Siirry suoraan sisältöön

ADHD ja Touretten oireyhtymä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00DN26-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

14.09.2020 - 11.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Eija Karjalainen

Vastuuopettaja

Eija Karjalainen

Ryhmät

  • VV2020-2021
    Valinnaiset opinnot 2020-2021

Tavoitteet

Tunnet ADHD:n ja Touretten oireyhtymän tyypillisiä piirteitä yksilön elämänkaaren eri vaiheissa.
Perehdyt ADHD:n ja Touretten oireyhtymän piirteet huomioiviin, oppimista tukeviin ja vahvuudet huomioiviin ohjauskäytänteisiin eri toimintaympäristöissä.

Sisältö

Millaisia ovat ADHD:n ja Touretten oireyhtymän tyypilliset piirteet eri ikäisillä henkilöillä?
Miten tuet oppimista ja ohjaat voimavaralähtöisesti eri ikäisiä henkilöitä, joilla on tunnistettu ADHD ja/ tai Touretten oireyhtymä?

Aika ja paikka

Ei ole.

Opiskelumateriaali

Opettajan osoittama materiaali Learn-oppimisympäristössä sekä teokset Leppämäki, S. & Savikuja, T. (toim.) 2017. Touretten oireyhtymä sekä Sundberg, E. 2018. ADHD ja oppimisen tuki. Molemmat teokset saatavina myös e-kirjoina.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, jossa hyödynnetään Learniin tallennettuja materiaaleja (videoluentoja, linkkejä lähteisiin ym.) ja kahta alla mainittua oppikirjaa. Tehtävät monipuolisia sisältäen tiivistävän mind-map-tehtävän, esseen sekä oppimispäiväkirjan. Opintojaksoa ei ole vaiheistettu eli eteneminen omassa aikataulussa verkkokurssin sisällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttejä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135 h yhteensä.

Lisätietoja opiskelijoille

---

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5, oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ täydennettävä (hyväksytty H3-tasolla). Koko opintojakson arvosana muodostuu tehtävien arvosanoista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

b. osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
d. osaat toimia asiakkaiden kanssa
e. osaat käyttää keskeisiä oman alan menetelmiä
g. osaat perustella toimintaasi sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti