Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 888820314-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

07.01.2019 - 18.04.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielet ja viestintä, Kotka

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Opettaja

  • Marie Laaksonen

Ryhmät

  • LL16S
    Liiketoiminnan logistiikka, päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa viestintätilanteissa ruotsin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti. Hän tuntee oman alansa terminologiaa ja pystyy hyödyntämään kielitaitoaan asiantuntijatehtävissä. Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B1 sekä asetusta 352/2003 § 8, 1. mom. 497/2004 vastaava osaaminen. Opiskelijan, joka lähtötasotestin perusteella on ohjattu ruotsin valmentavalle kurssille, on suoritettava kurssi hyväksytysti tai hankittava itse valmentavan kurssin sisältöä vastaavat tiedot, ennen kuin hän voi suorittaa kurssin Liiketalouden ruotsi. YDINOSAAMINEN Opintojakson suoritettuaan opiskelijaymmärtää selkeää ja hidasta yleiskielistä puhetta ja työelämän puheviestintää.käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi sekä suullisessa että kirjallisessa viestinnässä.puhuu kohtalaisen sujuvasti niin, että satunnaiset virheet ääntämisessä tai lauserytmissä eivät aiheuta väärinymmärryksiä.pystyy kirjoittamaan yksinkertaisia tekstejä, esim. sähköpostiviestejä.ymmärtää pääkohdat ammatillisista teksteistä ja pystyy reagoimaan niihin sekä suullisesti että kirjallisesti.TÄYDENTÄVÄ OSAAMINEN Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaatulkita ja laatia liike-elämän tavallisia asiakirjoja, esim. muistion ja liikekirjeen.hyödyntää talouselämän tekstien ja muiden tietolähteiden tarjontaa.ilmaista ja perustella mielipiteitään suullisesti ja kirjallisesti työhönsä liittyvissä tehtävissä.esitellä selkeästi yritystä tai organisaatiota, sen palveluita, tuotteita ja toimintaa mm. tunnuslukujen avulla.toimia aktiivisesti tavallisissa asiakaspalvelutilanteissa, esim. kiertokäynti yrityksessä.reagoida ennakoitavissa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä.

Sisältö

Koulutus, työympäristö, työkokemus- ja tehtävät sekä työelämän viestintä sähköpostitse, puhelimitse ja tapaamisissa. Liiketalouden alan toimintaympäristön tunteminen ja sanasto esim. eri viestintävälineitä apuna käyttäen, asiakaskontaktit, kulttuurien välinen viestintä, yritysesittely, yritysvierailu, messut sekä tuote-esittely. Koska Liiketalouden ruotsi -kurssin sisältö on räätälöity koulutusalakohtaisesti sisältämään alan omaa erityissanastoa, tulee opiskelijan käydä omalle koulutusohjelmalleen tarjottu toteutus kurssista.

Opiskelumateriaali

Christian Sandberg & Maria Tuunanen 2011: Flexhandel: Svenska för högskolor

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistuminen lähiopetukseen, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, kokeet.

Opiskelijan työmäärä

135 t

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tutkintotodistukseen merkitään julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003, 6 § 1 mom.) mukaista kaksikielisessä viranomaisessa valtion henkilöstöltä vaadittavaa toisen kotimaisen kielen taitoa osoittavat arvosanat erikseen suullisen ja kirjallisen taidon osalta. Tutkintotodistuksen arvosana tyydyttävä vastaa opintojakson arviointia 1-3 ja arvosana hyvä vastaa opintojakson arviointia 4-5. Kuvaus arvioinnin kohteista on toteutuksen kuvauksessa. Arviointiasteikko: Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1): hylätty (0). Arvosanat 3-5 edellyttävät B1 tason kielitaitoa. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Aktiivinen osallistuminen tarkoittaa sitä, että:Opiskelija on läsnä 75 %:ssa opintojakson lähiopetuksesta, ellei opintojakson toteutuksen kuvauksessa toisin ohjeisteta. Kieltenopettajat pitävät läsnäolorekisteriä lähiopetukseen osallistumisesta. Kurssia, joka on hylätty poissaolojen takia, ei voi tenttiä, vaan kurssille on osallistuttava uudelleen.Opiskelija huolehtii että hänellä on käytössään opetussuunnitelmassa mainittu opiskelumateriaali (esim. oppikirja).Opiskelija ottaa osaa opettajan ohjeistamiin aktiviteetteihin lähiopetuksessa.Opiskelija tekee koti- ja etätehtävät opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla arvioidaan erikseen opiskelijan suullinen ja kirjallinen taito kokeiden perusteella. Arviointi 1-3 vastaa tyydyttävää taitoa ja arviointi 4-5 vastaa hyvää taitoa. Arvioinnin perusteena valtakunnalliset taitotasokuvaukset.