Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen henkilöstöhallinto (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF13-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2020 - 14.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Anu Rantanen

Vastuuopettaja

Anu Rantanen

Ryhmät

  • MRMI19SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyyden palveluyrityksen henkilöstöjohtamisen periaatteisiin. Tiedät sekä henkilöstön että henkilöstöhallinnon merkityksen organisaation toiminnan ja kehittämisen kannalta. Osoitat perehtyneisyyden henkilöstö- ja työsuhdeasioita ja yhteistoimintaa sääteleviin lakeihin ja työmarkkina-järjestelmään. Osaat esimiehenä ennakoida ja edistää henkilöstön osaamista. Ymmärrät elinkaarijohtamisen periaatteet ja työhyvinvoinnin merkityksen.

Sisältö

Mitkä ovat henkilöstöhallinnon eri osa-alueet? Mitä on työmarkkinajärjestelmä ja työlainsäädäntö? Mikä on esimiehen vastuu lakien noudattamisessa? Millä keinoin esimiehenä tunnistat henkilöstön osaamisen ja osaat kehittää sitä? Miten elinkaariajattelu näkyy työyhteisössä? Miten työhyvinvointia johdetaan?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalia löydät opintojakson learn alustalta. Opintojakson tehtäviin voit käyttää myös muuta vaihtoehtoista materiaalia.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksoon kuuluu lähiopetusta ja simulaatioharjoituksia, jotka vaativat läsnäoloa.
Opintojaksossa tehdään harjoitteita ja tehtäviä yksin sekä ryhmässä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät tulee palauttaa niille asetettuihin määräaikoihin mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmääeä on 135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa b. arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa g. perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä

etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä

hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia

toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa

käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista