Siirry suoraan sisältöön

Erityisosaaminen 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 500701512-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virve Remes
  • Auli Jungner

Vastuuopettaja

Auli Jungner

Ryhmät

  • SO16KA
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:pohtia omia taitojaan ja osaamistaan sekä laatia itselleen erityisosaamisen kehittämissuunnitelmantoimia kehittämisprojektissakehittää omaa ja työyhteisön toimintaa, työtä ja osaamistatoimia erityisosaamista vaativissa tehtävissäkuvata ja arvioida omaa erityisosaamistaan

Sisältö

Keskeinen sisältö:ProjektityöskentelyJokin seuraavista sisällöistä opiskelijan valinnan mukaan: VarhaiskasvatusMonikulttuurisuus / kansainvälisyysMoniammatillisuusEhkäisevä työSosiaalialan kehittäminenHOPS – polku

Aika ja paikka

Aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan lukea hyväksi erityisosaamiseen.

Opiskelumateriaali

Opiskelija etsii omaa erityisosaamistaan syventävää lähdemateriaalia tarpeen mukaan.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Postereiden esitystunnit on merkitty työjärjestykseen ja ovat pakollisia. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti projektin parissa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Erityisosaamisen projektin voi yhdistää joko omaan työhön tai muuhun työelämän projektiin tai kehittämistehtävään.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan lukea hyväksi erityisosaamiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erityisosaamisen projektin voi yhdistää joko omaan työhön tai muuhun työelämän projektiin tai kehittämistehtävään.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135 t koostuu jakson pakollisista työjärjestystunneista (4 t), projektityöskentelystä ja posterin sekä reflektioesseen laatimisesta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1) tai hylätty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arviointi perustuu reflektioesseestä saatuun arvosanaan.

Hylätty (0)

• opiskelija ei ole toteuttanut projektia suunnitelman mukaisesti eikä aikataulussa
• projekti ei täytä kehittämisprojektin kriteerejä
• ei ole kuvannut omaa teoreettista eikä käytännön osaamistaan, vaan käyttää kuvauksessaan yleisiä osaamiskriteereitä
• ei ole perustellut kuvaustaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• opiskelija ei ole toteuttanut suunnitelmaa aikataulussa
• suunnitelmassa ei ole kaikkia suunniteltuja kohtia
• projekti on tavanomainen ja pienimuotoinen eikä sitä ole liitetty kehittämistyöhön
• on kuvannut joko teoreettista tai käytännön osaamistaan (kritiikittömästi) reflektoimatta sitä
• ei ole perustellut kuvaustaan ja arviointiaan
• kuvaus perustuu enemmän projektin kuin osaamisen kuvaukseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• opiskelija on toteuttanut suunnitelman, mutta ei ole onnistunut täysin, koska ei ole pystynyt huomioimaan kaikkia haasteellisia tilanteita
• projekti täyttää kehittämisprojektin kriteerit ja tuottaa uutta osaamista joko opiskelijalle tai työyhteisölle
• on kuvannut teoreettista ja käytännön osaamistaan ja on perustellut kuvaustaan
• ei reflektoi kuvaustaan kriittisesti, eikä löydä kehittämiskohteita
• keskittyy oman erityisosaamisensa kuvaamiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• opiskelija on toteuttanut suunnitelman ja on onnistunut toteuttamaan kaikki haasteelliset kohdat, jotka on ennakoinut riittävästi
• projekti täyttää kehittämisprojektin kriteerit ja tuottaa uutta osaamista sekä opiskelijalle että työyhteisölle
• opiskelija osaa kuvata ja arvioida sekä omaa teoreettista että käytännön osaamistaan ja on perustellut kuvaustaan
• on tehnyt reflektion kriittisesti ja yksityiskohtaisesti sekä on löytänyt kehittämiskohteita
• keskittyy oman erityisosaamisensa kuvaamiseen ja arviointiin