Siirry suoraan sisältöön

Kasvatuskumppanuus ja lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S15C401-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 16.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virve Jussila

Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät

  • S1516SN
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Saat valmiuksia havainnoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän tarpeita. Osaat tukea alle kouluikäisen lapsen osallisuutta. Osaat tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja osaat huomioida varhaisen ja erityisen tuen tarpeet. Osaat varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet huomioiden suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmille. Osaat soveltaa kasvatuskumppanuuden periaatteita lapsiperheiden kanssa tehtävässä työssä.

Sisältö

Miten toteutat lapsikohtaista havainnointia? Millaisia ovat lapsen osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa? Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät? Mitä ovat kasvatuskumppanuuden periaatteet ja toteutustavat? Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät?

Aika ja paikka

Työskentely opintojaksolla koostuu itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä verkossa sekä pienryhmässä laadittavasta oppimistehtävistä.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työskentely opintojaksolla koostuu:
1. Käänteiselle oppimiselle rakentuvasta kontaktiopetuksesta ja siihen liittyvästä itsenäisestä työskentelystä 2,5 op
2. Pienryhmissä laadittavasta oppimistehtävästä 3 op

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työskentely opintojaksolla koostuu:
1. Käänteiselle oppimiselle rakentuvasta kontaktiopetuksesta ja siihen liittyvästä itsenäisestä työskentelystä 2,5 op
2. Osallistuminen Theory and practice of pedagogical concepts on nature based pedagogics and early childhood education - projektiin 1.-5.10.2018. Viikko sisältää aiheeseen liittyvät luennot ja työpajat sekä käytännön työskentelyä yhdessä saksalaisen ryhmän ja luontolähtöisen kuntouttavan työn opiskelijoiden kanssa kahdessa päiväkodissa.
3. Projektin yhteydessä toteutetaan 2,5 op opintojakson oppimistehtävistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Työskentely opintojaksolla koostuu itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä verkossa sekä pienryhmässä laadittavasta oppimistehtävistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työskentely opintojaksolla koostuu:
1. Käänteiselle oppimiselle rakentuvasta kontaktiopetuksesta ja siihen liittyvästä itsenäisestä työskentelystä 2,5 op
2. Osallistuminen Theory and practice of pedagogical concepts on nature based pedagogics and early childhood education - projektiin 1.-5.10.2018. Viikko sisältää aiheeseen liittyvät luennot ja työpajat sekä käytännön työskentelyä yhdessä saksalaisen ryhmän ja luontolähtöisen kuntouttavan työn opiskelijoiden kanssa kahdessa päiväkodissa.
3. Projektin yhteydessä toteutetaan 2,5 op opintojakson oppimistehtävistä.

Opiskelijan työmäärä

Ks. toteutuskuvaukset. Tarkemmin työmäärästä ilmoitetaan opintojakson alkaessa ensimmäisillä kontaktitunneilla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti varhaiskasvatuksen ammattikäsitteitä.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
e. Valitset tarkoituksenmukaisesti varhaispedagogiikan toimintatapoja ja menetelmiä ja osaat perustella valintasi. Tiedät millaisia ovat osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevat käytännöt.
f. Osaat edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
g. Sovellat kriittisesti oman alasi eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduuli