Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 888820414-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

05.09.2018 - 16.11.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielet ja viestintä, Kouvola

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Marja-Liisa Siren-Huhtinen

Vastuuopettaja

Marja-Liisa Siren-Huhtinen

Ryhmät

  • GE16SA
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa viestintätilanteissa ruotsin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti. Hän tuntee oman alansa terminologiaa ja pystyy hyödyntämään kielitaitoaan asiantuntijatehtävissä. Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B1 sekä asetusta 352/2003 § 8, 1. mom. 497/2004 vastaava osaaminen. Opiskelijan, joka lähtötasotestin perusteella on ohjattu ruotsin valmentavalle kurssille, on suoritettava kurssi hyväksytysti tai hankittava itse valmentavan kurssin sisältöä vastaavat tiedot, ennen kuin hän voi suorittaa kurssin Sosiaali- ja terveysalan ruotsi. YDINOSAAMINEN Opintojakson suoritettuaan opiskelijaymmärtää selkeää ja hidasta yleiskielistä puhetta ja työelämän puheviestintää.käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi sekä suullisessa että kirjallisessa viestinnässä.puhuu kohtalaisen sujuvasti niin, että satunnaiset virheet ääntämisessä tai lauserytmissä eivät aiheuta väärinymmärryksiä.pystyy kirjoittamaan yksinkertaisia tekstejä, esim. sähköpostiviestejä.ymmärtää pääkohdat ammatillisista teksteistä ja pystyy reagoimaan niihin sekä suullisesti että kirjallisesti.TÄYDENTÄVÄ OSAAMINEN Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaalaatia omaa sosiaali- ja terveysalan osaamistaan kuvaavia tekstejä sekä puhua niistä selkeästi ja tilanteeseen sopivalla tavalla (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu, suunnitelma asiakastyötä varten, työn eri vaiheiden kuvaus)viestiä melko hyvin asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä jatkotoimenpiteistä eri palveluja tarjoavien tahojen kanssa (esim. laboratorio, leikkaussali, terapiakäynti, vertaistukiryhmä)raportoida ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti asiakkaan/potilaan tilasta.kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (esim. tulohaastattelut, lomakkeet).keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta (esim. koti- ja jatkohoito-ohjeet).

Sisältö

Koulutus, työympäristö, työkokemus- ja tehtävät sekä työelämän viestintä sähköpostitse, puhelimitse ja tapaamisissa. Alan toimintaympäristön kuvaus, työvälineisiin ja -metodeihin liittyvä termistö, anatomian peruskäsitteet, potilas- ja asiakaskontaktit, potilas- ja asiakastapausten ja hoidon kuvaileminen ja arviointi. Koska Sosiaali- ja terveysalan ruotsi -kurssin sisältö on räätälöity koulutusalakohtaisesti sisältämään alan omaa erityissanastoa, tulee opiskelijan käydä omalle koulutusohjelmalleen tarjottu toteutus kurssista.

Aika ja paikka

Verkko-opintojakso kesälukukaudella.

Opiskelumateriaali

Flexsocial. Otava sekä opettajan määräämä materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus Kouvolan kampuksella työjärjestyksen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkko-opintojakso kesälukukaudella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tutkintotodistukseen merkitään julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003, 6 § 1 mom.) mukaista kaksikielisessä viranomaisessa valtion henkilöstöltä vaadittavaa toisen kotimaisen kielen taitoa osoittavat arvosanat erikseen suullisen ja kirjallisen taidon osalta. Tutkintotodistuksen arvosana tyydyttävä vastaa opintojakson arviointia 1-3 ja arvosana hyvä vastaa opintojakson arviointia 4-5. Kuvaus arvioinnin kohteista on toteutuksen kuvauksessa. Arviointiasteikko: Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1): hylätty (0). Hyväksytyt arvosanat edellyttävät B1 tason kielitaitoa. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Aktiivinen osallistuminen tarkoittaa sitä, että:Opiskelija on läsnä 75 %:ssa opintojakson lähiopetuksesta, ellei opintojakson toteutuksen kuvauksessa toisin ohjeisteta. Kieltenopettajat pitävät läsnäolorekisteriä lähiopetukseen osallistumisesta. Kurssia, joka on hylätty poissaolojen takia, ei voi tenttiä, vaan kurssille on osallistuttava uudelleen.Opiskelija huolehtii että hänellä on käytössään opetussuunnitelmassa mainittu opiskelumateriaali (esim. oppikirja).Opiskelija ottaa osaa opettajan ohjeistamiin aktiviteetteihin lähiopetuksessa.Opiskelija tekee koti- ja etätehtävät opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti.