Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan työ ja tehtävät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD16-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

20.01.2020 - 16.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Harri Mäkinen
  • Auli Jungner
  • Eija Vikman
  • Tuomo Paakkonen

Vastuuopettaja

Eija Vikman

Ryhmät

  • SOKT20KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat jäsentää sosiaalialan ammattityön tehtävärakenteen ja tunnistat sosionomin ammatin osaksi sosiaalialan globaalia työkenttää.
Tunnistat sosiaalialan työkäytäntöjen historiallisen kehityksen ja hahmotat sosiaalialan työn tulevaisuuden haasteita.
Tunnistat sosiaalialan ammatillisia työorientaatioita hyvinvoinnin edistämisessä.

Sisältö

Millainen on sosiaalialan ammatillinen tehtävärakenne ja mikä on sosionomin rooli siinä?
Miten sosiaalialan työ on kehittynyt ja mitkä ovat tulevaisuuden haasteet?
Mitä ovat sosiaalialan työn työorientaatiot ja työtavat yksilön ja yhteisöjen hyvinvoinnin edistämisessä?

Aika ja paikka

Vaihtoehtoinen suoritustapa: itsenäinen suoritusvaihtoehto

Opiskelumateriaali

Haverinen, Kuronen & Pösö (toim.) Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino 2014
Jokinen K & Saaristo K. 2002. Suomalainen yhteiskunta. WS Boowell OY.(tai uudistettu painos 2006)
Kananoja A. Lähteinen M. Marjamäki P. Laiho K. Sarvimäki P. Karjalainen P. Seppänen M. 2007. Sosiaalityön käsikirja. Gummerus Kirjapaino Oy
Kananoja A. Lähteinen M. & Marjamäki P. (toim.) 2011. Sosiaalityön käsikirja. 3. uudistettu laitos. Tietosanoma
Kolkka M. Mantela J. Holopainen A. Louhela J. Packalén L. & Kaisvuo T. 2009. Yhteiskunnallinen osaaminen. Hakapaino Oy.
Metteri A. (toim.) 1996. Moniammatillisuus ja sosiaalityö. Sosiaalityöntekijäin liitto. Edita.
Mäkinen P. Raatikainen E. Rahikka A. & Saarnio T. 2009. Ammattina sosionomi. WSOY.
Mäntysaari M. Pohjola A. Pösö T. (toim.) 2009. Sosiaalityö ja teoria. WS Bookwell Oy.
Pehkonen A. & Väänänen-Fomin M. (toim.). 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-Kustannus.
Raunio K. 2004.Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.(tai uudistettu painos 2010)
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat. Vastapaino.
Törrönen, Hänninen, Jouttimäki, Lehto-Lunden, Salovaara & Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus 2016.
Viinamäki L. (toim.) 2008. 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. SOLVER palvelut Oy.
Viinamäki L. (toim.) 2009. Sosionomilta eivät hommat lopu. WSOY.
Viinamäki L. (toim.) 2010. Sosionomi (AMK ja ylempi AMK) kansainvälistyvillä koulutus ja työmarkkinoilla. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A, Raportteja ja tutkimuksia, 1236-0570; 1/2010.
Viinamäki L: (toim.) 2010. Sosionomin ammatti ja työ 2010-2025. http://www.sosiaaliportti.fi/File/a6f75ef5-b309-4d25-90ef-c0cc531057a8/Viinamaki_A_3_2010.pdf
Tast E. (2005) Sosionomin (AMK) osaamisprofiili varhaiskasvatuksessa ammattikorkeakoulun opettajan näkemänä. http://portal.hamk.fi/portal/page/portal/HAMKJulkisetDokumentit/Yleisopalvelut/Julkaisupalvelut/Kirjat/opetus_ohjaus_ja_osaaminen

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Suomeksi
Opintojakson käytyäsi:
Osaat jäsentää sosiaalialan ammattityön tehtävärakenteen ja tunnistat sosionomin ammatin osaksi sosiaalialan globaalia työkenttää.
Tunnistat sosiaalialan työkäytäntöjen historiallisen kehityksen ja hahmotat sosiaalialan työn tulevaisuuden haasteita.
Tunnistat sosiaalialan ammatillisia työorientaatioita hyvinvoinnin edistämisessä.
Opintojakson sisältö:
o Millainen on sosiaalialan ammatillinen tehtävärakenne ja mikä on sosionomin rooli siinä?
o Miten sosiaalialan työ on kehittynyt ja mitkä ovat tulevaisuuden haasteet?
o Mitä ovat sosiaalialan työn työorientaatiot ja työtavat yksilön ja yhteisöjen hyvinvoinnin edistämisessä?Opintojakson toteutus sisältää;
- Luentoja
- Itsenäistä tiedonhakua
- Tutustumiskäynnin
- Moodle-tehtäviä
- Tutoriaali työskentelyä

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ota yhteys jakson vastuuopettajaan:
Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä kurssin aikana, voi suorittaa osan 3 op opintojaksoa työelämässä. Oppimistehtäväistä/suorituksista työelämässä sovitaan opiskelijan toimitettua lomakkeen, jossa kuvaa työelämän kytköksiä opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Oppimistehtävä 3 op ja tentti 2 op

Työhön integroitu oppimisväylä:
Vaihtoehtoinen suoritustapa: itsenäinen suoritusvaihtoehto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteys jakson vastuuopettajaan:
Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä kurssin aikana, voi suorittaa osan 3 op opintojaksoa työelämässä. Oppimistehtäväistä/suorituksista työelämässä sovitaan opiskelijan toimitettua lomakkeen, jossa kuvaa työelämän kytköksiä opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Oppimistehtävä 3 op ja tentti 2 op

Opiskelijan työmäärä

Luennot, moodle-tehtävät, tutoriaali, yksilötehtävä, itsenäinen tiedonhaku, itsenäiset tehtävät, tutustumiskäynti. Opiskelijan työtä 133 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla ja osa numeerisesti 1 - 5
Arvioinnin perusteet:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.