Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CW14-3010

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

27.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat

Opettaja

  • Leila Pekonen

Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät

  • AVMISO2V21S
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomi (AMK), 2.vuoden opinnot

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Learn alustalla osoitettu opiskelumateriaali sekä teokset:
- Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
- Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opiskelija osallistuu kontaktitunneille verkossa väli- ja tuntitehtävineen . Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen muodossa sekä kirjallisuustentti. Verkkotunnit toteutuvat Teamsin välityksellä, verkkotunteja ei tallenneta. Verkkotunneilla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta tunnit tukevat oppimista ja niille osallistumista suositellaan vahvasti.

Alustavan suunnitelman mukaan verkkotunnit ajoittuvat viikoille 40 (8h), vk46 (6h) ja vk49 (6h). Muutokset tältä osin mahdollisia kunnes lukujärjestystiedot vahvistettu.

Tentit ja muut määräajat

Tentistä sovitaan opintojakson alkaessa 1. kontaktikerralla

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135 h, josta lähiopetusta 20h.
Työmäärän jakautuminen kerrotaan 1. kontaktikerralla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 tai hyväksytty / hylätty.
Tentti 0-5.
Arviointiperusteet informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.