Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF08-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

05.09.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Osku Kiri
  • Pekka Penttinen

Vastuuopettaja

Riitta Tuikkanen

Ryhmät

  • MRKT17SM
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto

Tavoitteet

Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin eri vaiheet. Osaat hahmottaa matkailu- ja ravitsemisalan tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopisteitä ja alalla käytettäviä tutkimusmenetelmiä. Osaat jäsentää tutkimuksellista tiedontarvetta ja valita sopivimmat tietolähteet opinnäytetyöhösi sekä arvioida lähteitä kriittisesti. Osaat suunnitella, toteuttaa ja raportoida pienimuotoisen tutkimusprojektin. Osaat tutkimus- ja kehittämisviestinnän periaatteet sekä Xamkin ja koulutuksesi opinnäytetyöohjeet ja seminaarikäytänteet.

Sisältö

Mitä on tutkimus- ja kehittämistyö matkailu- ja ravitsemisalalla ja millaisia menetelmiä käytetään? Millainen on opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa? Mitkä ovat keskeisiä tutkimukseen liittyviä käsitteitä? Miten tutkimus- ja kehittämistyö etenee prosessina? Miten toteutetaan kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus aineiston keruun ja analysoinnin näkökulmasta? Miten tutkimusaineistoa käsitellään hyödyntäen erilaisia ohjelmistoja? Miten esitän tutkimustulokset ja kehittämisehdotukset? Miten löydän tarkoituksenmukaista lähdeaineistoa tutkimus- tai kehittämistyöhöni?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä soveltamalla opittua tehtävissä itsenäisesti tai yhdessä muiden nopeuttajien kanssa. Menetelmäosaamista syvennetään kirjallisuuteen perehtymällä.

Opiskelumateriaali

Opintojakon opiskelumateriaali ilmoitetaan Moodle-oppimisympäristössä ja se on suurelta osin verkkomateriaalia.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla opiskellaan ryhmissä tutkimus- ja kehittämistyön perusasioita ja harjoitellaan tutkimusaineistojen keruuta ja analysointia. Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä opintojaksojen tehtävien hyväksytty suorittaminen pienryhmässä.
Osoitat osaamisesi opintojakson oppimistehtävien avulla.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi / projektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä soveltamalla opittua tehtävissä itsenäisesti tai yhdessä muiden nopeuttajien kanssa. Menetelmäosaamista syvennetään kirjallisuuteen perehtymällä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi / projektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso opetus toteutetaan kolmen kuukauden aikana järjestettävina intensiivipäivinä. Opintojaksoon kuulu myös verkkotyöskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a. käyttää asiantuntevasti kehittämis- ja tutkimustyöhön liittyviä ammattikäsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä ja arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia e. käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja erilaisia analysointiohjelmistoja ja tekniikoita tutkimusaineiston käsittelyssä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan sen aikana suortettavien harjoitustehtävien perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat etsiä laatia hakulausekkeen ja etsiä tietoa avustetusti. Osaat luetella tutkimus- ja kehitystyön prosessin vaiheet.
Selviydyt ammattialaasi liittyvästä suullisesta ja kirjallisesta raportoinnista.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyhön liittyviä peruskäsitteitä. Niiden käytössä ammatillisissa keskusteluissa ja kirjallisissa tuotoksissa on puutteita.
Osaat luetella keskeisiä tutkimusaineistojen hankintatapoja sekä joitakin niiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien käytössä on puutteita.
Osaat luetella aineiston analysointiin soveltuvia tietoteknisiä sovelluksia, mutta käyttömahdollisuuksien arvioinnissa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat etsiä alan tutkimustietoa monipuolisesti ja itsenäisesti. Osaat laatia sekä suomen- että englanninkielisen hakulausekkeen tiedonhaun pohjaksi.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietokannoista. Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin ja hyödyntää tietoa tutkimus- ja kehittämishankkeiden raporttien arvioinnissa. Osaat raportoida suullisesti ja kirjallisesti tarkoituksenmukaisella tavalla käyttäen ammattialasi työ- ja esitystapoja.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvät peruskäsitteet. Osaat käyttää peruskäsitteitä oikein ja johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvässä keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat selittää keskeisten tutkimusaineistojen hankintamenetelmien (haastattelu, kysely, havainnointi, dokumentti-aineistot) vahvuudet ja heikkoudet ja perustellusti valita sopiva tutkimusta varten. Osaat kerätä aineiston käyttäen perustekniikoita (kts.ed). Osaat analysoida kvalitatiivisen aineiston käyttäen perustekniikoita (teemoittelu, pelkistäminen, tyypittely, abstrahointi).
Osaa analysoida kvantitatiivista aineistoa käyttäen perustekniikoita (taulukointi, keski- ja hajontaluvut).
Osaa arvioida käytössä olevien tietoteknisten sovellutusten käyttömahdollisuuksia kval.ja kvant.aineistojen analysoinnissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat hahmottaa eri tietolähteiden tiedoista kokonaisuuksia ja tiedon välisiä suhteita. Osaat arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja laatua.Osaat hyödyntää luovasti tutkimusten ja kehittämishankkeiden tietoa ammattialasi kehittämisessä sekä kehittämisen raportoinnissa.
Osaat hahmottaa peruskäsitteiden välisiä yhteyksiä ja käyttää käsitteitä johdonmukaisesti ja monipuolisesti keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat hahmottaa eri tutkimusmenetelmien käyttömahdollisuuksia ja osaat soveltaa menetelmiä luovasti ja innovatiivisesti tutkimustyössä.

Esitietovaatimukset

edellyttää perustaidot viestinnästä, tietoteknisistä valmiuksista ja matkailu- ja ravitsemisalasta