Monitavoitteinen metsänhoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: ME00AE34-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
13.08.2018 - 30.11.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Kirsi Itkonen
Vastuuopettaja
Kirsi Itkonen
Ryhmät
-
MEMI17SPBMetsätalous, päivätoteutus
-
MEMI17SPAMetsätalous, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat tärkeimmät metsätaloudessa esiintyvät bioottiset ja abioottiset tuhot. Osaattorjua ja ennaltaehkäistä metsätuhoja erilaisin keinoin. Osaat laatia eritysalueille erilaisia metsänkäsittelyvaihtoehtoja. Osaat huomioida toiminnassasi erialaisia metsänomistajien tarpeita ja niiden perusteella tehdä vaihtoehtoisiametsänkäsittelysuunnitelmia huomioiden voimassa olevan metsälainsäädännön. Osaat laatia erilaisten metsänkäsittelytoimenpiteiden mukaisia kannattavuuslaskelmia.
Sisältö
Mitkä ovat metsissä esiintyvät tuhotja miten ne tunnistetaan? Miten metsien hoidolla ja käsittelyllä voidaan ehkäistä tuhoja? Mitä ovat eri metsänkäsittelyn vaihtoehdot? Mikä on eri metsänkäsittelytapojen kannattavuus?
Opiskelumateriaali
Metsätuhot koemateriaali:
Luentomateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali sekä
Uotila, A., Kasanen, R. & Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot.
Laki metsätuhojen torjunnasta (1087/2013)
Metsätuhot lisämateriaali:
MetInfo – Metsien terveys http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/index.htm
Kasanen, R. 2009. Metsäpuiden sienitaudit. .
Nuorteva, M. 1999. Metsähyönteisten maailmasta
Poteri, M. (2002). Taimituho-opas. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 843.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito koemateriaali:
Luentomateriaalit ja tunneilla osoitettu materiaali sekä
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014. Hyvän metsänhoidon suositukset sivut 115-126 + 157-166
Valkonen, S. (2017). Metsän jatkuvasta kasvatuksesta.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito lisämateriaali:
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus, menetelmät ja kannattavuus: 99-116.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus.
Valkonen, S., Sirén, M. & Piri, T. 2010. Poiminta ja pienaukkohakkuut - vaihtoehtoja avohakkuulle
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot ja
2) eri-ikäisrakenteisten metsien hoito.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja, jotka menevät molemmille luokille yhteisesti ja maastoharjoituksia, jotka pidetään molemmille luokille erikseen. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentin, kirjallisen tentin ja osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun tuhouutisista. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentti tehdään opintojakson päättyessä.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito sisältää luentoja, jotka menevät molemmille luokille yhteisesti ja maastoharjoituksia, jotka pidetään molemmille luokille erikseen. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.
Tentit ja muut määräajat
Kirjalliset tentit voi tehdä yleisenä tenttipäivänä. Lajintunnistustentin ja maastotentin uusinnasta sovitaan erikseen.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktitunnit (sisältävät luennot ja maastoharjoitukset) 52 tuntia
Tuhokansio 20 tuntia
Lajintunnistus 20 tuntia
Kirjalliset tentit ja maastotentti 43 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriatunnit menevät yhdessä molemmille luokille. Maastoharjoitukset ovat erikseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat:a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä e. käyttää oman alasi keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita f. toimiatiimin jäsenenä tavoitteellisesti g. perustella toimintaasi oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Metsätuhot (60 %):
Tuhokansio 20 %
Lajintunnistustentti 20 %
Kirjallinen tentti 20 %
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito (40 %):
Maastotentti 20 %
Kirjallinen tentti 20 %
Esitietovaatimukset
Edellytetään: Metsänkasvatus Metsänuudistaminen