Siirry suoraan sisältöön

Unreal Engine: Basics of Blueprint Visual Scripting (3 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EA20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.10.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Juha Ojala

Vastuuopettaja

Paula Siitonen

Tavoitteet

Opiskelija osaa liikkua editorissa ja editorin valikoissa sekä luoda ja käyttää yleisimpiä ohjelmoinnissa tarvittavia asioita (muuttujat, funktiot, oliot, viittaukset) Unreal Enginen sisällä. Kurssilainen osaa itsenäisesti rakentaa toimivia logiikkakokonaisuuksia käyttäen Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä. Opiskelija osaa pakata rakentamansa sovelluksen muille käyttäjille ajettavaan muotoon.

Sisältö

Käydään läpi, kuinka Unreal Enginen editorissa liikutaan, mitkä ovat editorin oleellisimmat valikot ja mitä ne pitävät sisällään. Tutustutaan Blueprint-skriptauskieleen ja sen etuihin verrattuna perinteiseen ohjelmointiin sekä tehdään kaikki perinteiselle ohjelmoinnille oleellisimmat asiat Blueprint-skriptauskielellä. Rakennetaan pieni esimerkkiohjelma, joka pakataan muille käyttäjille ajettavaan muotoon.

Opiskelumateriaali

Kurssin oma materiaali sekä kurssin Youtube-kanava. Lisäksi Epic Gamesin oma dokumentaatio.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tavoite
Opiskelija osaa liikkua editorissa ja editorin valikoissa sekä luoda ja käyttää yleisimpiä ohjelmoinnissa tarvittavia asioita (muuttujat, funktiot, oliot, viittaukset) Unreal Enginen sisällä. Kurssilainen osaa itsenäisesti rakentaa toimivia logiikkakokonaisuuksia käyttäen Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä. Opiskelija osaa pakata rakentamansa sovelluksen muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Sisältö
Käydään läpi, kuinka Unreal Enginen editorissa liikutaan, mitkä ovat editorin oleellisimmat valikot ja mitä ne pitävät sisällään. Tutustutaan Blueprint-skriptauskieleen ja sen etuihin verrattuna perinteiseen ohjelmointiin sekä tehdään kaikki perinteiselle ohjelmoinnille oleellisimmat asiat Blueprint-skriptauskielellä. Rakennetaan pieni esimerkkiohjelma, joka pakataan muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Toteutus
Kurssi suoritetaan itsenäisesti tutustumalla kurssin dokumentteihin ja videomateriaaliin. Kurssilla annetaan myös pieniä harjoitustehtäviä itsenäisesti suoritettavaksi: tehtävän ratkaisun voi katsoa videolta tai dokumentista. Tehtävät liittyvät erilaisten logiikkapulmien ratkaisuun ja parhaimman ratkaisun valintaan pulman suorittamiseksi. Opintojakson voi suorittaa omaan tahtiin ja kurssilaiset voivat keskustella toistensa kanssa käyttäen tarjottua alustaa.
Suoritustapa
Laaja lopputehtävä, jossa kurssilaisen pitää ohjelmoida tiettyjä tapahtumia annettuun pelimaailmaan. Lopputehtävän osiot pisteytetään erikseen ja hyväksytty kurssisuoritus vaatii tietyn pistemäärärajan ylittymisen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Lopputehtävän koodi ja sen toimivuus.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputehtävän koodi ja sen toimivuus.

Esitietovaatimukset

Kohtalainen tietämys ohjelmoinnin perusteista