Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EG46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

10.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat

Opettaja

  • Haija Kankkunen
  • Reetta Pylkkänen

Vastuuopettaja

Haija Kankkunen

Ryhmät

  • AVMISH21SPOV
    Avoin AMK, Mikkeli, Sairaanhoitaja (AMK), erillispolku verkossa

Tavoitteet

Terveyden edistäminen
Osaat soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvia menetelmiä yksilöiden ja yhteisöjen hoitotyössä.
Osaat arvioida yksilöiden ja ryhmien terveyden edistämisen tarpeita.
Osaat kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa moniammatillisessa yhteistyössä asiakaslähtöisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaat tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä.

Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.

Sisältö

Terveyden edistäminen
Miten terveys ja sairaus määritellään?
Mitkä ovat terveyden edistämisen periaatteet?
Mikä merkitys on terveyden edistämisellä kansanterveydelle? (sisältää prevention)
Miten terveyttä edistetään kuntien eri toimialoilla?
Mitä tarkoittaa terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
Miten terveyden edistämisen eettiset periaatteet ohjaavat sosiaali- ja terveysalan suunnittelua?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?
Mikä yhteys on elintavoilla terveyteen?
Miten terveyteen liittyvää riskikäyttäytymistä tunnistetaan varhain ja ehkäistään?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa ja tekoälyä?
Minkälaisia rekisteri- ja tilastotietoja voit hyödyntää terveyden edistämisessä?
Miten edistät yhteisön terveyttä?
Miten seuraat ja arvioit terveyden edistämistä?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämisessä?

Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Ravitsemus: Sinisalo Laura, Ravitsemus hoitotyössä, Edita (uusimmat painokset) + Learn-alustalla annetut materiaalit.
Terveyden edistäminen: opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelija suorittaa annetut oppimistehtävät opintojakson aukioloajan puitteissa. Oppimistehtävissä on ajastetut palautuspäivät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon kuuluu oppimistehtäviä, joista osa arvioidaan numeraalisesti.
Hylätyn oppimistehtävän voi yrittää uusia kaksi kertaa. Tästä annetaan erillinen ohjeistus opintojen aikana.

Kansainvälinen yhteistyö

Jotakin materiaalia voi olla englanninkielellä.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaisuus on 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuen Terveyden edistämiseen (3 op) ja Ravitsemukseen (2op).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkovälitteisesti. Oppimistehtävien palautuspäiviä kannattaa noudattaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa opiskelijan oppimista peilataan opintojakson tavoitteisiin. Opintojakso sisältää sekä hyväksytty /täydennettävä/ hylätty -arvioitavia tehtäviä sekä numeraalisesti arvioitavia tehtäviä.
Hyvin tehdyllä oppimistehtävä 1:llä voi korottaa arviointia yhdellä numerolla ravitsemuksen osiossa.