Siirry suoraan sisältöön

Rakennusprojektin laatu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 204800714-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Sirpa Laakso

Vastuuopettaja

Sirpa Laakso

Ryhmät

  • RA16SA
    Rakennustekniikka, monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaa opiskelija:tuntee työ-/johtamisprysgologian merkityksen rakennushankkeissatuntee erilasiet johtamisjärjestelmättuntee henkilöstöjohtamisen periaatteettuntee rakennusalan työlainsäädännön keskeiset perusteetmuodostaa kokonaisuuden laatujohtamisesta rakennushankkeissaarvioida tavanomaisten talonrakenushankkeiden laatutoimintojalaatia talonrakennushankkeen laatusuunnitelman

Sisältö

johtaminen käytännön projektissa (ammatillisen kasvun projektin työnjohtotehtävä)projektin johtamisen dokumentointityöpsygologiatyölainsäändäntöyritysvierailuja rakennusalan organisaatioissa; toiminnan johtamiseen liittyvä projektityöRakennusprojektin laatutoiminnotLaatujohtaminen rakennushankkeessa.Työmaan laatutoiminnot ja työmaan laatusuunnitelmaOpintojaksoon voi liittyä yritysprojeki laatusuunnitelmasta

Opiskelumateriaali

1. Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisin Moodlessa tai Moodleen tallennettuina linkkeinä verkkoaineistoihin.
2. Kirjat määritelty opintojakson Moodle sivuilla
3. Muu opetusta ja opiskelua tukeva aineisto ja materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Läsnäolovaatimus lähiopetukseen vähintään 80 %.
Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Olet läsnä ensimmäisellä lähitunnilla jolloin kerrotaan opintojakson osaamistavoitteet, sisältö ja suoritustavat.

Työhön integroidussa oppimisväylässä opiskelija tutustuu opetussuunnitelmassa
oleviin osaamistavoitteisiin ja -kriteereihin sekä muodostaa käsityksen siitä, millaiseen
osaamiseen opinnot tähtäävät. Tämän perusteella hän etsii työstään kokonaisuuksia, joita voi ehdottaa opinnollistettavaksi joko osa- tai kokonaissuorituksina. Hän myös määrittää työpaikkansa kokonaiskuvan, oman toimenkuvansa ja työtehtävänsä. Olennaista on se, että opiskelija osaa kertoa omin sanoin työtehtäviensä taitovaatimukset osaamisina. Työtä ei siis kuvata pelkkinä työtehtävälistoina vaan osaamisena, jota työtehtävät vaativat.

Ohjauskeskusteluissa päätetään yhdessä,millaisissa työtehtävissä tai projekteissa osaaminen hankitaan opiskelijan työpaikalla. Opiskelija keskustelee opinnollistamisen periaatteista ja sen vaatimista työtehtävistä esimiehensä kanssa.
Näin muodostuu vähitellen täydentyvä ja päivittyvä työsuunnitelma, jossa osaamisen hankkimistavat on määritetty. Opiskelijan esittämistä työtehtävistä arvioidaan,tuottavatko ne riittävän syvällistä ja kattavaa osaamista suhteessa osaamisvaatimuksiin vai tarvitaanko tietyn osaamisen tuottamiseen tai laajentamiseen lisäsuorituksia. Esimerkiksi teoreettista osaamista voi täydentää oppilaitoksessa pidettävillä esityksillä, kirjatenteillä tai raporteilla.

Tentit ja muut määräajat

Yleinen tenttipäivä
Rakennustekniikan uusintatenttipäivänä ( tammi-, touko- tai syyskuu) Tarkemmat ajat lukkarissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Olet läsnä ensimmäisellä lähitunnilla jolloin kerrotaan opintojakson osaamistavoitteet, sisältö ja suoritustavat.

Työhön integroidussa oppimisväylässä opiskelija tutustuu opetussuunnitelmassa
oleviin osaamistavoitteisiin ja -kriteereihin sekä muodostaa käsityksen siitä, millaiseen
osaamiseen opinnot tähtäävät. Tämän perusteella hän etsii työstään kokonaisuuksia, joita voi ehdottaa opinnollistettavaksi joko osa- tai kokonaissuorituksina. Hän myös määrittää työpaikkansa kokonaiskuvan, oman toimenkuvansa ja työtehtävänsä. Olennaista on se, että opiskelija osaa kertoa omin sanoin työtehtäviensä taitovaatimukset osaamisina. Työtä ei siis kuvata pelkkinä työtehtävälistoina vaan osaamisena, jota työtehtävät vaativat.

Ohjauskeskusteluissa päätetään yhdessä,millaisissa työtehtävissä tai projekteissa osaaminen hankitaan opiskelijan työpaikalla. Opiskelija keskustelee opinnollistamisen periaatteista ja sen vaatimista työtehtävistä esimiehensä kanssa.
Näin muodostuu vähitellen täydentyvä ja päivittyvä työsuunnitelma, jossa osaamisen hankkimistavat on määritetty. Opiskelijan esittämistä työtehtävistä arvioidaan,tuottavatko ne riittävän syvällistä ja kattavaa osaamista suhteessa osaamisvaatimuksiin vai tarvitaanko tietyn osaamisen tuottamiseen tai laajentamiseen lisäsuorituksia. Esimerkiksi teoreettista osaamista voi täydentää oppilaitoksessa pidettävillä esityksillä, kirjatenteillä tai raporteilla.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä opintojaksolle: 135 h, josta
- lähiopetusta 20-35%
- itsenäistä työskeltelyä 65-80%

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai, jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan on kirjauduttava verkko-opintoina toteutettavilla opintojaksoilla oppimisympäristöön viikon sisällä opintojakson alkamisesta.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan.
Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien ja tentin/tenttien suorittamista hyväksytysti.
Opintojaksolla on Moodletentti / tentit, joiden läpäisyraja on 60 %.
Tiedollinen osaaminen (a,b), taidollinen osaaminen (c,d,e), tiimityöskentely-/johtamisosaaminen/vastuunottaminen (f,g).
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Opiskelijalla on mahdollisuus yrittää opintojakson suorittamista kyseisen toteutuskerran aikana kaikkiaan kolme kertaa: opintojakson varsinaisella suorituskerralla tai kahdella uusintasuorituskerralla. Opiskelijalla on mahdollisuus yrittää opintojakson ja oppimistehtävien suorittamista enintään kolme kertaa

Hylätty (0)

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hylkäämisperusteita ovat muun muassa kopiointi/plagiointi.
Opintojakson harjoitukset ja Moodle tentit tulee olla palautettuina opintojakson aikataulun mukaisesti tai mikäli erillistä aikataulua ei ole annettu -opintojakson päättymiseen mennessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaaminen valmistumisvaiheessa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja pe-rustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa