Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen tuotteistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF09-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 20.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Tuula Höglund

Vastuuopettaja

Tuula Höglund

Ryhmät

  • MRKT19SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI19SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus

Tavoitteet

Osaat -ideoida uusia tuotteita ja palveluja asiakaslähtöisesti -selvittää asiakkaiden tarpeita ja osallistaa asiakkaita tuotteistamisprosessin eri vaiheissa -tunnistaa asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja keskeiset menetelmät ja käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen käsitteitä - käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä asiakaslähtöisessä tuotteistamisessa -toimia tuotteistamistiimissä ja osallistaa tuotteistamistiimiä ja laajemmin henkilöstöä tuotteistamisprosessin eri vaiheissa -suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida tuotteistamisprosessin

Sisältö

Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet? Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi ja mitä menetelmiä siinä käytetään? Miten keräät asiakastietoa ja osallistan asiakkaita kehittämiseen? Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita. Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa? Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja eri kohderyhmien kanssa? Kuinka toimit palvelumuotoilutiimissä? Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät (laskuharjoitukset) ja itsenäinen aiheeseen tutustuminen.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a) käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen käsitteitä asiantuntevasti c) tunnistaa asiakastiedon merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja    hahmottaa asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessin ja keskeiset menetelmät d) toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa asiakaslähtöisessä tuotteistamisprosessissa e) käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen menetelmiä kehittäessään asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita f) toimia tuotteistamistiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja vastuullisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään matkailun ja ravitsemisalan perusopintoja vastaavaa osaamista