Siirry suoraan sisältöön

Metsätuhot ja jatkuva kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ME00DS65-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.04.2021 - 25.04.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Aleksi Vanninen

Vastuuopettaja

Kirsi Itkonen

Ryhmät

  • MEMI20SPA
    Metsätalous, päivätoteutus
  • MEMI20SPB
    Metsätalous, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat tärkeimmät metsätaloudessa esiintyvät bioottiset ja abioottiset tuhot.
Osaat torjua ja ennaltaehkäistä metsätuhoja erilaisin keinoin.

Osaat laatia eritysalueille erilaisia metsänkäsittelyvaihtoehtoja.
Osaat huomioida toiminnassasi erialaisia metsänomistajien tarpeita ja niiden perusteella tehdä vaihtoehtoisia metsänkäsittelysuunnitelmia huomioiden voimassa olevan metsälainsäädännön.
Osaat laatia erilaisten metsänkäsittelytoimenpiteiden mukaisia kannattavuuslaskelmia.

Sisältö

Mitkä ovat metsissä esiintyvät tuhot ja miten ne tunnistetaan?
Miten metsien hoidolla ja käsittelyllä voidaan ehkäistä tuhoja?
Mitä ovat eri metsänkäsittelyn vaihtoehdot?
Mikä on eri metsänkäsittelytapojen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Metsätuhot
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit (powerpointit, harjoitukset, artikkelit yms.)
- Uotila, A., Kasanen, R. & Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot.
- Laki metsätuhojen torjunnasta (1087/2013)
- Äijälä, O ym. (toim.), 2019: Hyvän metsänhoidon suositukset luku 4. Riskien hallinta metsänkasvatuksessa.
Lisämateriaali:
- MetInfo – Metsien terveys http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/index.htm
- Kasanen, R. 2009. Metsäpuiden sienitaudit.
- Nuorteva, M. 1999. Metsähyönteisten maailmasta

Jatkuva kasvatus
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit
- Äijälä, O. ym. (toim.) 2019. Hyvän metsänhoidon suositukset. Luvut: 3.2. Jaksollinen ja jatkuva kasvatus, 6.
Jatkuva kasvatus, 7.3. Hakkuut jatkuvassa kasvatuksessa.
- Valkonen, S. (2017). Metsän jatkuvasta kasvatuksesta.
Lisämateriaali:
- Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus, menetelmät ja kannattavuus: 99-116.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot, joka on laajuudeltaan 3 op ja
2) jatkuva kasvatus, joka on laajuudeltaan 2 op.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentit ja kirjallisen tentin. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentit tehdään opintojakson päättyessä.
Jatkuva kasvatus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisältöjä, materiaaleja ja tehtäviä on kehitetty DIGIFOR-hankkeen puitteissa. Työelämämentorina on ja on ollut metsätalouden asiantuntija Pekka Kuitunen Metsäkeskuksesta.

Tentit ja muut määräajat

Lajintunnistustentti on kolmiportainen.
Ydinosaaminen - kun tämän suorittaa, osiosta voi saada arvosanan H3
Täydentävä osaaminen - kun tämän suorittaa edellisen lisäksi, voi saada arvosanan H4
Asiantuntijaosaaminen - kun tämän suorittaa edellisen lisäksi, voi saada arvosanan K5

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakson sisältöjä, tehtäviä ja materiaaleja on kehitetty yhdessä DIGIFOR-hankkeessa.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktitunnit (sisältävät luennot ja maastoharjoitukset) 52 tuntia
Tuhokansio 20 tuntia
Lajintunnistus 25 tuntia
Kirjalliset tentit ja maastotentti 38 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Metsätuhot:
Tuhokansio 30 %
Lajintunnistustentti 30 %
Kirjallinen tentti 40 %
Jatkuva kasvatus:
Maastotentti 30 %
Kirjallinen tentti 70 %