Siirry suoraan sisältöön

Esimies sosiaalisessa mediassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00DA74-3004

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

11.01.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kirsi Soulamo

Vastuuopettaja

Nina Hartikainen

Ryhmät

  • AVKKDIPLJOHT20K
    Avoin AMK, Johtamisen ja esimiestyön kk-diplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä
-ymmärtää eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista
-tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa
-osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esimiehen ominaisuudessa.

Sisältö

- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen

Opiskelumateriaali

Kirjoja ja verkkomateriaalia, jotka tukevat opiskeluasi koko kurssin ajan:

Juholin, Elisa: Viestinnän vallankumous - Löydä uusi työyhteisöviestintä. 2009, WSOY Pro

Juholin, Elisa: Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Infor, 2017.

Seppälä, Piritta: Kuuntele ja keskustele - Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa. 2014, Sivistysliitto kansalaisfoorumi.

Kananen: Yrittäjän sosiaalisen median strategiaopas: 20 päivässä some-osaajaksi, 2018.

Kuusela, Esimiehen vuorovaikutustaidot, 2013 (myös ekirja).

Isotalus, Rajalahti: Vuorovaikutus johtajan työssä, 2017 (myös ekirja).

Hurmerinta, Johanna: On aika muuttua: menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille 2015

Isotalus, Pekka, Jussila, Jari, Matikainen, Janne, Boedeker, Mika: Twitter viestintänä : ilmiöt ja verkostot 2018

Kelly, David: Social media: strategies to mastering Your brand, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat 2016Kerpen, Dave, Rosenbluth, Mallorie, Riedinger, Meg

Likeable social media: how to delight your customers, create an irresistible brand, and be amazing on Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, and more, 2015


E-kirjat:

Pääkkönen, Laura: Social Selling : henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä, 2017

Siniaalto, Marika: Sosiaalisen median menestysreseptit, 2014

Kortesuo, Katleena: Sano se someksi (1+2=3) : sosiaalisen median suuri laskuoppi 2018

Kortesuo, Katleena: Sano se someksi. 1, Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan, 2014

Forsgård, Christina ; Frey, Juha: Suhde: sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää, 2010

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä
-ymmärtää eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista
-tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa
-osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esimiehen ominaisuudessa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimistehtävät ja blogi palautetaan kurssin päättyessä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä muodostuu itseopiskelusta sekä opiskelijan perustaman ja tuottaman blogin kirjoittamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson taso on YAMK, ylempi ammattikorkeakoulu. Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua opintojaksolle.

Lisätietoja antaa Kirsi Rouhiainen kirsi.rouhiainen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin sekä opiskelijan perustaman ja kirjoittaman blogin sisältöön ja tyyliin.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojakson taso on YAMK, ylempi ammattikorkeakoulu.

Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.