Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JN00CV15-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Järjestö- ja nuorisotyön koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Pekka Penttinen

Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät

  • JNMI18SY
    Järjestö- ja nuorisotyö, ylempi

Tavoitteet

Osaat käyttää ja jäsentää asiantuntevasti pedagogista esimiestyötä kuvaavia käsitteitä
Osaat tunnistaa pedagogisesti orientoituneiden työyhteisöjen johtamisen erityispiirteitä
Osaat tarkastella kriittisesti työyhteisöjen johtamiskäytäntöjä pedagogiselta näkökannalta
Osaat soveltaa pedagogisen johtamisen käsitteitä työyhteisöjen johtamiseen ja kehittämiseen

Sisältö

Mitä pedagogisella johtamisella työyhteisöissä tarkoitetaan?
Miten työyhteisöjen käytäntöjä voidaan pedagogisoida?
Miten työyhteisön toiminta voidaan nähdä oppimisympäristössä toimimisena?
Miten pedagogisesti jäsennettäviä työyhteisöjä voidaan johtaa?

Aika ja paikka

Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisen oppimistehtävän avulla. Tehtävän ja opintojakson Moodle-avaimen saa opintojakson vastuuopettajalta.

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaali löytyy pääosin Moodle-oppimisympäristössä ja se ilmoitetaan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, joka sisältää ryhmätyöstkentelyä ja itsenäistä työskentelyä. Lähiopetuksen ajankohdat ovat:
* ma 9.9.
* ma 7.10.
* to 21.11.
Opintojakson aikana perehdytään pedagogisen johtamisen kysymyksiin analysoimalla lähestymistavan soveltamismahdollisuuksisa työyhteisöissä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna ammattialaa reflektoivana oppimis- tai kehittämistehtävänä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisen oppimistehtävän avulla. Tehtävän ja opintojakson Moodle-avaimen saa opintojakson vastuuopettajalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna ammattialaa reflektoivana oppimis- tai kehittämistehtävänä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojaksossa on lähiopetusta 24 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 111 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen ajankohdat ovat:
* ma 9.9.
* ma 7.10.
* to 21.11.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lähiopetukseen osallistumista sekä opintojakson tehtävien suorittamista. Opintojakson arviointi tapahtuu yksin, parityönä tai pienryhmässä tehdyn työyhteisöanalyysin tai kehittämisuunnitelman pohjalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat käsitellä ja arvioida kriittisesti työyhteisöjen käytäntöjä pedagogisesta näkökulmasta
b) Osaat ratkaista työyhteisön toiminnan kysymyksiä pedagogisen johtamisen sovellusmahdollisuuksia hyödyntämällä
e) Osaat arvioida pedagogisen johtamisen ja johtajuuden strategisia lähestymistapoja työyhteisön kehittämisessä

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja