Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi ja sen haasteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD17-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 04.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Harri Mäkinen
  • Auli Jungner
  • Marko Raitanen
  • Eija Vikman

Vastuuopettaja

Harri Mäkinen

Ryhmät

  • SOKT19KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen.
Hahmotat yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia yksilön ja yhteisöjen hyvinvointiin.
Osaat jäsentää hyvinvointia uhkaavia ilmiöitä ja mekanismeja.

Sisältö

Mitä on kestävä hyvinvointi?
Miten yhteiskunnan ja elämäntavan muutokset vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen hyvinvointiin?
Mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja ajankohtaiset ilmiöt?

Aika ja paikka

Tässä itsenäisen opiskelun vaihtoehdossa teet opintojakson kirjalliset tehtävät sekä osallistut kirjatenttiin.
Kirjatentissä tenti toisen kirjan seuraavista:
- Saari, Juho. (toim.) (2016). Yksinäisten Suomi
- Saari, Juho (2015). Huono-osaiset.
Lisätietoa kirjallisista tehtävistä saat opintojakson vastuuopettajalta.

Opiskelumateriaali

Luennot sekä moodleen linkitetty materiaali.
Kirjallisuus:
Vaarama, Karvonen, Kestilä, Moisio, Muuri (2014) Suomalaisten hyvinvointi 2014 (tai uudempi). THL.
Saari (2015) Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson luennoilla perehdytään sosiaalialalle keskeiseen hyvinvoinnin käsitteeseen sekä hyvinvoinnin eri osa-alueisiin. Edellisen vastapainoksi tarkastellaan myös erilaisia hyvinvointiin vaikuttavia ilmiöitä ja sosiaalisia ongelmia. Ongelmien tarkastelussa liikutaan yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla perehtyen ongelmien syntymekanismeihin ja vaikutuksiin.
Opintojakson laajemmassa tehtävässä perehdytään valittuun hyvinvoinnin haasteeseen tarkastellen sen syitä ja seurauksia sekä pohtien sen suhdetta sosiaalialalla tehtävään työhön ja syrjäytymiseen. Lisäksi opintojaksolla seurataan mediaa hyvinvoinnin ja sen haasteiden näkökulmasta. Ohjatussa pienryhmätyöskentelyssä avataan kestävän hyvinvoinnin käsitettä. Opintojaksossa on pbl-osuus.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä opintojaksoa aikana, voi suorittaa osan opintojakson oppimistehtävästä omaan työhönsä liittyen.
Osasuorituksen laajuudesta sekä sisällöstä sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Muutoin opintojakson suoritetaan työviikkopohjaisen oppimisväylän mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tässä itsenäisen opiskelun vaihtoehdossa teet opintojakson kirjalliset tehtävät sekä osallistut kirjatenttiin.
Kirjatentissä tenti toisen kirjan seuraavista:
- Saari, Juho. (toim.) (2016). Yksinäisten Suomi
- Saari, Juho (2015). Huono-osaiset.
Lisätietoa kirjallisista tehtävistä saat opintojakson vastuuopettajalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä opintojaksoa aikana, voi suorittaa osan opintojakson oppimistehtävästä omaan työhönsä liittyen.
Osasuorituksen laajuudesta sekä sisällöstä sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Muutoin opintojakson suoritetaan työviikkopohjaisen oppimisväylän mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opintopistemäärään pohjautuva opiskelijan laskennallinen työmäärä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää yös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.