Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CW14-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2017

Ajoitus

19.09.2018 - 16.11.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marianne Huoponen

Vastuuopettaja

Marianne Huoponen

Ryhmät

  • AVMISO18KPO
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomi (AMK), polku erillisryhmä
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Aika ja paikka

Ei ole.

Opiskelumateriaali

Opettajan osoittama ja Moodlessa oleva aineisto. Tenttikirja valinnan mukaan joko Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto- ja opetus Suomessa TAI Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2004. Erityiskasvatus varhaislapsuudessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Toteutus sisältää:
1. Kontaktiopetusta lähijaksoilla
2. Pienryhmätehtäviä etäjaksoilla
3. Ryhmätentin (voi korvata yksilötentillä yleisenä tenttipäivänä)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Uusintatenttien ajankohdat (2 kertaa) ilmoitetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla opintojaksokuvauksessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetus ja etätehtävät 3 op.
Tenttiin valmistautuminen ja ryhmätentti 2 op.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etätehtävät arvioidaan yhteisarvosanalla 1-5.
Ryhmätentti 1-5.
Opintojakson kokonaisarviointi tentti 50 % ja tehtävät 50 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. 
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. 
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.