Siirry suoraan sisältöön

Muistisairaudet ja ryhmänohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: GE00CO44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 24.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Sari Ranta
  • Merja Laitoniemi

Vastuuopettaja

Sari Ranta

Ryhmät

  • GEKV17SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutus 3 op:
Tunnet muistisairauksia ja niiden erityispiirteitä
Tunnet muistisairauksien arviointimenetelmiä, hoitomuotoja ja kuntoutuksen menetelmiä.
Harjaannut kuntoutumista edistävän työotteen käyttämisessä.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät palveluketjut.
Tunnet valtakunnalliset ja paikalliset muistityön suositukset.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät oikeudelliset suositukset ja edunvalvontaan liittyvät prosessit.

Ryhmänohjaus ja ohjaustaidot 2 op:
Tunnet ryhmän perustehtävän
Tunnet ryhmädynamiikan ilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Tunnet ryhmäilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Omaat ryhmässä toimimisen ja ryhmien ohjaamisen perusvalmiuksia
Saat valmiuksia ryhmien suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin
Osaat arvioida ryhmän ohjaajan toiminnan vaikutuksia

Sisältö

Muistisairaudet:
Mitä ovat muistisairaudet ja miten niitä tunnistetaan ja arvioidaan?
Miten eri muistisairaudet eroavat toisistaan?
Millaisia hoito- ja kuntoutusmenetelmiä muistisairauksiin käytetään?
Missä muistisairauksia arvioidaan ja hoidetaan?
Millaisia kuntoutumisen edistämisen menetelmiä muistisairauksiin on käytettävissä?
Miten tuetaan aivoterveyttä?
Miten muistisairauksien palveluketjuja kehitetään?
Miten muistisairaiden henkilöiden oikeuksia voidaan turvata?

Ryhmän ohjaustaidot:
Miksi ryhmiä käytetään ja mikä on niiden perustehtävä?
Mitä on ryhmädynamiikka ja miten se vaikuttaa ryhmän elinkaaressa?
Mitä ovat keskeiset ryhmäilmiöt ja niiden vaikutukset?
Miten ryhmässä toimitaan ja niitä ohjataan?
Miten suunnitellaan ryhmä, ohjataan ja arvioidaan sen toimintaa?
Millainen on ryhmänohjaajan vaikutus ryhmän toimintaan?

Aika ja paikka

Opiskelija voi valita opintojakson aiemmassa vaiheessa opintojaan tai opiskelijalla on vastaavansisältöiset ja -laajuiset opinnot suoritettuna toisessa korkeakoulussa tai yliopistossa.

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus toteutuu työjärjestyksen mukaisesti

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ryhmänohjaus-osan kohdalla opiskelijalla voi olla ryhmä omalta työpaikaltaan, harjoitteluissa tai muussa vastaavassa

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi valita opintojakson aiemmassa vaiheessa opintojaan tai opiskelijalla on vastaavansisältöiset ja -laajuiset opinnot suoritettuna toisessa korkeakoulussa tai yliopistossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmänohjaus-osan kohdalla opiskelijalla voi olla ryhmä omalta työpaikaltaan, harjoitteluissa tai muussa vastaavassa

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste =27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kahdesta osasta: muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutumisen edistäminen (sari.ranta@xamk.fi) sekä ryhmäohjaustaidot (merja.laitoniemi@xamk.fi), johon tarvitset tehtävän tekemiseen ryhmän

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Ryhmänohjaus-tehtävä arvioidaan hyväksytty-täydennettävä. Palaute annetaan ryhmäpalautteena.
Muistisairauksien osuudessa vapaaehtoinen osallistuminen lähitunteihin, Moodle-tentti, arviointi suhteutettuna oikeiden vastausten prosentuaalisiin osuuksiin.

Esitietovaatimukset

Vanhustyön perusteet 20 op
Terveysliikunta ja liikuntagerontologian perusteet 5 op
Ikääntyvien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 15 op