Palveluyrityksen markkinointi ja myynti (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00AF07-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Jarmo Nummela
Vastuuopettaja
Jarmo Nummela
Ryhmät
-
MRMI18SMMatkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto
Tavoitteet
Osaat määritellä markkinoinnin keskeiset käsitteet ja osa-alueet ja tiedät markkinoinnin ja kestävien asiakassuhteiden merkityksen palveluyrityksen menestystekijänä. Tiedät markkinoinnin keskeiset kilpailukeinot ja osaat arvioida ja soveltaa niitä palveluyrityksen näkökulmasta erilaisissa tilanteissa ja organisaatioissa. Osaat perustella yrityksen sisäisen markkinoinnin merkityksen edellytyksenä menestyksellisille asiakassuhteille.
Sisältö
Mitkä ovat palvelujen markkinoinnin ja suhdemarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet? Mitkä ovat markkinointiympäristön vaikutukset yrityksen toimintaan ja kilpailutilanteeseen? Mitä ovat erilaiset asiakasmarkkinat ja niiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot sekä niiden roolit osana palveluyrityksen markkinointia?
Opiskelumateriaali
Christian Grönroos, 2009 tai uudempi, Palvelujen johtaminen ja markkinointi
Opiskelijan työmäärä
5 op = 125 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa a. käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin käsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvata palveluiden laatua (d), hinnoittelua, kannattavuutta ja palveluiden laadun kehittämistä. Opiskelija osaa kuvata laadun seurantaan ja arviointiin liittyviä menetelmiä ja malleja ja kuvailla valinnan perusteita (e) Opiskelija osaa määritellä palvelujen markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet sekä erityispiirteitä. Opiskelija osaa myös kuvata itseään palvelutuotteena ja omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan palvelun tarjoajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa arvioida palveluiden laatua (d), hinnoittelua ja kannattavuutta sekä osoittaa hyvää perehtyneisyyttä palveluiden laadun kehittämiseen. Opiskelija osaa valita laadun seurantaan ja arviointiin liittyvät tarkoituksenmukaiset menetelmät ja mallit ja perustella valinnat (e). Opiskelija osaa hyvin määritellä palvelujen markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet sekä erityispiirteet ja toimia niiden mukaisesti. Opiskelija osaa myös arvioida itseään palvelutuotteena ja omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan palvelun tarjoajana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa arvioida palveluiden laatua, hinnoittelua ja kannattavuutta sekä osoittaa kiitettävää perehtyneisyyttä palveluiden laadun kehittämiseen. Opiskelija osaa valita laadun seurantaan ja arviointiin liittyvät tarkoituksenmukaisimmat menetelmät ja mallit ja perustella valinnat (e) Opiskelija osaa kiitettävästi määritellä palvelujen markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet sekä erityispiirteet ja toimia niiden mukaisesti. Opiskelija osaa myös arvioida itseään palvelutuotteena ja omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan palvelun tarjoajana.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista