Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00AC99-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 24.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Heljä Uusitalo
- Sari Laanterä
- Anetta Liinaharja
Vastuuopettaja
Sari Laanterä
Ryhmät
-
SHMI19SPSairaanhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• kykenet käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa
• kykenet ratkaisemaan ammatillisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia ja ristiriitoja moniammatillisissa tiimeissä
• kykenet tarkastelemaan omaa osaamistasi kriittisesti
• tiedät kehittämis-, innovaatio - ja tutkimusprosessit
• hallitset tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
• osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• hoitotiede tieteenalana
• hoitotiede hoitotyön ja koulutuksen tietoperustassa
• hoitotieteen keskeiset käsitteet
• kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmät
• keskeiset hoitotieteessä käytettävät tutkimusmenetelmät
• kehittämisprosessi
• hanketyöskentely
• tiedonhankinta: keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tiivistetyn tiedon lähteet
• tutkimustiedon hyödyntäminen
Opiskelumateriaali
Luennot
HOTUS: https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/ ja https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta : näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. (soveltuvin osin) Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tutkimuksellinen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Salanterä, S., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2009. Hoitotiede. (soveltuvin osin)
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta – Tarpeesta tuloksiin. Osio III, luku 11. Näytön hyödyntäminen päätöksenteossa, 108-114.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. lähiopetustunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät)i. Työviikkopohjaisessa väylässä lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoja. Opintojakson voi tehdä etänä.
Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.
Opintojakson voi suorittaa hankkeessa toimimalla (työhön integroitu väylä). Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen, paikkoja rajatusti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tki-asiantuntijat kertovat podcasteissa työelämäyhteistyöstä kehittämisen näkökulmasta. Podcastit ovat osa opintojakson yhtä tehtävää.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksollä on kirjallisia yksilö- ja pienryhmätehtäviä, ei tenttiä. Tehtävien palautuksesta on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit opintojakson tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyösi aihetta.
Opiskelijan työmäärä
5op=135h opiskelijan työtä.
Työmäärä jakautuu työviikkopohjaisessa toteutuksessa seuraavasti:
33h lähiopetus (sis. info, luennot, simulaatiot)
102h itsenäistä opiskelua (sis. tehtävät ja valmistautumiset tunneille)
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla on lähiopetustunteja, joihin voit halutessasi osallistua. Opintojakso on mahdollista tehdä myös kokonaan verkossa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisestti tehtävien perusteella.
Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti.
Opintojakso korotetaan kokonaisuutena yksilötentillä.
Esitietovaatimukset
Ammattiopinnot tai aiempi terveysalan tutkinto.