Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: GE00DI30-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

21.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Merja Nurmi

Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät

  • GEKV19SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Hahmotat toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet palvelutarpeen tunnistamisen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen sekä varhaisen tuen merkityksen asiakasohjauksen taustalla
Tarkastelet palvelu -ja asiakasohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena

Sisältö

Mitä tarkoittaa toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan tuen tarpeet?
Mitä tarkoittaa ennaltaehkäisevä työote ja varhainen tuki?
Millaista vuorovaikutus osaamista asiakkaan kohtaamisessa vaaditaan?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojaksonn alussa

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 5 op, 135h, johon sisältyy;
- itsenäistä työskentelyä ja tiedonhakua
- aloitusluento
- verkko-opintoja

Toteutuksen osien kuvaus

Palvelu- ja asiakasohjaus sekä palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollon palvelulähtöisessä asiakaspalveluprosessissa
Palvelu- ja asiakasohjaus sosiaalihuollon asiakastyön menetelmänä (yksilökohtainen työote, palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja ohjaus)
Palvelulähtöinen ajattelu palvelu- ja asiakasohjauksen vuorovaikutuksellisen suhteen pohjana
Moniammatillinen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi asiakkaan palvelutarpeen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Etsivä, ehkäisevä ja varhainen työ hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevina palveluina

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan 1-5 sekä osa hyväksytty / hylätty

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytetä edeltäviä opintoja