Siirry suoraan sisältöön

Monitavoitteinen metsänhoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: ME00AE34-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 30.09.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Kirsi Itkonen
  • Sini Rantanen

Vastuuopettaja

Sini Rantanen

Ryhmät

  • MEMI19KM
    Metsätalous, monimuotototeutus

Tavoitteet

Tunnistat tärkeimmät metsätaloudessa esiintyvät bioottiset ja abioottiset tuhot. Osaattorjua ja ennaltaehkäistä metsätuhoja erilaisin keinoin. Osaat laatia eritysalueille erilaisia metsänkäsittelyvaihtoehtoja. Osaat huomioida toiminnassasi erialaisia metsänomistajien tarpeita ja niiden perusteella tehdä vaihtoehtoisiametsänkäsittelysuunnitelmia huomioiden voimassa olevan metsälainsäädännön.  Osaat laatia erilaisten metsänkäsittelytoimenpiteiden mukaisia kannattavuuslaskelmia.

Sisältö

Mitkä ovat metsissä esiintyvät tuhotja miten ne tunnistetaan? Miten metsien hoidolla ja käsittelyllä voidaan ehkäistä tuhoja? Mitä ovat eri metsänkäsittelyn vaihtoehdot? Mikä on eri metsänkäsittelytapojen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Metsätuhot
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit (powerpointit, harjoitukset, artikkelit yms.)
- Uotila, A., Kasanen, R. & Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot.
- Laki metsätuhojen torjunnasta (1087/2013)
- Äijälä, O ym. (toim.), 2019: Hyvän metsänhoidon suositukset luku 4. Riskien hallinta metsänkasvatuksessa.
Lisämateriaali:
- MetInfo – Metsien terveys http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/index.htm
- Kasanen, R. 2009. Metsäpuiden sienitaudit. .
- Nuorteva, M. 1999. Metsähyönteisten maailmasta
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit
- Äijälä, O. ym. (toim.) 2019. Hyvän metsänhoidon suositukset. Luvut: 3.2. Jaksollinen ja jatkuva kasvatus, 6.
Jatkuva kasvatus, 7.3. Hakkuut jatkuvassa kasvatuksessa.
- Valkonen, S. (2017). Metsän jatkuvasta kasvatuksesta.
Lisämateriaali:
- Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus, menetelmät ja kannattavuus: 99-116.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot, joka on laajuudeltaan 3 op ja
2) eri-ikäisrakenteisten metsien hoito, joka on laajuudeltaan 2 op.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentin ja kirjallisen tentin. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentti tehdään opintojakson päättyessä.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot, joka on laajuudeltaan 3 op ja
2) eri-ikäisrakenteisten metsien hoito, joka on laajuudeltaan 2 op.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentin ja kirjallisen tentin. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentti tehdään opintojakson päättyessä.
Eri-ikäisrakenteisten metsien hoito sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetus 50 tuntia
Tuhokansio 20 tuntia
Lajintunnistus 20 tuntia
Kirjalliset tentit 45 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat:a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä e. käyttää oman alasi keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita f. toimiatiimin jäsenenä tavoitteellisesti g. perustella toimintaasi oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään: Metsänkasvatus Metsänuudistaminen