Siirry suoraan sisältöön

Terveysalan tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: FT00AE06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Asta Siekkinen
  • Merja Reunanen
  • Tarja Turtiainen

Vastuuopettaja

Merja Reunanen

Ryhmät

  • FTSA17SM
    Fysioterapeutti, monimuoto
  • FTSA17KP
    Fysioterapeutti, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat hankkia tietoa yleisimmistä sosiaali- ja terveystieteiden tietokannoista.
Osaat jäsentää tiedontarvettasi, ja tarkastella hakutuloksia tiedontarpeesi kannalta, sekä tarvittaessa korjata omaa toimintaasi.
Osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja huomioiden tutkimuseettiset ja luotettavuuteen liittyvät näkökulmat.
Ymmärrät tieteellisen viestinnän periaatteet, ja osaat soveltaa niitä omaan opinnäytetyöhösi.
Ymmärrät näyttöön perustuvan toiminnan (NPT) käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveysalalla.
Ymmärrät tietoteoreettiset lähtökohdat tutkimusmenetelmille.
Tiedät keskeiset sosiaali- ja terveysalalla käytetyt tutkimusstrategiat ja –menetelmät.
Tiedät opinnäytetyön prosessin Xamkin ohjeiden mukaan.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset sosiaali- ja terveysalalla käytettävät tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät?
Mitkä ovat keskeiset sosiaali- ja terveystieteiden tietokannat ja miten niistä haetaan tietoa?
Mitä on näyttöön perustuva toiminta sosiaali- ja terveysalalla?
Miten luetaan ja arvioidaan tieteellisiä tutkimuksia?
Miten tutkimuksia analysoidaan ja miten niistä tehdään synteesi?
Mikä on opinnäytetyö ja miten prosessi etenee Xamkissa?
Mitä on tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus ja miten niitä sovelletaan erityyppisissä tutkimusstrategioissa ja menetelmissä?
Miten raportoit oman opinnäytetyösi tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaisesti ja miten tiedotat opinnäytetyöstäsi tarkoituksenmukaisille kohderyhmille?

Aika ja paikka

Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai tekemällä ennakkoon sovitulla tavalla osasuorituksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Opiskelumateriaali

Moodle-opiskeluympäristössä on tarjolla opiskeluaineistoa. Oppimistehtävät edellyttävät sen lisäksi itsenäistä ja ohjattuakin tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla on valittavissa joko työpajatyyppinen opiskelu ja/tai itsenäisesti Moodlessa tehtävät oppimistehtävät. Osa opintojakson tehtävistä edellyttää lähiopiskelua kampuksella.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai tekemällä ennakkoon sovitulla tavalla osasuorituksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin arviointikehikon mukaan.

Hylätty (0)

Opintosuoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä käsitteitä
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
e. soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimuksen ja kehittämisen strategioita ja menetelmiä sekä perustella niiden käyttöä
g. soveltaa tutkimuseettisten periaatteita eri tilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä käsitteitä
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaisia tutkimuksen ja kehittämisen strategioita ja menetelmiä sekä perustella valinnat
g. soveltaa kriittisesti tutkimuseettisten periaatteita eri tilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä käsitteitä
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
e. arvioida ja valita soveltuvia tutkimuksen ja kehittämisen strategioita ja menetelmiä
g. edistää tutkimuseettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa