhaku.
Opinnäytetyön tekeminen etenee opinnäytetyön suunnitelman ja viimeistelyn aikataulun mukaisesti.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
10 op
1-5
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö.
Leila Pekonen
Anna Makkonen
Virtuaaliopetus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen. Opintojakson info ja orientaatio toteutuu Mikkelin kampuksella opintojakson alkaessa (mikäli Korona-pandemia sen mahdollistaa).
Tämän jälkeen lukujärjestyspohjaisesti tunnit Teamsin välityksellä.. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan /Pekonen viimeistään heti opintojakson alkaessa.
Ilmoitetaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa.
Suomi
13.01.2022 - 30.04.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
E-kampus
5 op
1-5
Opintojaksolla suoritetaan työelämäläheisiä oppimistehtäviä.
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learnissa.
Ei ole.
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn alustalle.
Kontaktiopetuksen määrä 1 op (sisältää ennakko- ja välitehtävät).
Oppimistehtäviä.
Maija Vihervirta
Anna Makkonen
60% Lähiopetus, 40% Virtuaaliopetus
Järvensivu T. 2020. Verkostojen johtaminen.
Muu opiskelumateriaali kuvataan Learnissa.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja etäopetuksella Teamsin kautta. Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä ja aktiivista osallistumista etäluennoilla.
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Numeerinen arviointi 1-5, hylätty
Suomi
20.01.2022 - 30.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
20 - 40
Opintojakson aloitukseen liittyvän informaation opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat sähköpostilla ennen opintojakson alkamista. Opintojakso sisältää aikataulutettuja ryhmätehtäviä.
Opettajat: Maija Vihervirta-Nikula, maija.vihervirta-nikula@xamk.fi
ja Anna Makkonen, anna.makkonen@xamk.fi
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
3 op
2 op
1-5
Verkoston kehittämissuunitelma-tehtävä (2op) on mahdollista integroida omaan työhön.
Tehtävät palautetaan annetun määräajan puitteissa. Aikataulut infotaan ensimmäisellä etätunnilla.
Opiskelijan työmäärä on 5op:n kokonaisuudessa 135 h.
Tarja Turtiainen
Tuula Tarhonen
40% Lähiopetus, 60% Virtuaaliopetus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus 20h, verkkotehtävä, tentti ja itsenäinen opiskelu
Ryhmätehtävä 2 op: 1 - 5
Yksilötentti: 2 op: 1 - 5
Arviointikehikko on opintojakson LEARN -alustalla.
Suomi
09.02.2022 - 31.07.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Mikkelin kampus
2 op
3 op
1-5
Opintojakson tehtävä integroituu työelämään.
Määräaikana palautettu verkkotehtävä. Tenttiajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä on 135h, jossa lähiopetus 20h, verkkotehtävä ja itsenäinen opiskelu 115h.
Tarja Turtiainen
Kati Vapalahti
Virtuaaliopetus
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.
Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:
Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.
Suomi
09.03.2022 - 31.07.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
E-kampus
4 op
5 op
1-5
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Design jam -hankeyhteistyö.
5 op=135 työtuntia
Jari Huotari
Päivi Lifflander
Mauno Saksio
Virve Jussila
Tarja Turtiainen
Maija Vihervirta
Kati Vapalahti
Eija Karjalainen
Lähiopetus
Itse hankittu materiaali opinnäytetyöhön.
Opiskelija etenee opinnäytetyöprosessin mukaisesti, josta järjestetään info 9.2.2022 klo 15.45–16.30
Hyväksytty/täydennettävä
Suomi
13.04.2022 - 31.07.2022
Opinnäytetyökoordinaattori Kati Vapalahti, kati.vapalahti@xamk.fi, 050-4654511
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Mikkelin kampus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö tehdään sote-alan työpaikkaan tai kehittämishankkeeseen.
30 op = 810 tuntia
Päivi Lifflander
40% Lähiopetus, 60% Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.
Työviikkopohjaisessa väylässä Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu väylä:-
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona: voit ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
YAMK-taso 7 kriteeristö
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Mikkelin kampus
3 op
1-5
Työelämän asiantuntijavierailu lähiopetustunnilla.
Tehtävien määräajat ilmoitetaan Learn-alustalla.
-
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Päivi Lifflander
Tarja Turtiainen
Kati Vapalahti
Maija Vihervirta
Johanna Hirvonen
Lähiopetus
Opiskelijan itse hakemnsa materiaali
Opiskelija etenee suunnitelmansa mukaisesti.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Mikkelin kampus
1-5
30 op
Tarja Turtiainen
Kati Vapalahti
60% Lähiopetus, 40% Virtuaaliopetus
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.
Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:
Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
15.08.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
1 op
2 op
1-5
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät
-
5 op=135 työtuntia
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.
Tarja Turtiainen
Tuula Tarhonen
60% Lähiopetus, 40% Virtuaaliopetus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus 20h, verkkotehtävä, tentti ja itsenäinen opiskelu
Ryhmätehtävä 2 op: 1 - 5
Yksilötentti: 2 op: 1 - 5
Arviointikehikko on opintojakson LEARN -alustalla.
Suomi
15.08.2022 - 31.12.2022
15.08.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
2 op
2 op
1-5
Opintojakson tehtävä integroituu työelämään. Työelämän asiantuntijoiden luentoja
Määräaikana palautettu verkkotehtävä. Tenttiajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
-
Opiskelijan työmäärä on 135h, jossa lähiopetus 20h, verkkotehtävä ja itsenäinen opiskelu 115h.
Lähiopetus 20h, verkkotehtävä, tentti ja itsenäinen opiskelu
Leila Pekonen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen. Opintojakson info ja orientaatio toteutuu Savonlinnan kampuksella opintojakson alkaessa (mikäli Korona-pandemia sen mahdollistaa).
Tämän jälkeen lukujärjestyspohjaisesti tunnit Teamsin välityksellä.. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa.
Informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Suomi
15.08.2022 - 31.12.2022
15.08.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Opintojakso toteutuu aloituskertaa lukuunottamatta Teamsin välityksellä verkossa.
Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Savonlinnan kampus
4 op
1-5
Opintojaksolla suoritetaan työelämäläheisiä oppimistehtäviä.
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learnissa.
Ei ole.
5op vastaa 135h opiskelijan työtä. Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn alustalle.
Kontaktiopetuksen määrä (verkossa Teamsin välityksellä) 1 op (sisältää ennakko- ja välitehtävät).
Oppimistehtäviä.
Sos SosSTYNN
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Opintojaksolla osoitettu materiaali.
Osallistuminen kontaktiopetukseen Teamsissa lukujärjestyksen mukaisesti. Itsenäinen opiskelu.
Arviointi ylemmän ammattikorkeakoulun arviointikriteerien mukaisesti asteikolla 1-5/täyd.
Suomi
07.09.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 50
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessa verkko-opintoina sisältäen selä kontaktiopetusta että itsenäistä työskentelyä..
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Mikkelin kampus
4 op
1-5
Työelämäyhteys
Osoitetaan erikseen opintojakson Learn-alustalla.
Opiskelijan työmäärä on 5op (=135h)
Hyvinvointipalveluiden rahoitus 1op
Liiketoimintastrategia 1op
Tuottavuus ja taloudellisuus 3op
Leila Pekonen
Tarja Turtiainen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Informoidaan opintojakson alkaessa LEARN-alustalla.
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskeluasi rytmittää ryhmätapaamiset, verkkokeskustelut ja itsenäiset oppimistehtävät.
Informoidaan opintojakson aloituskerralla.
Suomi
26.09.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Kontaktipäivät:
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Mikkelin kampus
2 op
4 op
1-5
Oppimistehtävät kytkeytyvät työelämään. TKI-asiantuntijaluento.
ei tenttiä
Oppimistehtävien määräajat LEARN-alustalla.
-
Kontaktiopetus 1 op
Itsenäinen opiskelu 4 op
Ennakkotehtäviä, kirjallinen arvioitava opintojaksoa kokoava lopputehtävä ja verkkokeskusteluun osallistuminen
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen -YAMK-tutkinnon avulla voit päivittää, syventää ja laajentaa ammattikorkeakoulun perustutkinnossa ja työelämässä hankittua asiantuntijuuttasi. Näkemyksesi syventyy uudistuvista sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöistä ja niiden yhteiskunnallisista kytkennöistä. Lisäksi saat valmiudet asiakaslähtöisten palvelujen ja työelämän tutkimukselliseen kehittämiseen. Osaat työskennellä myös monialaisissa verkostoissa ja johtaa kehittämishankkeita työyhteisöissä. Osaat toimia lähiesimiestehtävissä tavoitteellisesti ja tuloksellisesti.
YAMK-opinnot suoritettuasi voit työskennellä sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu vastaava ylempi korkeakoulututkinto. Poikkeuksena tästä sosiaalityöntekijän tehtäviin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä.
Koulutuksen lähtökohtana on monitieteinen ja monialainen näkökulma, jossa korostuvat toimintaympäristön muutoksista tulevat kehittämistarpeet. Opiskelussa korostuvat kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisukyky, itseohjautuvuus, aloitteellisuus ja yhteistyötaidot.
Koulutuksen (90 op) rakenne on jaettu kolmeen kokonaisuuteen, joita ovat tutkintokohtaiset syventävät ammattiopinnot (40 op), täydentävä osaaminen (20 op) ja opinnäytetyö (30 op).
Syventäviä ammattiopintoja (40 op) ovat
- Terveys- ja hyvinvointipolitiikan linjaukset ja lähtökohdat
- Sosiaali- ja terveysalan viestintä
- Tutkivan kehittämisen perusteet ja menetelmät
- Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen
- Johtajuus ja henkilöstövoimavarojen johtaminen
- Talousjohtaminen lähiesimiestyössä
- Uudistumisen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
- Verkostojen ja asiakkuuksien johtaminen
Täydentävän osaamisen opintoja (20 op) voit valita oman henkilökohtaisen opetussuunnitelmasi mukaisesti muista korkeakouluopinnoista tai Xamkin monialaisesta tarjonnasta. Tarjonta jäsentyy neljän moduulin kautta: tutkimus- ja kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys, digitaalisuus, tieto ja verkostot sekä kansainvälinen työympäristö.
Opinnäytetyö (30 op) on luonteeltaan työelämälähtöinen kehittämistyö, joka liittyy oman työyhteisön kehittämiseen tai työelämän/ammattikorkeakoulun hankkeeseen.
Opiskelu on monimuotoista ja tutkinnon voit suorittaa työn ohella. Osa opinnoista toteutetaan verkko-opintoina. Lähiopetusta on pääsääntöisesti 2-3 päivää kerran kuukaudessa ja se ajoittuu kahdelle lukuvuodelle. Opintojaksojen oppimistehtävät linkittyvät opiskelijan työelämään. Opintoihin sisältyy työelämään kytkeytyvä opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy ensimmäisen lukukauden aikana ideointivaiheella, ja opinnäytetyöskentelyä voit jatkaa vielä kolmantena lukuvuotena.
Osaamisen tunnistamisella on tarkoitus tehdä opiskelusta mielekkäämpää. Niitä asioita, joita jo osaat, ei tarvitse enää opiskella. Sen sijaan opinnoissa voit keskittyä kehittämään niitä asioita, jotka vaativat edelleen kehittämistä. Kaikki erilaisissa ympäristöissä hankittu osaaminen on arvokasta ja tarkoituksena on, että se on mahdollisuus tehdä näkyväksi osaamisen tunnistamisprosessin kautta.
Esimerkki ensimmäisen lukukauden opiskelusta: Ydinopintoja 15 op:tä (1 op vastaa 27 tunnin työmäärää), opinnäytetyön ideointi sekä täydentäviä Master School -opintoja 5 op.
Valmistuttuasi voit toimia lähijohtajana kuten esim. lähiesihenkilönä, osastonhoitajana, tiimipäällikkönä, tiimivastaavana tai asiantuntijana erilaisissa projekteissa ja kehittämistehtävissä. Tutkinnon suoritettuasi voit hakeutua ammatilliseen opettajakoulutukseen pedagogisiin opettajaopintoihin.
Opiskelijana sinulla on mahdollisuus osallistua työyhteisön, ammattialasi tai työelämän kehittämistoimintaan integroimalla opintojaksoihin liittyviä oppimistehtäviä työelämään. Myös opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistyö.
Osa oppimistehtävistäsi ja/tai opinnäytetyösi voi kytkeytyä Xamkin tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Koulutuksessa voidaan hyödyntää TKI- ja työelämänasiantuntijoita liittyen opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Myös sosiaali- ja terveysalan asiakkaiden näkökulma on tärkeä, kun opinnoissa ideoidaan, kokeillaan ja mallinnetaan uusia sosiaali- ja terveysalan palveluja ja toimintatapoja.
Ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin johtavaa koulutusta toteutetaan Master Schoolissa. Master School on monialainen, kansainvälinen ja muutosta edistävä oppimis- ja TKI-ympäristö, joka tarjoaa sinulle useita eri oppimispolkuja oman asiantuntijuutesi ja urasi rakentamiseen ja työelämän uudistamiseen. Campus Online on Suomen ammattikorkeakoulujen yhteinen ajasta ja paikasta riippumaton digitaalinen opintotarjonta, josta voit valita YAMK-opintoja ja sisällyttää niitä omaan tutkintoosi. Johtamisen opinnoissa hyödynnetään myös simulaatio-oppimisympäristöä.
Lähiopetusjaksojen välillä opiskelet itsenäisesti ja pienryhmissä verkko-oppimisalustaa hyödyntäen.