•   Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen SH00AC99-3032 30.08.2021-24.10.2021  5 op  (SHMI19SP) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
    • kykenet käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa
    • kykenet ratkaisemaan ammatillisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia ja ristiriitoja moniammatillisissa tiimeissä
    • kykenet tarkastelemaan omaa osaamistasi kriittisesti
    • tiedät kehittämis-, innovaatio - ja tutkimusprosessit
    • hallitset tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
    • osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja
    Edeltävä osaaminen
    Ammattiopinnot tai aiempi terveysalan tutkinto.
    Opintojakson sisältö
    Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
    • hoitotiede tieteenalana
    • hoitotiede hoitotyön ja koulutuksen tietoperustassa
    • hoitotieteen keskeiset käsitteet
    • kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmät
    • keskeiset hoitotieteessä käytettävät tutkimusmenetelmät
    • kehittämisprosessi
    • hanketyöskentely
    • tiedonhankinta: keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tiivistetyn tiedon lähteet
    • tutkimustiedon hyödyntäminen

    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Sari Laanterä

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opiskelumateriaali

    Luennot
    HOTUS: https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/ ja https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
    Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä.
    Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta : näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. (soveltuvin osin) Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tutkimuksellinen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Salanterä, S., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2009. Hoitotiede. (soveltuvin osin)
    Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta – Tarpeesta tuloksiin. Osio III, luku 11. Näytön hyödyntäminen päätöksenteossa, 108-114.
    Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakso arvioidaan numeraalisestti tehtävien perusteella.
    Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti.
    Opintojakso korotetaan kokonaisuutena yksilötentillä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 24.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    12.04.2021 - 25.04.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)
    • SHMI19SP
    Paikkoja

    20 - 40

    Vastuuyksikkö

    Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

    Opettaja(t)

    Sari Laanterä, Anetta Väänänen, Heljä Uusitalo

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajakoulutus

    Arviointiasteikko

    1-5

    Toteutuksen osien kuvaus

    Opintojaksolla on lähiopetustunteja, joihin voit halutessasi osallistua. Opintojakso on mahdollista tehdä myös kokonaan verkossa.

    Yksilölliset oppimisväylät

    Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. lähiopetustunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät)i. Työviikkopohjaisessa väylässä lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoja. Opintojakson voi tehdä etänä.

    Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.

    Opintojakson voi suorittaa hankkeessa toimimalla (työhön integroitu väylä). Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen, paikkoja rajatusti.

    Opiskelijan työmäärä

    5op=135h opiskelijan työtä.

    Työmäärä jakautuu työviikkopohjaisessa toteutuksessa seuraavasti:
    33h lähiopetus (sis. info, luennot, simulaatiot)
    102h itsenäistä opiskelua (sis. tehtävät ja valmistautumiset tunneille)

    Harjoittelu

    Tki-asiantuntijat kertovat podcasteissa työelämäyhteistyöstä kehittämisen näkökulmasta. Podcastit ovat osa opintojakson yhtä tehtävää.

    Tentit ja muut määräajat

    Opintojaksollä on kirjallisia yksilö- ja pienryhmätehtäviä, ei tenttiä. Tehtävien palautuksesta on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit opintojakson tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyösi aihetta.