Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja toiminnalliset menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: S15C409-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Annamaija Korhonen
  • Lea Saari-Kääriäinen

Vastuuopettaja

Annamaija Korhonen

Ryhmät

  • S1516SN
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet luovuuden ja itseilmaisun merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan kuntoutumisessa. Tiedät, millaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä voidaan käyttää eri asiakasryhmien kuntoutumisen edistämisessä . Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri menetelmien (esim. kuvatyöskentelyn, liikunnan, musiikin, draaman, kirjallisuuden, tunnetyöskentelyn ja muistelutyön) soveltuvuutta eri asiakasryhmien kanssa.

Sisältö

Miten voit hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä? Mikä on osallisuuden ja kokemuksellisuuden merkitys kuntoutumisessa?

Aika ja paikka

-

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson aloituskerralla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Max 50 h kontaktiopetusta syksyllä 2018. Toteutustapoina itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luento- opetusta, ohjattuja harjoituksia, opetuskeskustelu, oppimistehtävät, suullisen esityksen valmistelu, tekemällä oppiminen (learning by doing), tenttiin lukeminen ja muu lukeminen, verkko-opinnot sekä yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opintojaksosta voi valita vaihtoehtoisen suoritustavan, joka sisältää Moodle-alustalla ohjeistettua itsenäistä opiskelua, työelämätehtävän sekä verkkoseminaarit ennalta ilmoitettuina ajankohtina.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi integroida joko kokonaan tai osittain työhön, mikäli opiskelija työskentelee sosiaalipalveluja täysi- ikäisille tuottavassa yksikössä ja työskentelee toimintakykyä ylläpitävällä/ kuntouttavalla orientaatiolla. Opiskelija osallistuu työpaikallaan luovien/ toiminnallisten menetelmien toteutumistilanteisiin vähintään 20 h ja pitää niistä erikseen ohjeistettavaa oppimispäiväkirjaa joka palautetaan opettajalle opintojakson päättyessä.
Lisäksi opiskelija suunnittelee ja tuottaa yhden toiminnallisen lähiopetuskerran (2 h) ko. opintojaksolle opettajan kanssa erikseen sovittavalla tavalla ja sisällöllä.
Opintojaksoon kuuluvan työelämätehtävän prosessi pitää pystyä toteuttamaan em. työpaikassa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
-

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Yleisinä uusintatenttipäivinä keväällä 2019.

Kansainvälinen yhteistyö

Mikäli opintojakson aikana koulutuksessa on vierailevia kv-opettajia, näiden opetusta voidaan sisällyttää toteutukseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi integroida joko kokonaan tai osittain työhön, mikäli opiskelija työskentelee sosiaalipalveluja täysi- ikäisille tuottavassa yksikössä ja työskentelee toimintakykyä ylläpitävällä/ kuntouttavalla orientaatiolla. Opiskelija osallistuu työpaikallaan luovien/ toiminnallisten menetelmien toteutumistilanteisiin vähintään 20 h ja pitää niistä erikseen ohjeistettavaa oppimispäiväkirjaa joka palautetaan opettajalle opintojakson päättyessä.
Lisäksi opiskelija suunnittelee ja tuottaa yhden toiminnallisen lähiopetuskerran (2 h) ko. opintojaksolle opettajan kanssa erikseen sovittavalla tavalla ja sisällöllä.
Opintojaksoon kuuluvan työelämätehtävän prosessi pitää pystyä toteuttamaan em. työpaikassa.

Opiskelijan työmäärä

2 op lähiopetusta sis. menetelmätoteutuksiin osallistuminen
2 op menetelmätehtävän suunnittelu itsenäisesti ja toteutus opiskelijaryhmässä
1 op työelämässä tapahtuvaa opiskelua

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija perehtyy itsenäisesti/ pienryhmässä aikuisväestölle kohdennetuissa sosiaalipalveluissa käytettävään luovaan ja/tai toiminnalliseen menetelmään ja esittelee menetelmän muulle ryhmälle sekä toteuttaa sitä työelämäyhteyksissä.Työelämäyhteyden opiskelija hankkii lähtökohtaisesti itse.
Osallistuakseen opintojakson ko. toteutukseen opiskelijan on oltava paikalla työjärjestyksessä ilmoitetulla aloituskerralla. Mikäli opiskelija jää pois aloituskerralta sairastumisen tmv. perustellun syyn vuoksi, on asiasta ilmoitettava opettajalle heti kun opiskelija tietää joutuvansa jäämään pois.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a) Osaat käyttää asiantuntevasti sosiaalialan ammattikäsitteitä. d) Osaat perustella toimintaasi asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa. e) Osaat soveltaa sosiaalialan keskeisiä asiakkaan kuntoutumista tukevia malleja ja menetelmiä. f) Osaat huolehtia tiimin toiminnasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen ja annettujen tehtävien tekemiseen arviointiasteikon Hyvä-kriteerit täyttäen.

Esitietovaatimukset

Pakolliset ammattiopinnot lukuun ottamatta Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen sekä Sosiaalipalveluiden tuottaminen ja palveluinnovaatiot- opintojaksoja. Kuntoutuksen palvelujärjestelmä Kuntoutuksen ohjaaminen