Siirry suoraan sisältöön

Ruoka- ja ravintolapalvelujen suunnittelu ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF23-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Eeva Koljonen
  • Laura Pulkkinen

Vastuuopettaja

Laura Pulkkinen

Ryhmät

  • MRMI18KP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT18SM
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto
  • MRMI18SM
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto

Tavoitteet

Osaat arvioida ja kehittää valmistukseen, jakeluun ja palveluun liittyviä prosesseja. Osaat suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä ja kannattavia ruoka- ja ravintolapalveluja yrityksen liikeidean ja kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Osaat valmistaa, tarjoilla ja arvioida aistinvaraisesti tuotteita. Hallitset sarjatyön, työn sujuvuuden, ajoituksen ja tehokkuuden vaatimukset. Syvennät osaamistasi alan tietojärjestelmien käytössä.

Sisältö

Miten liikeideoiltaan erilaisten toimipaikkojen prosessit, palvelut ja tuotantotavat poikkeavat toisistaan? Miten suunnitellaan ja kehitetään asiakaslähtöisiä ja kannattavia ruoka- ja ravintolapalveluja käyttäen apuna alan tietojärjestelmiä? Miten suunnitellaan, hinnoitellaan ja valmistetaan eri ruoka- ja ravintolapalveluihin soveltuvia tuotteita? Miten aistinvaraista arviointia käytetään tuotteita arvioitaessa ja kehitettäessä?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti yhdessä sovittavalla ravintola- tai ruokapalveluyritykseen integroidulla kehittämistehtävällä. Itsenäisen suoritustavan sopimiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja on pääosin Learnissa.
Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta ja /tai virtuaalioppitunteja, joiden ajankohdat ilmoitetaan ennakkoon. Verkko-luennot nauhoitetaan. Osalla tunneista käydään läpi opiskelijoiden esityksiä, myös case suunnitelmat esitettään ryhmälle, samoin tuotokset, jolloin läsnäolovelvollisuus myös verkon välityksellä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä, lähiopetus Mikkelissä
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen opetukseen ( 4 x 3 h = 12 h ) sekä opintojakson osaamistavoitteet integroivan työelämäcasen hyväksytty suorittaminen pienryhmässä tai itsenäisesti. Opintoihin sisältyy (Jamix) tuotannonohjausjärjestelmän opiskelua/ kertaaminen ja tuotekityksen prosessin opiskelu ja soveltaminen käytäntöön. Lähitunnit Mikkelissä lukujärjestyksen mukaan.

Opintojaksoon sisältyy ruoka- ja/tai juomalistojen suunnittelua, menusuunnittelua ja tuotesuunnittelua sekä soveltamista case tehtävässä, joka toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyökumppanille tai TKI - hankkeille. Ajankohtaisia aiheita ovat kavisruokareseptiikan kehittäminen hyödyntäen uusia kasviproteiineja, myös ruokalistojen arviointi, suunnittelu ja kehittäminen ilmastokestävyyden näkökulmasta. Prosessi on ohjattu ja case tehtävät voi tehdä yksin tai ryhmässä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä/Verkkototeutus: Opintojakson voi suorittaa myös verkossa: ohjeistus ja verkkotuntien aikataulu toimitetaan verkkototeutukseen osallistuville.

Jos työskentelet ruoka- ja ravintolapalveluja tuottavassa yrityksessä, organisaatiossa tai sinulla on mahdollisuus hankkia yhteistyökumppani, voit suorittaa opintojakson työpaikalla joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi tehtävän työn opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.


Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti yhdessä sovittavalla ravintola- tai ruokapalveluyritykseen integroidulla kehittämistehtävällä. Itsenäisen suoritustavan sopimiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet ruoka- ja ravintolapalveluja tuottavassa yrityksessä, organisaatiossa tai sinulla on mahdollisuus hankkia yhteistyökumppani, voit suorittaa opintojakson työpaikalla joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi tehtävän työn opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja opiskelijoiden ei aihealueista tehtävät esitykset 3op
Casetehtävät 2 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi, työelämäkumppanin palaute, opettajan palaute
Luennot ja opiskelijoiden ei aihealueista tehtävät esitykset 1 op ( 1-5)
Casetehtävät 4 op ( 4 x 27 h = 108 h) ( 1-5)

Arviointikriteerit esitetään opintojakson aluksi.

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut T1 tason tavoitteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

.Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
•käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
•arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
•työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
•arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
•valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
•edistää tiimin tavoitteellista toimintaa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa ´
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa

Esitietovaatimukset

Ruokapalvelut tai vastaava osaaminen