Muoti ja tyyli (5 op)
Toteutuksen tunnus: MP00AB65-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 14.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
- Esko Ahola
Vastuuopettaja
Esko Ahola
Ryhmät
-
MPKV18KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet muodin ja tyylin teorioita. Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi. Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle. 1 opPerehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.Tunnet muodin ja tyylin teorioita.2 opYmmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.2 opOpit elämysten suunnittelua ja tuottamista.
Sisältö
Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota? Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun. Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lähiopetuskertoihin, seuraa luentoja/alustuksia, vaihtaa ajatuksia ja keskustelee esillä olevista aiheistä aktiivisesti ryhmän kanssa, tekee ja esittelee tuntitehtävät yksilö- tai ryhmälähtöisesti, kustakin tehtävästä riippuen.
Muoti ja tyyli -opintojakson ensimmäisellä puoliskolla keskitytään muodin sosiologisiin näkökulmiin, tutustutaan muodin tutkimuksen historiaan ja eri (sosiologisiin) teorioihin.
Opintojakson jälkimmäisellä puoliskolla keskitytään tuotteeseen, brändin käsitteeseen ja markkinointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tuotos, kirjallinen kuvaus ja siihen liittyvä itsearviointi puuttuvat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän (2-1) arvosanan saa tehtävien suorittamisesta. Suorituksessa tulee olla tuotos, kirjallinen kuvaus ja siihen liittyvä itsearviointi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän (3-4) arvosana saa ahkeralla työskentelyllä tuotteen ja asiakkaan parissa. Kirjallinen tuotos yltää kuvailun tasolle, lähteitä käytetään kaavamaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5) arvosana edellyttää
• kohderyhmän tyyliin sopivan, toimivan ja jotain uutta sisältävän ehdotuksen tekemistä valitulle asiakkaalle.
• perustelevan kirjallisen tuotoksen lähteisiin viitaten.
• tulkitsevaa ja analyyttistä lähteiden käyttöä.