Siirry suoraan sisältöön

Rakenteiden kuormitus ja CAD (5 op)

Toteutuksen tunnus: RA00CQ12-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Jani Pitkänen
  • REY_raksa2_lehtori

Vastuuopettaja

Jani Pitkänen

Ryhmät

  • RAKT19SP
    Rakennustekniikka, päivätoteutus

Tavoitteet

osaat sekä arvioida rakenteisiin kohdistuvia kuormia ja niiden yhdistelmiä että määrittää rakennuksen kuormitukset tavanomaisissa mitoitustapauksissa.
osaat käyttää CAD-ohjelman perusasioita ja piirtää lupakuvat.
osaat ja ymmärrät mallintamisen perusteet

Sisältö

Perustietämys (ydinaines)
Mitkä ovat rakenteiden varmuusajattelun perusteet?
Mitkä ovat tavalliset talorakenteiden kuormitukset?
Kuinka kuormia yhdistellään?

Miten käytetään peruskomentoja CAD-ohjelmassa?
Kuinka mittakaava vaikuttaa piirtämiseen?
Miten koordinaatisto auttaa piirtämisessä?
Kuinka piirustuksiin tehdään mittaviivat?
Kuinka tulostetaan mittakaavaan?

Miten kolmiulotteisuus vaikuttaa mallintamiseen?
Mikä on paikallinen koordinaatisto?
Mikä on globaalikoordinaatisto?
Kuinka sauvarakenteita mallinnetaan?

Täydentävä tietämys
Kuinka tuodaan kuormat perustuksille?
Miten kuormat jakautuvat moniaukkoisissa rakenteissa?

Kuinka hyödynnetään CAD-ohjelmaa seinärakenteiden teossa?
Kuinka saadaan julkisivut pohjapiirustuksesta?

Kuinka malliin saadaan eri materiaalit?
Miten näkymiä hallitaan mallinnuksessa?

Erityistietämys
Miten kuormat muodostuvat onnettomuus tilanteessa?
Mitkä ovat kuormien ja kuormitusyhdistelmien todennäköisyydet?

Kuinka saadaan julkisivuihin eri julkisivutarvikkeet?
Miten saadaan piirrettyä asemapiirroksen merkinnät?
Kuinka tehdään eri tulostuksia?

Miten eri kappaleita muokataan mallissa?
Miten tehdään useampi koordinaatisto samaan malliin?

Aika ja paikka

Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa amk tasoista osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan tarkemmin Moodle-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Läsnäolovaatimus lähiopetukseen vähintään 75 %.
Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/ projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Perehdyt opintojakson osaamistavoitteisiin ja osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaisesti.
Kehittämistehtävä korvaa lähiopetuksessa tapahtuvan oppimisen. Kehittämistehtävän lisäksi osaamisen näyttöön kuuluvat opintojakson harjoitustehtävät ja tentit. Tämä oppimisväylä ei ole mahdollinen päiväopiskelijoille.
Lisätietoa Studentissa: Osaamisen tunnistaminen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa amk tasoista osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ensimmäisen opintovuoden jälkeen suosittelemme niin sanottua haalari harjoittelua, mikäli sinulla ei ole aikaisempaa rakennusalan tuotannollista työkokemusta tai -koulutusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/ projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Perehdyt opintojakson osaamistavoitteisiin ja osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaisesti.
Kehittämistehtävä korvaa lähiopetuksessa tapahtuvan oppimisen. Kehittämistehtävän lisäksi osaamisen näyttöön kuuluvat opintojakson harjoitustehtävät ja tentit. Tämä oppimisväylä ei ole mahdollinen päiväopiskelijoille.
Lisätietoa Studentissa: Osaamisen tunnistaminen

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä opintojaksolle: 135 h, josta
- lähiopetusta 35...45 %
- itsenäistä työskeltelyä 55...65 %

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai, jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan on kirjauduttava verkko-opintoina toteutettavilla opintojaksoilla oppimisympäristöön viikon sisällä opintojakson alkamisesta.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan.
Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Opintojakson arvostelu koostuu pääsääntöisesti tenteistä ja lisäpisteitä joita voi saada harjoittelualustoista (Moodle).
Tiedollinen osaaminen (a,b), taidollinen osaaminen (c,d,e), tiimityöskentely-/johtamisosaaminen/vastuunottaminen (f,g).
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Opiskelijalla on mahdollisuus yrittää opintojakson suorittamista kyseisen toteutuskerran aikana kaikkiaan kolme kertaa: opintojakson varsinaisella suorituskerralla tai kahdella uusintasuorituskerralla. Opiskelijalla on mahdollisuus yrittää opintojakson ja harjoittelun suorittamista enintään kolme kertaa.

Hylätty (0)

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammat-tikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hylkäämisperusteita ovat muun muassa kopiointi/plagiointi.
Opintojakson harjoitukset ja Moodle tentit tulee olla palautettuina opintojakson aikataulun mukaisesti tai mikäli erillistä aikataulua ei ole annettu opintojakson päättymiseen mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
a) käyttää ammattikäsitteitä
b) käyttää tiedonhaun perustekniikoita
c) suoriutua yksittäisistä tehtävistä
d) kommentoida keskusteluja ja tuoda teoriaa ryhmäharjoituksiin
e) toimia tiimin jäsenenä ja tehdä ryhmätöistä osuutensa oikea-aikaisesti
g) toimia oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
a) käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisensa
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d) toimia keskustelu- tai työryhmän asiaa eteenpäin vievänä osapuolena
f) toimia tavoitteellisesti oikea-aikaisesti
g) perustella toimintansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti ja monipuolisesti ammattikäsitteitä
b) etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
c) suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista oikea-aikaisesti
d) ajatella kriittisesti, argumentoida ja perustella mielipiteensä verkkokeskustelu- ja ryhmätehtävätilanteissa
g) soveltaa oman alan eettisiä periaatteita tilanteen mukaan