Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CW14-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.04.2019 - 14.04.2019

Ajoitus

13.05.2019 - 31.08.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 10

Koulutus

  • Sosionomikoulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Leila Pekonen

Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Xamkin tutkintolaiset (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)

Pienryhmät

  • Avoin AMK
  • Xamkin tutkintolaiset

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Aika ja paikka

Ei ole.

Opiskelumateriaali

Moodle-alustan opiskelumateriaali sekä teos Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus sekä teos Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan kokonaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan tulee kirjautua Moodle-alustalle kahden viikon kuluessa. Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä verkossa ja oppimispäiväkirjan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Verkkopohjainen opiskelu 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 ja oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä. Koko opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanoista. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.