Monitavoitteinen metsänhoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: ME00AE34-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 30.09.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Kirsi Itkonen
- Sini Rantanen
Vastuuopettaja
Sini Rantanen
Ryhmät
-
MEMI19KMMetsätalous, monimuotototeutus
Tavoitteet
Tunnistat tärkeimmät metsätaloudessa esiintyvät bioottiset ja abioottiset tuhot. Osaattorjua ja ennaltaehkäistä metsätuhoja erilaisin keinoin. Osaat laatia eritysalueille erilaisia metsänkäsittelyvaihtoehtoja. Osaat huomioida toiminnassasi erialaisia metsänomistajien tarpeita ja niiden perusteella tehdä vaihtoehtoisiametsänkäsittelysuunnitelmia huomioiden voimassa olevan metsälainsäädännön. Osaat laatia erilaisten metsänkäsittelytoimenpiteiden mukaisia kannattavuuslaskelmia.
Sisältö
Mitkä ovat metsissä esiintyvät tuhotja miten ne tunnistetaan? Miten metsien hoidolla ja käsittelyllä voidaan ehkäistä tuhoja? Mitä ovat eri metsänkäsittelyn vaihtoehdot? Mikä on eri metsänkäsittelytapojen kannattavuus?
Opiskelumateriaali
Metsätuhot
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit (powerpointit, harjoitukset, artikkelit yms.)
- Uotila, A., Kasanen, R. & Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot.
- Laki metsätuhojen torjunnasta (1087/2013)
- Äijälä, O ym. (toim.), 2019: Hyvän metsänhoidon suositukset luku 4. Riskien hallinta metsänkasvatuksessa.
Lisämateriaali:
- MetInfo – Metsien terveys http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/index.htm
- Kasanen, R. 2009. Metsäpuiden sienitaudit. .
- Nuorteva, M. 1999. Metsähyönteisten maailmasta
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit
- Äijälä, O. ym. (toim.) 2019. Hyvän metsänhoidon suositukset. Luvut: 3.2. Jaksollinen ja jatkuva kasvatus, 6.
Jatkuva kasvatus, 7.3. Hakkuut jatkuvassa kasvatuksessa.
- Valkonen, S. (2017). Metsän jatkuvasta kasvatuksesta.
Lisämateriaali:
- Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus, menetelmät ja kannattavuus: 99-116.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot, joka on laajuudeltaan 3 op ja
2) eri-ikäisrakenteisten metsien hoito, joka on laajuudeltaan 2 op.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentin ja kirjallisen tentin. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentti tehdään opintojakson päättyessä.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot, joka on laajuudeltaan 3 op ja
2) eri-ikäisrakenteisten metsien hoito, joka on laajuudeltaan 2 op.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentin ja kirjallisen tentin. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentti tehdään opintojakson päättyessä.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus 50 tuntia
Tuhokansio 20 tuntia
Lajintunnistus 20 tuntia
Kirjalliset tentit 45 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat:a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä e. käyttää oman alasi keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita f. toimiatiimin jäsenenä tavoitteellisesti g. perustella toimintaasi oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Edellytetään: Metsänkasvatus Metsänuudistaminen