Siirry suoraan sisältöön

Muoti ja tyyli (5 op)

Toteutuksen tunnus: MP00AB65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 14.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Muodin ja puvustuksen koulutus

Opettaja

  • Esko Ahola

Vastuuopettaja

Esko Ahola

Ryhmät

  • MPKV18KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet muodin ja tyylin teorioita. Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi. Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle. 1 opPerehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.Tunnet muodin ja tyylin teorioita.2 opYmmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.2 opOpit elämysten suunnittelua ja tuottamista.

Sisältö

Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?                                               Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun. Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lähiopetuskertoihin, seuraa luentoja/alustuksia, vaihtaa ajatuksia ja keskustelee esillä olevista aiheistä aktiivisesti ryhmän kanssa, tekee ja esittelee tuntitehtävät yksilö- tai ryhmälähtöisesti, kustakin tehtävästä riippuen.

Muoti ja tyyli -opintojakson ensimmäisellä puoliskolla keskitytään muodin sosiologisiin näkökulmiin, tutustutaan muodin tutkimuksen historiaan ja eri (sosiologisiin) teorioihin.
Opintojakson jälkimmäisellä puoliskolla keskitytään tuotteeseen, brändin käsitteeseen ja markkinointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tuotos, kirjallinen kuvaus ja siihen liittyvä itsearviointi puuttuvat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän (2-1) arvosanan saa tehtävien suorittamisesta. Suorituksessa tulee olla tuotos, kirjallinen kuvaus ja siihen liittyvä itsearviointi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvän (3-4) arvosana saa ahkeralla työskentelyllä tuotteen ja asiakkaan parissa. Kirjallinen tuotos yltää kuvailun tasolle, lähteitä käytetään kaavamaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5) arvosana edellyttää
• kohderyhmän tyyliin sopivan, toimivan ja jotain uutta sisältävän ehdotuksen tekemistä valitulle asiakkaalle.
• perustelevan kirjallisen tuotoksen lähteisiin viitaten.
• tulkitsevaa ja analyyttistä lähteiden käyttöä.