Terveysalan tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: FT00AE06-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Asta Siekkinen
- Merja Reunanen
- Tarja Turtiainen
Vastuuopettaja
Merja Reunanen
Ryhmät
-
FTSA17SMFysioterapeutti, monimuoto
-
FTSA17KPFysioterapeutti, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat hankkia tietoa yleisimmistä sosiaali- ja terveystieteiden tietokannoista.
Osaat jäsentää tiedontarvettasi, ja tarkastella hakutuloksia tiedontarpeesi kannalta, sekä tarvittaessa korjata omaa toimintaasi.
Osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja huomioiden tutkimuseettiset ja luotettavuuteen liittyvät näkökulmat.
Ymmärrät tieteellisen viestinnän periaatteet, ja osaat soveltaa niitä omaan opinnäytetyöhösi.
Ymmärrät näyttöön perustuvan toiminnan (NPT) käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveysalalla.
Ymmärrät tietoteoreettiset lähtökohdat tutkimusmenetelmille.
Tiedät keskeiset sosiaali- ja terveysalalla käytetyt tutkimusstrategiat ja –menetelmät.
Tiedät opinnäytetyön prosessin Xamkin ohjeiden mukaan.
Sisältö
Mitkä ovat keskeiset sosiaali- ja terveysalalla käytettävät tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät?
Mitkä ovat keskeiset sosiaali- ja terveystieteiden tietokannat ja miten niistä haetaan tietoa?
Mitä on näyttöön perustuva toiminta sosiaali- ja terveysalalla?
Miten luetaan ja arvioidaan tieteellisiä tutkimuksia?
Miten tutkimuksia analysoidaan ja miten niistä tehdään synteesi?
Mikä on opinnäytetyö ja miten prosessi etenee Xamkissa?
Mitä on tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus ja miten niitä sovelletaan erityyppisissä tutkimusstrategioissa ja menetelmissä?
Miten raportoit oman opinnäytetyösi tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaisesti ja miten tiedotat opinnäytetyöstäsi tarkoituksenmukaisille kohderyhmille?
Aika ja paikka
Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai tekemällä ennakkoon sovitulla tavalla osasuorituksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Opiskelumateriaali
Moodle-opiskeluympäristössä on tarjolla opiskeluaineistoa. Oppimistehtävät edellyttävät sen lisäksi itsenäistä ja ohjattuakin tiedonhakua.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla on valittavissa joko työpajatyyppinen opiskelu ja/tai itsenäisesti Moodlessa tehtävät oppimistehtävät. Osa opintojakson tehtävistä edellyttää lähiopiskelua kampuksella.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai tekemällä ennakkoon sovitulla tavalla osasuorituksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Xamkin arviointikehikon mukaan.
Hylätty (0)
Opintosuoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä käsitteitä
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
e. soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimuksen ja kehittämisen strategioita ja menetelmiä sekä perustella niiden käyttöä
g. soveltaa tutkimuseettisten periaatteita eri tilanteissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä käsitteitä
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaisia tutkimuksen ja kehittämisen strategioita ja menetelmiä sekä perustella valinnat
g. soveltaa kriittisesti tutkimuseettisten periaatteita eri tilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä käsitteitä
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
e. arvioida ja valita soveltuvia tutkimuksen ja kehittämisen strategioita ja menetelmiä
g. edistää tutkimuseettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa