Siirry suoraan sisältöön

Kankaan kuviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MP00AB47-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 26

Koulutus

  • Muodin ja puvustuksen koulutus

Opettaja

  • Seija Kiuru-Lavaste

Vastuuopettaja

Seija Kiuru-Lavaste

Ryhmät

  • MPKV18KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- tunnet kankaanpainannan ja värjäyksen työvälineet, käytettävät materiaalit ja perustekniikat. Tunnet myös kankaanpainannan erikoistekniikoita
- kykenet soveltamaan tietojasi ja taitojasi kankaiden suunnittelussa ja valmistuksessa
- pystyt pitkäjännitteiseen tuoteidean kehittelyyn itsenäisesti ja ryhmässä (yhdistyy Cad-ohjelmiin)
- kykenet ottamaan huomioon tuotteen käyttötarkoituksen, sekä esteettiset, ekologiset ja taloudelliset näkökohdat materiaaleja, menetelmiä ja tekniikoita valitessaan.

Sisältö

Mitkä ovat teollisen ja käsin painamisen erot materiaaleissa ja työvälineissä?
Mitkä ovat kankaanpainannan perustekniikat ja pigmenttivärien käyttö?
Miten värjäät ja maalaat kankaan reaktioväreillä?
Mitä eri mahdollisuuksia voit löytää tekstiileistä erilaisten kokeilujen avulla?
Mitä eroa on kuosisuunnittelussa käsin ja tietokoneella työskenneltäessä?
Miten malli sovitetaan raporttiin?
Miten valmistat silkkipainoseulan ja käytät sitä työskentelyssäsi?
Miten käytät disperssiovärejä?
Miten käytät sublimaatioväritulostinta?
Mitä erilaisia erikoismenetelmiä on kankaankuvioinnissa?

Aika ja paikka

Opiskelija osallistuu opetukseen etukäteen sovitulla tavalla tehden harjoitustehtäviä omaan tahtiinsa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Sisältö:
- Mitkä ovat teollisen ja käsin painamisen erot materiaaleissa ja työvälineissä?
- Mitkä ovat kankaanpainannan perustekniikat ja pigmenttivärien käyttö?
- Miten värjäät ja maalaat kankaan reaktioväreillä?
- Mitä eri mahdollisuuksia voit löytää tekstiileistä erilaisten kokeilujen avulla?
- Mitä eroa on kuosisuunnittelussa käsin ja tietokoneella työskenneltäessä?
- Miten malli sovitetaan raporttiin?
- Miten valmistat silkkipainoseulan ja käytät sitä työskentelyssäsi?
- Miten käytät disperssiovärejä ja sublimaatioväritulostinta?
- Mitä erilaisia erikoismenetelmiä on kankaankuvioinnissa?
Eri tekniikoihin liittyen tehdään harjoituksia ja kokeiluja. Opiskelija suunnittelee ja valmistaa yhden kankaan maalaten reaktioväreillä ja toisen painaen pigmenttiväreillä. 5 op laajuinen kokonaisuus jakaantuu siten, että 2 op käytetään aikaa värjäykseen ja reaktiväreillä maalaamiseen, 2 op kankaanpainantaan ja 1 op erityismenetelmiin.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija suorittaa tavoitteiden mukaisesti opinnot työhön integroituna ja täydentää puuttuvat osat sovitulla tavalla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu opetukseen etukäteen sovitulla tavalla tehden harjoitustehtäviä omaan tahtiinsa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija suorittaa tavoitteiden mukaisesti opinnot työhön integroituna ja täydentää puuttuvat osat sovitulla tavalla.

Opiskelijan työmäärä

5 op 5x27 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TASO 1, osaamisen alkuvaihe
a. käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisensa
b. käyttää tiedonhaun perustekniikoita yksittäisissä tilanteissa
c. suoriutua yksittäisistä tehtävistä
d. ottaa huomioon toiminnassaan asiakkaat, käyttäjät ja kohderyhmät
e. käyttää ohjatusti keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä
g. toimia oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Kiitettävä (5), hyvä (4 – 3), tyydyttävä (2 – 1), hylätty (0).
- Arvioinnissa pääpaino on oppimisprosessissa, aiheen työstämiseen syventymisessä ja uusien asioiden tuottamisessa työskentelyllä.
- Kiitettävään arvosanaan vaaditaan asiaan perusteellista paneutumista.
- Hyvän arvosanan saa ahkeralla tekemisellä.
- Tyydyttävä arvosana tulee pelkästä tehtävän suorittamisesta.