Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen markkinointi ja myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF07-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Jarmo Nummela

Ryhmät

  • MRKT18SM
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto

Tavoitteet

Osaat määritellä markkinoinnin keskeiset käsitteet ja osa-alueet ja tiedät markkinoinnin ja kestävien asiakassuhteiden merkityksen palveluyrityksen menestystekijänä. Tiedät markkinoinnin keskeiset kilpailukeinot ja osaat arvioida ja soveltaa niitä palveluyrityksen näkökulmasta erilaisissa tilanteissa ja organisaatioissa. Osaat perustella yrityksen sisäisen markkinoinnin merkityksen edellytyksenä menestyksellisille asiakassuhteille.

Sisältö

Mitkä ovat palvelujen markkinoinnin ja suhdemarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet? Mitkä ovat markkinointiympäristön vaikutukset yrityksen toimintaan ja kilpailutilanteeseen? Mitä ovat erilaiset asiakasmarkkinat ja niiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot sekä niiden roolit osana palveluyrityksen markkinointia?

Opiskelumateriaali

Christian Grönroos, 2009 tai uudempi, Palvelujen johtaminen ja markkinointi

Opiskelijan työmäärä

5 op =125 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a. käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin käsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvata palveluiden laatua (d), hinnoittelua, kannattavuutta ja palveluiden laadun kehittämistä. Opiskelija osaa kuvata laadun seurantaan ja arviointiin liittyviä menetelmiä ja malleja ja kuvailla valinnan perusteita (e) Opiskelija osaa määritellä palvelujen markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet sekä erityispiirteitä. Opiskelija osaa myös kuvata itseään palvelutuotteena ja omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan palvelun tarjoajana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa arvioida palveluiden laatua (d), hinnoittelua ja kannattavuutta sekä osoittaa hyvää perehtyneisyyttä palveluiden laadun kehittämiseen. Opiskelija osaa valita laadun seurantaan ja arviointiin liittyvät tarkoituksenmukaiset menetelmät ja mallit ja perustella valinnat (e). Opiskelija osaa hyvin määritellä palvelujen markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet sekä erityispiirteet ja toimia niiden mukaisesti. Opiskelija osaa myös arvioida itseään palvelutuotteena ja omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan palvelun tarjoajana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa arvioida palveluiden laatua, hinnoittelua ja kannattavuutta sekä osoittaa kiitettävää perehtyneisyyttä palveluiden laadun kehittämiseen. Opiskelija osaa valita laadun seurantaan ja arviointiin liittyvät tarkoituksenmukaisimmat menetelmät ja mallit ja perustella valinnat (e) Opiskelija osaa kiitettävästi määritellä palvelujen markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet sekä erityispiirteet ja toimia niiden mukaisesti. Opiskelija osaa myös arvioida itseään palvelutuotteena ja omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan palvelun tarjoajana.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista