Terveyden edistämisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00AC85-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 25.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- shktvirtuaali
- Sari Engelhardt
Vastuuopettaja
Sari Engelhardt
Ryhmät
-
EHKT19KPEnsihoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Kliininen hoitotyö
• osaat soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• ymmärrät yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• ymmärrät terveyden edistämisen taloudellisia lähtökohtia
• ymmärrät terveyden edistämisen periaatteita ja osaat toimia terveyden edistämisen arvolähtökohtien mukaisesti
• kykenet tunnistamaan ja arvioimaan väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisön tasolla
• kykenet hyödyntämään olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
• kykenet tunnistamaan kansanterveysongelmia aiheuttavia tekijöitä
• kykenet ehkäisemään riskitekijöitä, jotka heikentävät terveyttä ja toiminta- sekä työkykyä ja johtavat toiminnan vajavuuksiin sekä kykenet puuttumaan niihin varhain
Sisältö
Kliininen hoitotyö
• ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
• eri-ikäisen väestön terveyshaasteet
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset
• tieto palvelujärjestelmän kyvystä vastata väestön terveystarpeisiin
• terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat ml. kustannusvaikuttavuus
• terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
• terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
• väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
• terveyden edistämisen tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
• terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
• kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy
• terveystottumusten yhteys terveyteen, riskikäyttäytymisen ehkäisy
• seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
• riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
Aika ja paikka
Opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Moodlen materiaalien ja tehtävien avulla verkossa.
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali on ilmoitettu Moodlessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ravitsemusterveyden osuus (2 op.) järjestetään lähiopetuksena.
Yleisen terveyden edistämisen osuudesta (3 op) ei tässä toteutuksessa järjestetä lähiopetusta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Moodlen materiaalien ja tehtävien avulla verkossa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tentit ja muut määräajat
Uusintatentit suoritetaan examissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson toteutus mahdollistaa opiskelijalle oman työnsä suunnittelun niin että opintojakson työmäärä (5 x 27 tuntia) jakaantuu tasaisesti ja kuormittamatta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opetuksesta vastaavat Sari Engelhardt (3 op., yleinen terveyden edistäminen) ja tuntiopettaja (2 op., ravitsemusterveys).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yleinen terveyden edistäminen: tehtävien palauttaminen määräajassa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräajassa ja /tai ei saa hyväksyttyä tulosta tentissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Tietojen soveltamisen taso osoittautuu heikoksi ja perustietojen hallinnassa on selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Tietojen soveltaminen on hyvällä tasolla ja perustiedot ovat hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Opiskelija soveltaa hyvin hallitsemiaan perustietoja luovasti ja hahmottaa laajempia kokonaisuuksia terveyden edistämisessä.