Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajana kuntouttavassa työssä (5 op)

Toteutuksen tunnus: S15C410-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mauno Saksio
  • Annamaija Korhonen
  • Lea Saari-Kääriäinen

Vastuuopettaja

Annamaija Korhonen

Ryhmät

  • S1516SN
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat arvioida asiakkaan toimintakykyä ja ohjata asiakkaan kuntoutumisprosessia. Osaat hyödyntää osaamistasi kuntoutuksen moniammatillisessa työryhmässä. Osoitat perehtyneisyytesi palveluohjaukseen kuntoutuksessa. Tiedät vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessissa.

Sisältö

Miten ohjaat asiakkaan kuntoutumisprosessia? Miten sovellat kuntoutumista tukevia menetelmiä? Miten sovellat palveluohjausta kuntoutuksessa? Miten hyödynnät omaa osaamistasi moniammatillisessa työryhmässä? Miten kuntoutuksen vaikuttavuutta arvioidaan?

Aika ja paikka

-

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
50 h kontaktiopetusta syksyllä 2018. Toteutustapoina itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luento- opetusta, ohjattuja harjoituksia, opetuskeskustelu, oppimistehtävät, suullisen esityksen valmistelu, tekemällä oppiminen (learning by doing), tenttiin lukeminen ja muu lukeminen, verkko-opinnot sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojaksoon sisältyy tentti.
Opintojaksosta voi valita vaihtoehtoisen suoritustavan, joka sisältää itsenäistä opiskelua Moodlessa, työelämätehtävän sekä verkkoseminaarit ennalta sovittuina ajankohtina. Suoritustapaan kuuluu tentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi integroida joko kokonaan tai osittain työhön, mikäli opiskelija työskentelee sosiaalipalveluja täysi-ikäisille tuottavassa yksikössä ja työskentelee toimintakykyä ylläpitävällä/ kuntouttavalla orientaatiolla. Opiskelija osallistuu työpaikallaan asiakkaan/ asiakasryhmän ohjaustilanteisiin vähintään 20 h ja pitää niistä erikseen ohjeistettavaa oppimispäiväkirjaa joka palautetaan opettajalle opintojakson päättyessä. Opintojaksoon kuuluvan työelämätehtävän prosessi pitää pystyä toteuttamaan em. työpaikassa. Lisäksi opintojaksoon kuuluu tentti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
-

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Yleisinä uusintatenttipäivinä tammikuussa ja maaliskuussa 2019.

Kansainvälinen yhteistyö

Mikäli opintojakson ajankohtana koulutuksessa on kv-opettajia, näiden luentoja voidaan sisältää toteutukseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi integroida joko kokonaan tai osittain työhön, mikäli opiskelija työskentelee sosiaalipalveluja täysi-ikäisille tuottavassa yksikössä ja työskentelee toimintakykyä ylläpitävällä/ kuntouttavalla orientaatiolla. Opiskelija osallistuu työpaikallaan asiakkaan/ asiakasryhmän ohjaustilanteisiin vähintään 20 h ja pitää niistä erikseen ohjeistettavaa oppimispäiväkirjaa joka palautetaan opettajalle opintojakson päättyessä. Opintojaksoon kuuluvan työelämätehtävän prosessi pitää pystyä toteuttamaan em. työpaikassa. Lisäksi opintojaksoon kuuluu tentti.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa noin 135 h opiskelijan työtä. 1 op on noin 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sisältyy aikuisasiakkaiden parissa toteutettava työelämätehtävä, johon tarvittavan työelämäyhteyden opiskelija hankkii lähtökohtaisesti itse.
Osallistuakseen opintojakson ko. toteutukseen opiskelijan on oltava paikalla työjärjestyksessä ilmoitetulla aloituskerralla. Mikäli opiskelija jää pois aloituskerralta sairastumisen tmv. perustellun syyn vuoksi, on asiasta ilmoitettava opettajalle heti kun opiskelija tietää joutuvansa jäämään pois.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a) Osaat käyttää asiantuntevasti kuntoutuksen käsitteitä. b) Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti. c) Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä kuntoutuksen ohjaustehtävissä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia. d) Osaat arvioida toimintaasi asiakastilanteessa. e) Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi. f) Osaat edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa. g) Osaat soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvioinnin perusta on tentin arvosana. Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opintojaksolla huomioidaan arvosanaa muodostettaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedollinen osaaminen (a,b), taidollinen osaaminen (c,d, e), tiimi-/johtamisosaaminen/vastuunottaminen (f,g).
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Pakolliset ammattiopinnot lukuun ottamatta Työelämän kehittäminen ja johtaminen sekä Sosiaalipalveluiden tuottaminen ja palveluinnovaatiot –opintojaksoja