Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00DI30-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
21.09.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Merja Nurmi
Vastuuopettaja
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
GEKV19SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
Hahmotat toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet palvelutarpeen tunnistamisen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen sekä varhaisen tuen merkityksen asiakasohjauksen taustalla
Tarkastelet palvelu -ja asiakasohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena
Sisältö
Mitä tarkoittaa toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan tuen tarpeet?
Mitä tarkoittaa ennaltaehkäisevä työote ja varhainen tuki?
Millaista vuorovaikutus osaamista asiakkaan kohtaamisessa vaaditaan?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojaksonn alussa
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 5 op, 135h, johon sisältyy;
- itsenäistä työskentelyä ja tiedonhakua
- aloitusluento
- verkko-opintoja
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelu- ja asiakasohjaus sekä palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollon palvelulähtöisessä asiakaspalveluprosessissa
Palvelu- ja asiakasohjaus sosiaalihuollon asiakastyön menetelmänä (yksilökohtainen työote, palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja ohjaus)
Palvelulähtöinen ajattelu palvelu- ja asiakasohjauksen vuorovaikutuksellisen suhteen pohjana
Moniammatillinen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi asiakkaan palvelutarpeen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Etsivä, ehkäisevä ja varhainen työ hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevina palveluina
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvioidaan 1-5 sekä osa hyväksytty / hylätty
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Ei edellytetä edeltäviä opintoja