ADHD ja Touretten oireyhtymä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00DN26-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
14.09.2020 - 11.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Eija Karjalainen
Vastuuopettaja
Eija Karjalainen
Ryhmät
-
VV2020-2021Valinnaiset opinnot 2020-2021
Tavoitteet
Tunnet ADHD:n ja Touretten oireyhtymän tyypillisiä piirteitä yksilön elämänkaaren eri vaiheissa.
Perehdyt ADHD:n ja Touretten oireyhtymän piirteet huomioiviin, oppimista tukeviin ja vahvuudet huomioiviin ohjauskäytänteisiin eri toimintaympäristöissä.
Sisältö
Millaisia ovat ADHD:n ja Touretten oireyhtymän tyypilliset piirteet eri ikäisillä henkilöillä?
Miten tuet oppimista ja ohjaat voimavaralähtöisesti eri ikäisiä henkilöitä, joilla on tunnistettu ADHD ja/ tai Touretten oireyhtymä?
Aika ja paikka
Ei ole.
Opiskelumateriaali
Opettajan osoittama materiaali Learn-oppimisympäristössä sekä teokset Leppämäki, S. & Savikuja, T. (toim.) 2017. Touretten oireyhtymä sekä Sundberg, E. 2018. ADHD ja oppimisen tuki. Molemmat teokset saatavina myös e-kirjoina.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, jossa hyödynnetään Learniin tallennettuja materiaaleja (videoluentoja, linkkejä lähteisiin ym.) ja kahta alla mainittua oppikirjaa. Tehtävät monipuolisia sisältäen tiivistävän mind-map-tehtävän, esseen sekä oppimispäiväkirjan. Opintojaksoa ei ole vaiheistettu eli eteneminen omassa aikataulussa verkkokurssin sisällä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tentit ja muut määräajat
Ei tenttejä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 h yhteensä.
Lisätietoja opiskelijoille
---
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5, oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ täydennettävä (hyväksytty H3-tasolla). Koko opintojakson arvosana muodostuu tehtävien arvosanoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
b. osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
d. osaat toimia asiakkaiden kanssa
e. osaat käyttää keskeisiä oman alan menetelmiä
g. osaat perustella toimintaasi sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti