Siirry suoraan sisältöön

Opettaminen ja ohjaaminen hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00AC87-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

24.09.2018 - 07.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Anneli Airola

Vastuuopettaja

Anneli Airola

Ryhmät

  • EHKT18KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Ohjaus- ja opetusosaaminen
• tiedät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi ohjausta ja opetusta
• osaat suunnitella ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti
• osaat ohjauksen ja opetuksen sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa
• osaat käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä (ml. sosiaalinen media)
• osaat käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia

Sisältö

Ohjaus- ja opetusosaaminen
• erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat, oppimisnäkemykset ja niiden merkitys ohjaus- opetusprosessissa
• ohjauksen ja opetuksen käsitteet
• ohjaus- opetusprosessin eettiset näkökohdat
• ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi ja suunnittelu
• erilaiset ohjauksen vaikuttavuuden arviointimenetelmät
• potilaan/ asiakkaan opetus ja ohjaus
• mentorointi
• perehdytys
• ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
• ohjauksen laatu
• ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
• ohjaus - ja opetustoiminnan arviointi ja kehittäminen

Aika ja paikka

Verkkototeutus:
Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät.
Hyväksiluku:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson aikaisemmilla opinnoilla ja vastaavalla työkokemuksella joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä.
Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
Kehittämistehtävän laajuus ja vaatimukset määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Osaamisen osoittaminen sovitaan opintojakson opettajan kanssa käydyssä keskustelussa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkkototeutus:
Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät.
Hyväksiluku:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson aikaisemmilla opinnoilla ja vastaavalla työkokemuksella joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

-

Kansainvälinen yhteistyö

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä.
Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
Kehittämistehtävän laajuus ja vaatimukset määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Osaamisen osoittaminen sovitaan opintojakson opettajan kanssa käydyssä keskustelussa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso käynnistyy kaikille pakollisella työjärjestyksen mukaisella orientaatiolla 2 h.
Työviikkopohjainen: lähiopiskelua: 50 tuntia (sisältää ryhmätapaamiset ja työpajatyöskentelyn), itsenäistäopiskelua 85 tuntia.
Verkko-opiskelu: Itsenäistä opiskelua 133 tuntia.
Työhön integroitu: Itsenäistä opiskelua (sisältää kehittämistehtävän tekemisen, työn ohjauksen) 133 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso käynnistyy kaikille pakollisella työjärjestyksen mukaisella orientaatiolla 2 h.

anneli.airola@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen: läsnäolo 85% (minimi), aktiivisuus työpajoissa ja ryhmätoiminnassa, henkilökohtaisten tehtävien suorittaminen
Verkkototeutus: Suoritettava verkkoalustalla olevat tehtävät
Hyväksiluku: osaamisen tunnistaminen/ tarvittaessa osaamisen näyttö.
Työhön integroitu: suunnitellaan ja toteutetaan kehittämistehtävä.Yhteistyö työyksikön ja opintojakson opettajan kanssa.
Kaikissa väylissä lisäksi itsearviointi (oman osaamisen kehittyminen).

Hylätty (0)

Työviikkopohjainen: Läsnäoloa alle 85%, osallistumisen passiivisuus, itsenäisten tehtävien laiminlyönti tai hyväksytyn arviointikriteerien alittaminen tehtävien suorituksessa.
Verkko-opiskelu: Tehtävien laiminlyönti tai hyväksytyn arviointikriteerien alaittaminen tehtävien suorituksessa.
Työhön integroitu: Kehittämistehtävän laiminyönti tai hyväksytyn arviointikriteerien alittaminen tehtävän suorituksessa.
Tehtävien arviointikriteerit:
a. Et käytä ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Et etsi ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
e. Et käytä keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä.
g. Et perustele ohjaustoimintaasi terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävien arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa jostakin alan tiedonlähteistä yksittäisissä tilanteissa
e. Osaat käyttää ohjatusti tai ykspuolisesti jotakin ohjauksen ja opetuksen menetelmää.
g. Osaat toimia terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävien arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
e. Osaat käyttää keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä.
g. Osaat perustella ohjaustoimintaasi terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää asiantuntevasti ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä ohjaukseen ja opetukseen liittyvää tietoa monipuolisesti alan keskeisistä tiedonlähteistä e. Osaat soveltaa keskeisiä ohjauksen ja opetuksen menetelmiä ohjaustarpeen mukaisesti.
g. Osaat soveltaa terveysalan eettisiä periaatteita ohjaustoiminnassa tilanteen mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Olet osoittanut osaamistasi seuraavista opintojaksoista:
- Anatomia, fysiologia ja patofysiologia (5 op)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus (5 op)
- Kliinisen hoitotyön perusteet (5 op)
- Hoitotyön ammatilliset perusteet harjoittelu vähintään (4 op)