Siirry suoraan sisältöön

Nuorisotyön ja nuorisokasvatuksen ammatillistuminen ja ajan haasteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: JN00CV10-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Pekka Penttinen

Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät

  • NKMI19SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi

Tavoitteet

Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa
Osaat erottaa nuorisotyön teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti

Sisältö

Miten nuorisotyö ja nuorisotyön ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisotyö on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana nuorisokasvatusta?
Millaisia nuorisotyön ja nuorisokasvatuksen perinteitä voidaan tunnistaa nykypäivän nuorisotyössä?
Miten tunnistat ammatillista nuorisotyötä ja nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa

Aika ja paikka

Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Opiskelumateriaali

Opintojakson opiskelumateriaali rakentuu opiskelijan ammatillisuutta koskevan lähestymitavan perusteella. Osa materiaalista on Moodle oppimisympäristöstä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Jäsennät nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa.
Erotat nuorisotyön teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä.
Opit hahmottamaan nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Luento-opetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI
Itsenäistä työskentelyä 135 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a) Osaat hankkia, käyttää ja arvioida kriittisesti nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa ammattialan ilmiöiden jäsentämisessä
b) Osaat arvioida ja analysoida nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa alan ammatillisuutta ja ajan haasteita koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa
Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu seminaarityöskentelyyn sekä ammatillisuutta käsittelevään tehtävään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat käyttää nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa ammattialan ilmiöiden jäsentämisessä
b) Osaat analysoida ja soveltaa nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa alan ammatillisuutta ja ajan haasteita koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa