Siirry suoraan sisältöön

Keskus- ja ääreishermoston toiminnan tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: FT00AD99-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 15.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Marko Issakainen
  • Elina Päykkönen

Vastuuopettaja

Elina Päykkönen

Ryhmät

  • FTSA17KP
    Fysioterapeutti, päivätoteutus

Tavoitteet

Tiedät keskus- ja ääreishermoston patofysiologian ja lääkehoidon perusteet sekä kuntoutumisen mekanismit ja niiden merkityksen neurologisessa fysioterapiassa.
Osaat kuvata keskus- ja ääreishermoston toimintahäiriöiden ja sairauksien vaikutuksia yksilön liikkumis- ja toimintakykyyn sekä henkisiin voimavaroihin.
Osaat käyttää tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian toteutuksen perustana.
Osaat kliiniseen päättelyyn ja fysioterapeuttiseen erotusdiagnostiikkaan perustuen arvioida ja tehdä johtopäätöksiä eri-ikäisten asiakkaiden keskus- ja ääreishermoston toiminnasta ja yleisimmistä toimintahäiriöistä sekä niiden vaikutuksista yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallistumiseen elinympäristössään.
Osaat käyttää ja perustella keskeisimpiä fysioterapian näyttöön perustuvia vaikutuskeinoja huomioiden ihmisen voimavarat ja elinympäristön.
Osaat vertailla kansallisia ja kansainvälisiä käytänteitä neurologisessa fysioterapiassa.

Sisältö

Miten otat huomioon keskus- ja ääreishermoston patofysiologian ja kuntoutumisen mekanismit fysioterapiassa?
Miten käytät lääketieteen ja lääkehoidon osaamistasi neurologisen fysioterapian tukena?
Miten arvioit asiakkaan toimintakykyä, osallistumista ja arjessa selviytymistä sekä henkisiä voimavaroja ja niissä tapahtuvia muutoksia?
Miten arvioit apuvälineiden tarpeen ja ohjaat niiden käyttöä?
Miten käytät näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä toimintakyvyn tukemisessa?

Aika ja paikka

Suoritat opintojakson jonkun muun ryhmän mukana tai verkko-opintoina.
Verkko - opintojen toteutus: Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa opettajan esittämä kirjallisuus sekä sähköinen materiaali moodlessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Suoritat opintojakson jonkun muun ryhmän mukana tai verkko-opintoina.
Verkko - opintojen toteutus: Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Tentit ja muut määräajat

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson orientaatiomateriaalissa moodlessa sekä Xamkin Savonlinnan kampuksen yleisten tenttipäivien tenttikalenterissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus 40h, opiskelijan itsenäinen työ 68h + 27h opintojakson orientaatiotehtävä (1 op)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu seuraavien oppimistehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen ja opintojakson tenttiin:
1) Itsenäisenä opiskeluna suoritettava opintojakson orientaatiotehtävä (1 op) ennen opintojakson alkua. (hyväksytty - hylätty / täydennettävä)
2) Opintojakson aikana suoritettavat pienryhmätehtävät (hyväksytty - hylätty / täydennettävä)
3) Opintojakson lopussa suoritettava yksilötentti (Skhole) sekä ryhmätentti Fysioterapia toimintakyvyn edistäjänä II – moduulista (T1 - K5)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
a) käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisensa
b) käyttää tiedonhaun perustekniikoita yksittäisissä tilanteissa
c) suoriutua yksittäisistä tehtävistä
d) ottaa huomioon toiminnassaan asiakkaat, käyttäjät ja kohderyhmät
f) toimia tiimin jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a) käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d) toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
f) toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
a) käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
b) etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
c) suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
d) perustella toimintaansa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
f) huolehtia tiimin toiminnasta

Esitietovaatimukset

Edellytetään I-III lukukauden opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista.