Kriisi- ja traumatyön osaamisen vahvistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00DI02-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 10
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Anne Ulmanen
- Riitta Kuismin
Vastuuopettaja
Riitta Kuismin
Ryhmät
-
VV2021-2022Valinnaiset opinnot 2021-2022
Tavoitteet
Tunnistat eri terapiasuuntauksia.
Osaat kriisi-interventioiden toimintamallien perusteet.
Osaat toimia tukea antavasti vakavasti traumatisoituneen ihmisen kanssa.
Tunnistat kehon merkityksen traumatisoituneen ihmisen psyykkisen oirehtimisen yhteydessä.
Tunnistat PTSD:n ja osaat auttaa oireyhtymästä kärsivää ihmistä.
Osaat soveltaa erilaisia vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja.
Osaat toimia dialogisesti haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö
Millaisia terapeuttisia lähestymistapoja tunnistat?
Mitä tarkoittavat kriisi-interventiot ja miten niitä toteutetaan?
Millainen on vakavasti traumatisoituneen auttamisprosessi?
Mitä tarkoittaa sensomotorinen kehoterapia?
Mitkä ovat PTSD:n oireet ja miten autat oireyhtymästä kärsivää ihmistä?
Mitä tarkoittaa dialogisuus, narratiivisuus ja reflektiivisyys asiakastyössä?
Millaisia lähestymistapoja tukea antavassa vuorovaikutuksessa käytetään?
Millaiset lähestymistavat edistävät dialogisuutta ja ongelmanratkaisua asiakastyössä?
Opiskelumateriaali
Jokainen opiskelija etsii tehtäviin sopivimman ja näyttöön perustuvan materiaalin. Learn oppimisympäristössä on myös ohjeistettua materiaalia.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
ei
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
ei
TKI ja työelämäyhteistyö
ei
Tentit ja muut määräajat
ei
Kansainvälinen yhteistyö
ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 h = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina. Osallistuminen edellyttää ehdotonta sitoutumista ryhmätyöskentelyyn, sillä opintojakso on suunniteltu siten, että oppimisen tärkein anti tulee pienryhmien reflektioista. Tehtävinä on yksilöesseet ja niiden tutkimisesta syntyvät yhteiset pohdinnat. Oppiminen perustuu useamman osa-alueen tutkimiseen, reflektioon ja synteesiin, joka onnistuu vain pienryhmissä. Tehtävien palutuspäivät on määritelty ja ne näkyvät kalenterissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien taso H 3.
Aihe on rajattu ja kaikki tehtävänannon mukaiset alueet on käsitelty monipuolisesti.
Käytetyt lähteet ovat pääasiassa tutkimustyyppisiä, vaikka niitä on käytetty vielä melko vähän. Mukana on ainakin yksi kansainvälisesti julkaistu tutkimus.
Teksti on hyvää asiakieltä, teksti etenee sujuvasti ja loogisesti. Teksti on kirjoitettu tiiviisti ja sen laajuus vastaa vaadittua opintopistemäärää.
Lähdemerkinnöissä on noudatettu pääosin raportointiohjeita.
Tehtävien hyväksytty suorittaminen edellyttää myös pienryhmäalustalla keskustelua ja palautteen antamista pienryhmässä.