Asiakaslähtöinen tuotteistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00AF09-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 20.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tuula Höglund
Vastuuopettaja
Tuula Höglund
Ryhmät
-
MRKT19SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI19SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat -ideoida uusia tuotteita ja palveluja asiakaslähtöisesti -selvittää asiakkaiden tarpeita ja osallistaa asiakkaita tuotteistamisprosessin eri vaiheissa -tunnistaa asiakaslähtöisen tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja keskeiset menetelmät ja käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen käsitteitä - käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä asiakaslähtöisessä tuotteistamisessa -toimia tuotteistamistiimissä ja osallistaa tuotteistamistiimiä ja laajemmin henkilöstöä tuotteistamisprosessin eri vaiheissa -suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida tuotteistamisprosessin
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet? Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi ja mitä menetelmiä siinä käytetään? Miten keräät asiakastietoa ja osallistan asiakkaita kehittämiseen? Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita. Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa? Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja eri kohderyhmien kanssa? Kuinka toimit palvelumuotoilutiimissä? Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät (laskuharjoitukset) ja itsenäinen aiheeseen tutustuminen.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa a) käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen käsitteitä asiantuntevasti c) tunnistaa asiakastiedon merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja hahmottaa asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessin ja keskeiset menetelmät d) toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa asiakaslähtöisessä tuotteistamisprosessissa e) käyttää asiakaslähtöisen tuotteistamisen menetelmiä kehittäessään asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita f) toimia tuotteistamistiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja vastuullisesti
Esitietovaatimukset
Edellytetään matkailun ja ravitsemisalan perusopintoja vastaavaa osaamista