Siirry suoraan sisältöön

Kotimaiset ja kansainväliset matkakohteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AE99-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Marjut Kasper

Vastuuopettaja

Marjut Kasper

Ryhmät

  • MRMI19KP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat -käyttää kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyviä käsitteitä ja malleja - etsiä tietoa kotimaisen ja kansainvälisen matkailun kehityksestä, nykytilasta ja tulvaisuudennäkymistä alan keskeisistä tietolähteistä -hahmottaa matkailunkehityksen, nykytilan ja tulevaisuudennäkymien pääpiirteet -hahmottaa kansainvälisten matkailijoiden käyttämät keskeiset viestintä- ja jakelukanavat -vertailla ulkomaisten ja kotimaisten matkakohteiden kohderyhmiä, tuotteita sekä viestintä- ja jakelukanavia - tunnet tärkeimpiä alansa toimijoita sekä Suomessa että Venäjällä; osaat toimia oman alasi venäläisen kollegan kanssa

Sisältö

Mitkä ovat kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyvät keskeiset käsitteet ja mallit? Mistä löydät tietoa matkailun kehityksestä, nykytilasta, ja tulevaisuudennäkymistä? Millaiset ovat matkailun kehityksen, nykytilan jatulevaisuudennäkymien pääpiirteet? Mitkä ovat matkailun keskeisimmät viestintä- ja jakelukanavat? Kuinka vertailet ulkomaisten ja kotimaisten matkakohteiden kohderyhmiä, tuotteita ja jakelukanavia?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tenttimällä Xamkin yleisenä tenttipäivänä moodlessa olevan teoria-aineiston sekä teoksen Vuoristo.K & Vesterinen N. 2009. Lumen ja Suven maa: Suomen matkailumaantiede
Palauta lisäksi itsenäiset kohde-esittelyt (2 kpl) ennalta sovittuun päivämäärään mennessä sekä raportti itsenäisestä kohdevierailusta.

Opiskelumateriaali

Opettajan laatima materiaali moodlessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta 44 h ja itsenäistä työskentelyä 93 tuntia.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, vierailu, 2 x oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen pienryhmässä sekä kohdetentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi/projektissa perehdyt opintojaksolla osaamisesi teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tenttimällä Xamkin yleisenä tenttipäivänä moodlessa olevan teoria-aineiston sekä teoksen Vuoristo.K & Vesterinen N. 2009. Lumen ja Suven maa: Suomen matkailumaantiede
Palauta lisäksi itsenäiset kohde-esittelyt (2 kpl) ennalta sovittuun päivämäärään mennessä sekä raportti itsenäisestä kohdevierailusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi/projektissa perehdyt opintojaksolla osaamisesi teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a) käyttää johdonmukaisesti kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyviä ammattikäsitteitä b) etsiä tietoa matkailun nykytilasta, kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä alan keskeisistä tietolähteistä c) hahmottaa ulkomaisten ja kotimaisten matkakohteiden kohderyhmiä, tuotteita ja viestintä- ja jakelukanavia sekä vertailla niitä e) käyttää matkailua selittäviä malleja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ja vierailut 1 OP arviointi Hyv/Hyl, 30 % arvosanasta
Matkailun vartti tehtävä 3 OP arviointi 1-5, 40 % arvosanasta
Kohdetentti 1 OP arviointi 1-5 30 % arvosanasta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyviä ammattikäsitteitä ja matkailua selittäviä jaotteluja ja malleja
Opiskelija osaa etsiä tietoa kotimaisen ja kansainvälisen matkailun nykytilasta, kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä
Opiskelija hahmottaa ja tunnistaa ulkomaalaisten ja kotimaisten kohteiden eroavaisuuksia ja eri asiakasryhmiä
Opiskelija hahmottaa ja tunnistaa maantieteellisesti erilaisia matkakohdetyyppejä

Esitietovaatimukset

Matkailu- ja ravitsemispalvelut toimialana -moduuli tai vastaavat tiedot