Siirry suoraan sisältöön

Innovatiivisen rakennetun ympäristön liiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: KR00EA44-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Anu Kuusela

Vastuuopettaja

Katja Ahola

Ryhmät

  • KRKV21SY
    Kestävä rakentaminen ja muotoilu, yamk

Tavoitteet

Rakentamisen hinta määrittelee käytetyt menetelmät ja materiaalit. Opit ymmärtämään rakentamisen kustannusrakennetta ja uusien menetelmien vaikutusta kustannuksiin. Hahmotat myös eri vaihtoehtoja, joilla rakentamisen uusia mahdollisuuksia voidaan kustannustehokkaasti toteuttaa.

Sisältö

Mistä perinteisen rakentamisen kustannukset muodostuvat?
Mitä muunneltavuus maksaa?
Mitä rakennetun ympäristön liiketoiminnalla tarkoitetaan?
Miten rakennetusta ympäristöstä saadaan liiketoimintaa?

Opiskelumateriaali

EUROOPAN VIHREÄN KEHITYKSEN OHJELMA eli EU Green Deal
Saatavilla osoitteessa: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_fi

Ympäristöministeriön aineisto:
DIGITAALINEN RAKENNETTU YMPÄRISTÖ
Saatavilla osoitteessa: https://ym.fi/digitaalinen-rakennettu-ymparisto

KEHITTYVÄT KAUPUNGIT
Saatavilla osoitteessa: https://ym.fi/kaupunkien-kehittaminen

Learn aineisto ja kirjallisuus.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Toteutuksen osien kuvaus

Osa 1: Orientaatio
Esittely ja oppimistavoitteet
Oppimisalusta harjoitukset; Learn, Teams ja Padlet.

Osa 2:
Mitä innovatiivinen liiketoiminta tarkoittaa sinulle
Mitä sinulle tarkoittavat rakennetun ympäristön innovaatiot
Mitä rakentamisen ongelmia innovaatioiden tulisi mielestäsi pyrkiä ratkomaan?

Osa 3:
Muodostat innovaatio tuottavuuden teorian
Pohdit innovaatioiden suhdetta ja vaikutusta tuottavuuteen
Tunnistat ja kuvaat johtamisfilosofiasi ja pyrit hahmottamaan niiden vaikutuksia tuottavuuteen ja innovaatioiden syntymiseen
Pohdit kuinka johdat muutosta?
Pohdit miten organisaation tuottavuutta kehitetään?

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan tutkivan oppimisen menetelmin. Opintojakso ei sisällä luennointia, vaan opetus tapahtuu dialogin avulla sekä yhteisissä tapaamissa, että pienryhmä- ja henkilökohtaisissa tapaamisissa.

Opiskelualustoina ovat Learn, Teams ja Padlet sekä mahdollisesti muut digitaaliset alustat. Alustojen käyttöön tutustut ennen opintojaksoa orientoivien harjoitusten avulla. Oppimisympäristöjen avulla kehität digitaalisen työskentelyn taitojasi.

Asetat työelämälähtöisen ongelman pohdittavaksi ja ratkaistavaksi.
Etsit tietoa ja tutustut valitsemiisi aineistoihin. Kehittämistehtävässä luot teorian aineiston avulla luoden metatekstin avulla dialogin. Näin kehität taitojasi luoda synteesejä; uutta oivaltamista ongelmanratkaisun tueksi ja työskentelysi aikana sinulle syntyy syvällinen käsitys tutkimastasi aiheesta.

Opintojakson opiskelijoiden raportit muodostavat portfolion eli opintojakson työt ja tulokset jaetaan kaikkien osallistujien kesken. Laadit esseen (kaksi-kolme sivua) sekä jonkin näistä vaihtoehdoista
miellekartan, tiekartan tai vastaavan, jolla visualisoit ja teet oppimisesi tulokset.

Pienryhmässä osallistut laajemman yhteisoppimisen projektiin, jossa laaditte oppimisenne tuloksista sivun raportin (max 15 sivua + lähdeluettelo).Opintojakson loppupuolella teette työstänne esityksen tai video esityksen ja toimitte vertaisarvioijana toiselle ryhmälle.

Itse- ja vertaisarviointi on osa oppimista. Reflektion avulla opit tunnistamaan omia kehittymisen mahdollisuuksiasi ja tarpeitasi. Antamalla palautetta harjoittelet asiantuntijana toimimista ja osaamisen tunnistamista sekä tunnustamista ja tiimin osaamisen kehittämisen tukemista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTIMENETELMÄT

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan tekemä arviointi
Hylkäysperuste: Plagiointi tai epärehellinen tai epäeettinen toiminta.


Opettajan tekemä arviointi huomioiden itse- ja vertaisarvioinnista, niiden laadusta ja laajuudesta sekä raportista. Opintojakson arvosana voi kohota opiskelijan opintojaksolla muilla tavoilla osoittaman osaamisen tunnistamisen vaikutuksesta.

Kokonaisarviointi muodostuu arviointien keskiarvosta ja kaikkia arviointeja painotetaan tasa-arvoisesti.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota työn jäsentelyyn, ongelman- tai tehtävänasetteluun, lähteiden käyttöön, menetelmien hallintaan, prosessin läpinäkyvyyteen ja raportoinnin tapaan.

Vertaisarvioijana tarkastat esimerkiksi lähdeluettelon ja lähdeviitteiden vastaavuuden. Tavoitteenasi on esittää kriittinen ja rakentava arvio arvioitavan työn sisällöstä ja esitystavasta.