Siirry suoraan sisältöön

Tutkivan kehittämisen perusteet ja menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00CV47-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

21.11.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Monialaisen toimintakyvyn edistämisen koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Merja Reunanen
  • Tarja Turtiainen

Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät

  • MOSA19SY
    Monialainen toimintakyvyn edistäminen, ylempi

Tavoitteet

Hallitset oman alasi tutkimusprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana

Sisältö

Millaisia tutkimus- ja kehittämisprosesseja on tarjolla käytännön työn kehittämiseen sosiaali- ja terveysalalla?
Mitä ovat tutkimuseettiset lähtökohdat ja miten ne otetaan huomioon omassa kehittämistyössä?
Miten tutkimuksen luotettavuus varmistetaan erilaisissa tutkimusstrategioissa ja menetelmissä?
Millaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmällisiä valintoja teet omassa opinnäytetyössäsi ja miten perustelet valintojasi?
Mitä asioita on otettava huomioon projektin suunnittelussa ja toteutuksessa?
Millaisia yhteisöllisiä menetelmiä voit käyttää käytännön kehittämistilanteissa?

Aika ja paikka

Voit nopeuttaa opintojasi tekemällä opintojaksoon sisältyvät itsenäiset tehtävät oman aikataulusi mukaan.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti lähiopiskeluun, joka pääsääntöisesti on toiminnallista ja opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen perustuvaa. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja/tai pienryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Lähiopetus: 4h/opintopiste.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kaikki yamk-opinnot integroidaan työelämän yhteyksiin oppimistehtävillä, jolloin tietoperusta ja käytännön kokemus tukevat toisiaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi tekemällä opintojaksoon sisältyvät itsenäiset tehtävät oman aikataulusi mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikki yamk-opinnot integroidaan työelämän yhteyksiin oppimistehtävillä, jolloin tietoperusta ja käytännön kokemus tukevat toisiaan.

Opiskelijan työmäärä

5 op, 135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Yamk-arviointikehikon mukaan (taso 3) Arvosana 1-5.
Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat oppimistehtävät

Käytetään Xamkin YAMK-arviointikehikkoa.
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa kuntoutumisen edistämisen menetelmistä
b. ratkaista kuntoutumisen edistämiseen liittyviä vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää asiakaslähtöisiä toimintoja itsenäisesti
e. arvioida kuntoutumista edistäviästrategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti kuntoutumisen asiantuntijatehtävissä tai oman alan yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa erityisosaamisalueellaan laaja-alaisesti
b. ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja
e. käyttää erilaisia strategisia lähestymistapoja johtamisessa
f. työskennellä alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti omalla äidinkielellä ja käyttää vieraskielistä aineistoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat
a. arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan uusia näkökulmia tuottaen
b. ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa tuloksellisesti ja itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti ja systemaattisesti
e. käyttää uusia strategisia lähestymistapoja johtamisen välineenä monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
f. työskennellä itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. kykenee oman erityisosaamisalueensa vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen erilaisissa toimijayhteisöissä