Siirry suoraan sisältöön

Ikäihmisten toimintakyvyn tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: FT00AE01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Merja Reunanen

Vastuuopettaja

Merja Reunanen

Ryhmät

  • FTSA17SM
    Fysioterapeutti, monimuoto
  • AVSAKTY
    Avoin AMK, Savonlinna, KTY
  • VV2018-2019
    Valinnaiset opinnot 2018-2019

Tavoitteet

Osaat tunnistaa ikäihmisten terveyteen ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja yksilöllisiä erityispiirteitä.
Osaat soveltaa gerontologian ja geriatrisen kuntoutuksen monitieteistä tietoperustaa arvioidessasi ja ohjatessasi ikäihmisiä toimintakyvyn edistämisessä.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikäihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa ja palveluja heidän toiveitaan ja tarpeitaan vastaaviksi.
Osaat tukea ikäihmisten itsenäistä selviytymistä ja osallistumista omassa elinympäristössään.
Osaat toimia fysioterapian asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa.

Sisältö

Miten otat huomioon ikäihmisen yksilöllisen elämänkulun ja elinympäristön toimintakyvyn tukemisen lähtökohtana?
Miten otat huomioon geriatrian, lääkehoidon ja kivun ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa ja siihen vaikuttamisessa?
Miten ohjaat ikäihmisiä tunnistamaan omia voimavarojaan ja osallistumaan oman toimintakyvyn tukemiseen?
Miten ohjaat ikäihmisiä toimintakykyä tukevien apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä?
Miten tuet suunnittelet ikäihmisen selviytymistä tukevan, esteettömän toimintaympäristön?
Miten ohjaat ikäihmisiä hyödyntämään elinympäristön palveluja ja mahdollisuuksia toimintakyvyn edistämiseen?
Miten hyödynnät hyvinvointiteknologiaa ikäihmisen toimintakyvyn tukemisessa?

Aika ja paikka

Verkkototeutus - Perehdy itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja tee opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Tehtävien toteutukseen on Moodlessa annettu suositeltavat ajankohdat, sillä opintojakson tehtäviin sisältyy haastattelu-, tiedonhaku- ja verkkokeskustelutehtäviä sekä tehtävien vertaiskommentointia. Moodle-opiskeluympäristö avautuu opiskelijoille 7.1.2019

Opiskelumateriaali

Keskeistä opiskeluaineistoa on Moodlessa, mutta sen lisäksi tehtävät edellyttävät itsenäistä tiedonhankintaa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena. Perehdy itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja tee opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Tehtävien toteutukseen on Moodlessa annettu suositeltavat ajankohdat, sillä opintojakson tehtäviin sisältyy haastattelu-, tiedonhaku- ja verkkokeskustelutehtäviä sekä tehtävien vertaiskommentointia. Moodle-opiskeluympäristö avautuu opiskelijoille 7.1.2019.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Verkkototeutus - Perehdy itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja tee opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Tehtävien toteutukseen on Moodlessa annettu suositeltavat ajankohdat, sillä opintojakson tehtäviin sisältyy haastattelu-, tiedonhaku- ja verkkokeskustelutehtäviä sekä tehtävien vertaiskommentointia. Tehtävissä voi soveltuvin osin hyödyntää työelämäharjoittelua ja/tai oman työpaikan toimintaympäristöä. Moodle-opiskeluympäristö avautuu opiskelijoille 7.1.2019.
.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkkototeutus - Perehdy itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja tee opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Tehtävien toteutukseen on Moodlessa annettu suositeltavat ajankohdat, sillä opintojakson tehtäviin sisältyy haastattelu-, tiedonhaku- ja verkkokeskustelutehtäviä sekä tehtävien vertaiskommentointia. Moodle-opiskeluympäristö avautuu opiskelijoille 7.1.2019

Kansainvälinen yhteistyö

Tehtävissä on eduksi hyödyntää kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkototeutus - Perehdy itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja tee opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Tehtävien toteutukseen on Moodlessa annettu suositeltavat ajankohdat, sillä opintojakson tehtäviin sisältyy haastattelu-, tiedonhaku- ja verkkokeskustelutehtäviä sekä tehtävien vertaiskommentointia. Tehtävissä voi soveltuvin osin hyödyntää työelämäharjoittelua ja/tai oman työpaikan toimintaympäristöä. Moodle-opiskeluympäristö avautuu opiskelijoille 7.1.2019.
.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 132 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso soveltuu kaikille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja sote-alan toimintaympäristöissä työskenteleville, joilla on perusosaamista ikäihmisten terveydestä ja toimintakyvystä.Tehtävissä voi soveltuvin osin hyödyntää työelämäharjoittelua ja/tai oman työpaikan toimintaympäristöä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodlessa on opintojakson arviointisuunnitelma, joka noudattelee Xamkin amk-tason arviointikriteeristöä.

Esitietovaatimukset

Edellytetään I-III lukukauden opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista.