Siirry suoraan sisältöön

Sopimustekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: RA00CQ20-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 23.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Anu Kuusela

Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät

  • RAKT21KM
    Rakennustekniikka, monimuoto
  • Sopimustekniikka RA00CQ20-3009 / 06.04.2023 17:00 - 19:30
  • Sopimustekniikka RA00CQ20-3009 / 20.04.2023 17:00 - 19:30

Tavoitteet

Ymmärrät ammattietiikan merkityksen, osaat välttää sopimusteknisiä sudenkuoppia ja selviydyt peruskiperistä tilanteista.
Kuvaus osaamistavoitteista sinä-muodossa (esim. osaat laatia tutkimusraportin raportointiperiaatteiden mukaisesti.)

Sisältö

Miten rakentamisen sopimukset eroavat toisistaan?
Millainen lainsäädäntö ja sopimusehdot vaikuttavat sopimussuhteisiin?
Mitkä ovat osapuolten vastuut ja velvoitteet?
Kuinka sopimuksista neuvotellaan?
Miten sopimuksia hallitaan?

Opiskelumateriaali

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Kirjasuositutukset:
Rakennussopimukset. Liuksaala & Stoor.
Urakkasopimukset, Liuksaala & Stoor

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja muutama Teams-työskentely.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit opiskella opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa


Kaikki oppimisväylät sovitaan opettajan kanssa opintojakson alkaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle ei ole sovittuna TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa sitä voidaan hyödyntää.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävän teet ennen opintojakson alkamista.
Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- verkko-opetusta ja työskentelyä noin 15 -20 tuntia
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- pienryhmätyöskentelyä noin 50 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 40 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms oppimiseen liittyviä tehtäviä

Toteutuksen osien kuvaus

1. Periaatteet -ne täydentävät tarkkarajaisia sääntöjä
2. Urakkamuotojen peruspiirteet
3. Sopiminen
4. Sopimusehdot
5. Reklamoiminen ja häiriötilanteissa toimiminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla opit sopimuskokemuksen kautta. Solmit opettajan kanssa sopimuksen, jonka yleisehtoina ovat opiskelijan eettiset ohjeet. Opintojakson alussa luodaan neuvotellen yhteinen sopimus, jossa sovitaan muun muassa ajallisista tavoitteista välitavoitteineen, vastuunjaosta sekä sopimussanktioista. Sanktiot eivät voi olla taloudellisia.

Solmit toisen opiskelijan kanssa alihankintasopimuksen ja hankit sekä tuotat yhdestä tehtävästä alihankintana vähintään 30 %. Voidaksesi aloittaa tämän harjoituksen, sinun tulee ennakkoon tutustua opintojakson harjoituksiin. Neuvottelet ja solmit alihankintasopimuksen, valvot sen toteutumista ja teet loppuarvion, joka vastaa taloudellista loppuselvitystä. Alihankintasopimuksessa on sovittava vähintään laatu, laajuus ja aika. Et voi olla toisen opiskelijan kanssa sekä tilaaja että tuottaja, vaan sinun on solmittava sopimukset kahden eri henkilön kanssa. Ajanhallinta on osa sopimusteknistä asiantuntijuutta ja tehtävien oikea-aikaiseen tekemiseen ja palauttamiseen sinun tulee kiinnittää tällä opintojaksolla huomiota.

Tällä opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon hyödyntämiseen ja soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opintojaksolla tarvitset kykyä käsitellä asioita kriittisesti ja eri näkökulmista. Perustelet vastauksensa laajasti, monipuolisesti ja uskottavasti. Vastausten tulee pääsääntöisesti olla sinun tuottamiasi, lähteitä hyödyntäviä, mutta ei lähteitä kopioiden.

Ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Läsnäolo

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen opintojen alkuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
f. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Esitietovaatimukset

Edellytetään, että sinun tulee kyetä esittää kriittisiä ajatuksia käsiteltävistä aiheista, osallistua keskusteluun aktiivisesti sekä tuottaa harjoitustekstejä pyrkien kohti ammattimaisuutta.